نتایج قطعی رفراندوم قانون اساسی ترکیه اعلام شد

کدخبر: ۱۶۶۵۲۹
سعدی گوون رئیس شورایعالی نظارت بر انتخابات ترکیه پنجشنبه شب نتایج قطعی همه پرسی هفته گذشته این کشور را اعلام کرد.
نتایج قطعی رفراندوم قانون اساسی ترکیه اعلام شد

به گزارش ایرنا، گوون با برپایی یک کنفرانس خبری در محل شورا این مطلب را عنوان کرد. به گفته گوون تعداد آرای مثبت به تغییرات در مواد قانون اساسی 25 میلیون و 157 هزار و 463 و تعداد آرای منفی نیز 23 میلیون و 779 هزار و 141 رای بود. 

با احتساب شرکت کنندگان در این همه پرسی، درصد آرای مثبت 51.41 درصد و درصد آرای منفی نیز 48.59 درصد بود. سعدی تعداد آرایی که بدلیل مخدوش بودن حساب نشده است را 845 هزار و 627 رای ذکر کرد. 

بر اساس این گزارش، 87.45 درصد از حائزین شرایط رای دادن در همه پرسی تغییرات در قانون اساسی ترکیه شرکت کردند. به گفته وی نتایج قطعی شامل نتایج همه پرسی در داخل ترکیه، در مرزهای این کشور و 57 کشور خارجی از اتباع ترک مقیم خارج است . 

با اعلام نتایج قطعی همه پرسی، راه برای تغییر سیستم پارلمانی فعلی به ریاستی باز می شود. احکام شورایعالی نظارت بر انتخابات قطعی بوده و دادگاه قانون اساسی ترکیه اعلام کرده است که اعتراض ها به احکام شورا در حیطه رسیدگی این دادگاه نیست. 

خانم سلین سایک بوکه معاون و سخنگوی حزب مخالف جمهوریخواه خلق اعلام کرده است که این حزب برای اعتراض به نتیجه همه پرسی 16 آوریل در ترکیه به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت خواهد کرد. 

این همه پرسی هفتمین دور همه پرسی در تاریخ سیاسی ترکیه و سومین دور همه پرسی در دوره اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه محسوب می شود. 

ترکیه در سال 1961، نخستین همه پرسی خود را در خصوص تایید قانون اساسی برگزار کرد که در همه پرسی های گذشته پنج بار رای «آری» از صندوق ها بیرون آمد و یک بار هم مردم این کشور در چهارمین دور همه پرسی در سال 1988 به همه پرسی رای «نه» دادند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید