روایت بادامچیان از دلیل حمایت لحظه آخری موتلفه از رئیسی و کنار زدن میرسلیم /نگران شرایط اصولگرایان نیستیم

کدخبر: ۱۷۰۳۲۰
قائم مقام حزب موتلفه تاکید دارد: مؤتلفه اسلامی با معرفی نامزد حزبی، به بخش عمده و اساسی اهداف خود در این انتخابات دست یافت.

به گزارش خبرآنلاین، در همین روزهایی که زمزمه های اختلاف بین پیرمردها و جوانان موتلفه بالا گرفته است، اسدالله بادامچیان از جایگاه قائم مقام این حزب این موضوع را انکار می کند و تاکید دارد این زمزمه ها جزو «گفته می شود»ها است نه واقعیت ها.

او که میرسلیم را نامزد اصلح تشکل متبوعش و ستاره مناظره ها می داند برایمان از دلیل حمایت لحظه آخری حزب موتلفه از رئیسی گفت. روایتی خلاصه و کوتاه.

قائم مقام حزب موتلفه این را هم به حسن روحانی توصیه کرد که از رای 24 میلیونی خودش، 16 میلیونی رئیسی و رای نیم میلیونی میرسلیم حفاظت و بهره مند شود.

مشروح گفتگوی کتبی خبرگزاری خبرآنلاین با اسدالله بادامچیان را در ادامه بخوانید؛

***

آقای بادامچیان! تحلیل تان از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ فکر می کنید پیروزی حسن روحانی در این انتخابات اتفاق عجیبی بود یا ...

تحلیلم این است که مثل همه انتخابات‌ در نظام جمهوری‌ اسلامی ایران، اثبات نظام مردم‌سالاری اسلامی به مفهوم واقعی، اثبات آزادی و حفظ آرای مردم، اثبات استقلال رأی‌دهندگان از هر سلیقه و تفکر و احترام حاکمیت به رأی اکثریت مردم بود.

ثبات نظام و آرامش و امنیت کشور، موجب عبرت برای کشورهای منطقه است که اگر نظام مردم‌سالاری اسلامی داشته باشند. دچار این همه درگیری‌ها و کشتار و مشکلات نخواهند بود و گرفتار دیکتاتورها و استبداد حکومتی نخواهند شد.

اصولگرایان علی‎رغم اجماع روی یک نامزد، باز هم نتوانستند پیروز انتخابات شوند. برخی تحلیل‎ها حاکی از آن است که هربار شاهد افزایش مشارکت مردم، بودیم اصولگراها نمی‎توانستند پیروز شوند حتی با اتحاد و وحدت؟

مهم‌ترین ویژگی انتخابات دوازدهم، ارزش و اهمیت جایگاه ولی فقیه و امامت رهبری است که حافظ آرای مردم و تأمین‌کننده اصلی آزادی رأی برای همه سلیقه‌ها و حفظ‌کننده آرامش جامعه پس از انتخابات می‌باشد. رأی بیشتر آوردن آقای دکتر روحانی هم اتفاق عجیبی نبود. از قبل هم پیش‌بینی می‌شد. مخالفات رأی آوردن ایشان معتقد بودند وی نمی‌تواند به خوبی کشور را اداره کند و اگر شیوه گذشته را ادامه دهند باز هم با عدم موفقیت همراه خواهند بود. لذا اصولگرایان نامزد معرفی کردند و انتخاب هم به عهده مردم است.

تحلیل شما از پایگاه رای ١6 میلیونی و ٢4 میلیونی آقایان رییسی و روحانی چیست؟ آرای روحانی برخلاف آنکه اصولگرایان پیش بینی می کردند محبوبیتش کاهش یافته رشد بالایی داشته؟ آقای رئیسی هم با اینکه سابقه فعالیت سیاسی چندانی نداشت اما توانست آرایی بیش از مجموع آرای نامزدهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری قبل کسب کنند. تحلیل تان از این دوپایگاه رای چیست؟ 
یکی از اصول اساسی که اصولگرایان معتقد به آن هستند، افزایش مشارکت مردم است و آن را پیروزی نظام اسلامی می‌دانند. انتخابات هم هر چند طرف داشته باشد، یک طرف رأی می‌آورد و رأی آوردن یک طرف و یک نامزد هم دلالت بر آن ندارد که مردم نامزدهای دیگر را اگر واقعی باشند و پوششی نباشند را قبول ندارند. رأی در انتخابات ما، رأی ترجیحی است که مردم نامزدی را به نامزد دیگر ترجیح می‌دهند و انتخاب می‌کنند. ما نگران شرایط اصولگرایان نیستیم. آنها در هر شرایطی خود را موظف به خدمتگزاری به نظام می‌دانند. 

فکر می‌کنید 16 میلیون رای آقای رئیسی و رای آقای میرسلیم رای ثابت جریان اصولگرا بود یا بخشی از آن رای، رای منفی به حسن روحانی بود؟

باید قبول کرد که آقای روحانی و همراه ایشان آقای جهانگیری در رقیب‌هراسی موفق بودند و طوری حرف زدند که گویا آنها منادی صلح‌اند و رقبای آنها منادی جنگ، طوری با مردم حرف زدند که گویا دولت آنها مانع جنگ شده است که به نظر ما این ادعا نادرست است ولی عده‌ای باور کردند. سری به کوچه و خیابان‌ها بزنید تا میزان محبوبیت آقای روحانی معلوم شود.

آنچه مهم است این است که رئیس‌جمهور آیا از این پس روشی را پیش می‌گیرد و دولتی را تشکیل می‌دهد که بتواند از آرای 24 میلیونی خودش، و آرای 16 میلیونی آقای رئیسی و رای نیم میلیونی مهندس میرسلیم بهره‌‌مند شود یا به گونه‌ای عمل می‌کند که رأی عظیم 16 میلیونی را در مخالفت با خودش تشجیع می‌نماید؟

آقای رئیس‌جمهور می‌داند که بخش مهمی از این آرا، با روش‌های دولت اول وی به شدت مخالفند و اگر بخواهد در دولت دومش موفق شود باید در مدیریت‌ها و فضای دولتش، بازنگری جدی داشته باشد.

برخی معتقدند که آقای رئیسی با رای 16 میلیونی‌ا‎ش ظرفیت لیدری جریان اصولگرایی را دارد. نظر شما چیست؟
اصولاً واژه لیدر، یک واژه غربی است و مطابق با فرهنگ ایران اسلامی نمی‌باشد جناب آیت‌ا... رئیسی هم یکی از شخصیت‌های نظام هستند که برای اصولگرایان و سایر سلیقه‌های سیاسی محترمند.

اقای بادامچیان! استراتژی اصولگرایان در اجماع بر روی رئیسی بهترین استراتژی بود یا فکر می کنید با انصراف قالیباف بخشی از سبد رای او به نفع روحانی مصادره شد.
تحلیل‌ها متفاوت است و بیشتر تحلیل است تا نظر صحیح و دقیق.

فکر می کنید چرا رویکرد اصولگرایان در نقد دولت در مناظرات نتوانست مردم را قانع کند؟ اینکه برخی نامزدهای اصولگرا رویکرد تهاجمی را در پیش گرفتند می تواند در این امر تاثیرگذار باشد؟
در مناظرات، طرح مسائل اختلافی و درگیری‌ها مفید نبود. بیشتر باید مانند جناب آقای میرسلیم، برنامه‌ها و تفکر و نگرش‌ها و عملکرد دولت قبلی و نیز محورهای مورد نظر مردم در 4 سال آینده را مطرح می‌کردند تا انتخاب بر اساس برنامه دولت نامزد مطرح، صورت گیرد. هر نامزد هم سعی داشت نظر رأی‌دهندگان را جذب کند اما تخریب‌ها و سیاه‌نمایی‌ها اثرات خود را داشت به ویژه تهاجم شدید دو نامزد دولتی که خود عمل صحیحی نبود که رئیس دولت گذشته، معاون اول خود را به عنوان نامزد بیاورد تا دوبرابر دیگر نامزدها از فرصت مناظره و رسانه استفاده کند.

موتلفه در این انتخابات با یک نامزد وارد شد و تا لحظه آخر هم عنوان می کرد پای نامزد خود می ماند، اما شب پایانی تبلیغات اتفاق عجیبی افتاد، ماجرای آن بیانیه حمایت از رئیسی و انصراف میرسلیم و تکذیبیه سریع آن توسط میرسلیم، چه بود؟ فکر می کنید این موضوع در رای نهایی آقای میرسلیم تاثیرگذار بود؟

مؤتلفه اسلامی در این انتخابات، نامزدی حزبی معرفی کرد که به تعبیر موافق و مخالف، ستاره مناظره بود. با مشورت علما و صاحب‌نظران در آخرین فرصت قانونی، با تذکر اینکه جناب آقای میرسلیم از نگاه مؤتلفه اسلامی نامزد اصلح بود لکن حزب بنا بر وظیفه، از آیت‌ا... رئیسی حمایت کرد.

گفته می شود بخشی از جریان موتلفه با جمنا توافق کردند که اقای میرسلیم کنار برود و بخشی دیگر مخالف بودند؟ این موضوع چقدر صحت دارد؟
این موضوع جزو «همان گفته می‌شود»هاست، واقعیت چنین نیست.

رای اقای میرسلیم همان پیش بینی حزب موتلفه بود یا بیشتر یا کمتر از حد ظاهر شد؟ در کل موتلفه با معرفی نامزد به هدفی که از معرفی یک نامزد حزبی داشت دست یافت و می توان شاهد تکرار آن در دوره های بعد بود یا ..
رأی نامزدها در انتخابات آزاد ایران قابل پیش‌بینی نیست. وظیفه هر نامزد این است که خود را به مردم عرضه بدارد و انتخاب با مردم است اما مؤتلفه اسلامی به بخش عمده و اساسی اهداف خود در این انتخابات دست یافت.

به نظرتان در حال حاضر چه انتظاراتی از آقای روحانی و دولت دوازدهم وجود دارد؟

انتظارات از دولت آقای روحانی فراوان است و تنها در صورتی قابل پاسخگویی است که رئیس دولت بتواند وحدت مردم را حفظ کند. با برنامه‌های قوی و انتخاب مدیران لایق و کارآمد و متعهد به قانون اساسی و هماهنگی با مقام معظم رهبری، مشکلات بسیاری را که حاصل دولت اولش است را حل کند. امیدوارم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید