ربنای شجریان این رمضان پخش می‌شود؟

کدخبر: ۱۶۹۸۳۳
روزنامه آرمان نوشت:چند سال است بحث پخش ربنای استاد شجریان از صداوسیما در محافل رسانه‌ای مطرح است، اما ظاهرا این رسانه با خود عهد بسته بود که نوای این استاد آواز که محبوب اکثر مردم کشور است، شنیده نشود. هر ازچندگاهی وعده پخش ربنای شجریان داده می‌شود، اما هنوز محقق نشده است.
ربنای شجریان این رمضان پخش می‌شود؟

یک منبع آگاه از نامه‌ای خبر داد که سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای رئیس سازمان صداوسیما نوشته و در آن خواستار پخش «ربنای» استاد محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان شده است. این نامه در حاشیه نشست روز چهارشنبه اعضای کابینه حسن‌روحانی تسلیم عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما شده است. هنوز در خصوص تصمیم در مورد پخش «ربنای» استادشجریان در ایام ماه رمضان سال 96 خبری منتشر نشده است. موضوع این نامه در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است.

ربنای مردم

استاد محمدرضا شجریان پیش‌تر بارها گفته بود که «ربنا» متعلق به مردم است. «ربنا» یکی از آثار استاد آواز موسیقی سنتی ایران و شامل چهار دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربنا آغاز می‌شود. شجریان ربنا را در دستگاه سه‌‌گاه خوانده و با مرکب‌‌خوانی (مدولاسیون یا راه‌گردانی) سری به دستگاه‌‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و به سه‌‌گاه برمی‌‌گردد. این اثر ۱۹اردیبهشت سال جاری ثبت ملی شد و زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لوح ثبت ملی آن را به همایون شجریان، فرزند محمدرضا شجریان اهدا کرد. استاد آواز ایران مدتی است به علت بیماری تحت مراقبت قرار دارد.

حمایت رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور از حامیان شجریان بوده و بارها به این موضوع اشاره کرده است؛ مانند چندی پیش که در مناظره‌های انتخاباتی گفت: «ما الان یک هنرمند داریم که از دعای ربنایش ممانعت می‌کنیم، با این اوضاع چطور می‌توانیم تعالی و پیشرفت داشته باشیم؟ برای موسیقی و هنر چه کردیم؟ ارکستر سمفونیک و ملی را که تعطیلش کرده بودند چه‌کسی راه‌اندازی کرد؟ سینماها را چه‌کسی دوباره راه‌اندازی کرد؟ این راه امید را باید ادامه بدهیم نگذاریم بذر یأس پاشیده شود.» اکنون باید منتظر ماند که آیا ماه رمضان با نوای ربنای شجریان همراه می‌شود یا مانند دفعات قبل صداوسیما از پخش نوای او خودداری خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید