تولید برخی از تجهیزات پزشکی در کشور توجیه اقتصادی ندارد

کدخبر: ۱۶۶۴۲۷
مدیر عامل شرکت عمران تامین اجتماعی گفت: برخی از تجهیزات پزشکی برای تولید موضوعیت ندارند و به همین جهت نیازی برای تولید داخل وجود ندارد چون از نظر اقتصادی به صرف کشور نیست.

به گزارش ایران پزشک، سعید رضا راهدار درباره واردات دارو اظهار کرد: واردات در این حوزه را باید بر اساس ارزش ارزی و تعداد تقسیم بندی انجام داد؛ زیرا یک دارو که از خارج وارد می شود ۲۰ برابر قیمت مشابه آن در داخل است و به همین جهت از نظر ارزی داروهای وارداتی نزدیک به میزان تولیدات داخلی هستند.

وی ادامه داد: ۹۷ درصد داروهای ایران در داخل تولید می‌شود، اما ارزش دلاری این سه درصد نزدیک به ۴۰ درصد است و در واقع امکان ساخت و تولید این سه درصد دارو در کشور نبوده، زیرا اساسا فناوری ساخت این دارو در ایران وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت عمران تامین اجتماعی با اشاره به روند رو به رشد ایران در حوزه دارو، بیان کرد: یکی از اقدامات خیلی خوبی که انجام شده، مبارزه با قاچاق دارو بوده که تاثیر زیادی بر تولیدات داخلی داشته و به همین جهت ۹۷ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

وی درباره تجهیزات پزشکی نیز در برنامه «صبح و گفت‌وگو» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: برخی از تجهیزات پزشکی برای تولید موضوعیت ندارد؛ مانند MRI. زیرا کل نیاز این دستگاه در کشور زیاد نیست و به همین جهت نیازی برای تولید داخل وجود ندارد. در حالی که در دنیا این دستگاه تولید کنندگان متخصص و حرفه‌ای دارد.

راهدار با ذکر مثالی ادامه داد: سوزن خیاطی را در دنیا فقط کشور چین می‌سازد؛ آیا فناوری آن را کسی ندارد؟ مسئله این است که از نظر اقتصادی به صرف کشوری نیست که این کار را انجام دهد؛ زیرا هزینه ساخت همان سوراخی که در سوزن خیاطی وجود دارد، از هزینه کل چرخ خیاطی بیشتر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید