استرس می تواند علائم بیماری کولیت اولسروز را تشدید کند

کدخبر: ۱۶۸۸۹۳
استاد دانشگاه علوم پرشکی ایران گفت: استرس به تنهایی عامل ایجاد بیماری کولیت اولسروز نیست اما می تواند علائم این بیماری را تشدید کند.

بیماری التهاب روده به دو گروه عمده تقسیم می شود که شامل کولیت اولسروز و کرون است. بیماری‌ های التهابی روده یا IBD به گروهی از بیماری‌ ها گفته می‌شود که سبب التهاب جدار روده بزرگ و روده باریک می‌شوند و دو گروه عمده آن شامل کولیت اولسروز و کرون است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکتر شهرام آگاه روز سه شنبه در نشست خبری هفته سلامت گوارش افزود: اثبات نقش استرس در خیلی از بیماری ها بسیار سخت و دشوار است و در خیلی از بیماران مشاهده می کنیم که با استرس علائم بیماری شدید تر می شود.

وی اظهار کرد: کولیت اولسروز بیماری است که قسمتی یا تمام روده بزرگ و یا به صورت پیشروند ممکن است قسمت انتهای روده بزرگ فرد بیمار را درگیر کند.

آگاه، علائم قالب کولیت اولسروز را اسهال، خونریزی و اسهال خونی اعلام کرد و گفت: تکرر دفع مدفوع و دل پیچه از آزاردهنده ترین علائم این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه در ایران بیماری کولیت اولسروز شیوع بیشتری دارد، اظهار کرد: در ایران از هر 5 بیمار التهاب روده چهار نفر به کولیت اولسروز و یک نفر به کرون مبتلا می شوند.

آگاه افزود: کولیت اولسروز عوارض خارج روده ای دارد که شایع ترین علائم خارج روده ای در کشورهای غربی، التهاب مفاصل است و در ایران مطالعات نشان می دهد که بیماری های کبدی، تنگی مجاری صفراوی، کبد چرب و التهاب کبد شایع ترین عارضه خارجی روده ای کولیت اولسروز است.

وی ادامه داد: این بیماری در دهه های دوم و سوم زندگی و دیگری در سنین بالا در دهه های 6 و 7 است بیشتر خودش را نشان می دهد اما فرد در هر سنی می تواند به این بیماری مبتلا شود.

آگاه گفت: تظاهر بالینی بیمار در کودکان و بزرگسالن تقریبا مشابه است و هرچه سن پایین باشد ممکن است شدت بیماری بیشتر باشد.

وی گفت: کرون بیماری است که شیوع کمتری در ایران دارد و معمولا تشخیص آن سخت تر بوده و علائم آن به وضوح کولیت اولسروز نیست و بعضا عوارض روده ای آن بیشتر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید