تاثیر سدیم بر پف کردن چشم ها

کدخبر: ۱۷۰۲۵۷
مصرف موادغذایی با میزان بالایی از سدیم و ایجاد پف کردگی و احتباس می تواند از اثرات سدیم بر بدن باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، مصرف موادغذایی با میزان بالایی از سدیم و ایجاد پف کردگی و احتباس می تواند از اثرات سدیم بر بدن باشد. سدیم علاوه بر نفخ معده باعث پف کردن چشم ها نیز می شود. بنابراین برای کاهش این عوارض بهتر است میزان دریافتی سدیم در رژیم غذایی را کاهش دهید.

سدیم و بدن

سدیم برای حفظ تعادل مناسب مایعات در بدن مورد نیاز است. کلیه سنسور اصلی مایعات برای بدن بوده، به طوریکه میزان سدیم موجود و همچنین حفظ یا انتشار آب را در بدن تعیین می کند. در صورت افزایش میزان سطوح سدیم، کلیه سیگنالی مبنی بر حفظ آب به بدن می فرستد که پف یا باد کردن برخی نواحی را به همراه دارد. از اثرات سطوح بالای سدیم و احتباس آب در بدن، می توان به پف کردن ناحیه زیر چشم ها اشاره کرد، زیرا پوست این نواحی بسیار نازک است. همچنین این امر، ظاهر پف آلود چشم ها را به دنبال دارد.

عوامل

سدیم یکی از عوامل تاثیرگذار در پف کردن چشم ها به حساب می آید، به طوریکه آگاهی نسبت به سایر عوامل دخیل در پف زیر چشم ها نیز توصیه می شود. این عوامل می تواند شامل کم خوابی و خوابیدن به پشت باشد. همچنین نوسانات هورمونی نیز با احتباس مایعات در بدن مرتبط است. برای نمونه در صورتیکه نزدیک به شروع چرخه قاعدگی خود هستید، تغییرات در سطح استروژن ممکن است باعث ایجاد این احتباس مایعات در بدن شود. از طرفی آلرژی و پیشینه خانوادگی نیز با پف کردن چشم ها در ارتباط است.

جلوگیری

هرچند بدن برای بقا به سدیم نیاز دارد، اما بدون افزودن نمک اضافی نیز می توان سدیم کافی را از طریق رژیم غذایی دریافت کرد. در صورتیکه پف کردن چشم ها در ارتباط با سدیم باشد، قطع موادغذایی مرتبط با احتباس مایعات ضروری است. این مواد می تواند شامل موادغذایی منجمد و کنسرو شده باشد. سدیم به کرات به عنوان یک نگهدارنده به این موادغذایی اضافه می شود. همچنین بسیاری از غذاهای رستورانی و فست فودها میزان بالایی سدیم دارند، زیرا نمک به منظور مزه دار کردن به آنها اضافه می شود. انتخاب میوه و سبزیجات تازه یا آماده کردن غذا به صورت خانگی با حداقل نمک می تواند به کاهش دریافت سدیم کمک کند

سدیم

اگر پف کردن چشم ها ناشی از احتباس سدیم است، به مقدار فروان آب بنوشید. افزایش مصرف آب می تواند به دفع سدیم از بدن کمک کند. همچنین استفاده از کمپرس سرد مانند اسلایس های خیار یا سیب زمینی سرد یا پارچه ی آغشته به شیر به مدت ۱۰ دقیقه بر روی چشم ها و نواحی زیر چشم ها می تواند موثر باشد.

 

 
 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید