کار سخت والورده در بارسلونا

کدخبر: ۱۷۰۴۵۲
دیروز بصورت رسمی اعلام شد که والورده سرمربی آینده تیم بارسلونا شده است. گفته می شود این باشگاه قصد دارد با این مربی تغییرات وسیعی را در این تیم بوجود بیاورد. اما این مربی تازه وارد برای این منظور مشکلاتی را بر سر راه خود می بیند
کار سخت والورده در بارسلونا

نیک رایت- تائید شد که ارنستو والورده سرمربی بارسلونا شده است. اما سرمربی سابق اتلتیک بیلبائو به عنوان اولین قدم‌ها چه کارهایی باید انجام دهد؟

انتخاب سبک

والورده به عنوان اولین قدم باید انتخاب کند که با سیستم فعلی بارسا که تکیه به مهاجمان است کارش را ادامه دهد یا سیستم را تغییر داده و دوباره تیمی بسازد که بازی‌سازی را از میانه زمین ادامه دهد. لوئیز انریکه در تیمش سیستمی را انتخاب کرده بود که بر اساس آن بازیکنان موظف بودند فقط توپ را به مسی‏‌، سوارس یا نیمار برسانند؛ آن هم به سریع‌ترین شکل ممکن. اما در حالی که با این سیستم به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کرد‏‌، سیستم قبلی بارسا که بازی‌سازی از میانه زمین بود را نادیده گرفت و مستقیما روی مهاجمان تمرکز کرد.

بعضی‌ها مانند گیوم بلگه با این روش مخالف بودند، چون به نظرشان باشگاه با این روش از فلسفه‌اش دور ماند. بلگه گفته بود:«چیزی که از گواردیولا و قبل از او از یوهان کرویف و فرانک ریکارد یاد گرفتیم این بود که فوتبال بازی میانه زمین است. این فلسفه بارسا هم هست».

برای بازگرداندن باشگاه به فلسفه همیشگی والورده باید گزینه‌هایش در میانه زمین را بیشتر کند. سرخیو بوسکتس بارها در تیم انریکه بیش از اندازه خسته شد و از طرفی هم به نظر بارسا هنوز جانشین مناسب برای ژاوی هرناندس را پیدا نکرده است. برای والورده پیدا کردن یک بازیکن که بتواند در میانه زمین بدرخشد و جای خالی ژاوی را پر کند باید اولویت او باشد.

رضایت مسی

والورده باید مسی را متقاعد کند که او بهترین گزینه برای رهبری بارسا است. در پایان فصل آینده قرارداد فعلی ستاره آرژانتینی به اتمام می‌رسد. ماه گذشته بلگه گزارش داد که مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، اما تا زمانی که او قلم روی کاغذ نبرد و قرارداد را امضا نکند هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. مخصوصا که بعد از یک فصل دیگر با عملکرد خیره‌کننده مسی به چند باشگاه سطح بالای لیگ برتری نسبت داده شده است. در نتیجه این هنر والورده است که او را متقاعد کند تا اصلا به پیشنهادات توجه هم نکند. اگر قرارداد او پیش از آغاز فصل جدید تمدید شود کل تیم و هوادارانش با انگیزه‌ای جدید فصل را آغاز می‌کنند.

بازسازی خط دفاعی

در آخرین فصل حضور انریکه در باشگاه خط دفاعی تیم انریکه به نظر نامطمئن می‌‎آمد. سردرگمی آن‌ها با این آمار تائید می‌شود که در 11 بازی اخیرشان تنها دو کلین شیت داشته‌اند. همچنین پیش از این هم شکست‌های سنگینی در بازی مقابل پاری سن ژرمن‏‌، منچسترسیتی و سلتاویگو متحمل شده بودند.

ساموئل اومتیتی گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در کنار پیکه در خط دفاع خواهد بود. اما در شرایطی که آینده ژرمی متیو در باشگاه در هاله‌ای از ابهام است و خاویر ماسچرانو هم سی و سومین تولدش را به زودی جشن خواهد گرفت‏‌، والورده مجبور است به فکر تقویت خط دفاعی تیمش هم باشد. شاید هم بهتر باشد بعد از عملکرد فوق‌العاده دنی آلوس در بازی‌‎های یوونتوس به بازگرداندن او فکر کند. مخصوصا که الکس ویدال و سرخی روبرتو به هیچ وجه نتوانستند در حد و اندازه‌های ستاره برزیلی باشند.

استفاده دوباره از لاماسیا

لاماسیا مشهورترین آکادمی فوتبال در دنیا است، اما این احساس وجود دارد که در سال‌های اخیر افت کرده است. از زمانی که گواردیولا در بارسا تیمی ساخت که هسته اصلی‌اش را بازیکنانی که محصول آکادمی بودند، تشکیل داده بود، سرخی روبرتو تنها بازیکنی است که توانسته از لاماسیا به تیم اصلی راه پیدا کند. البته مرتب کردن اوضاع در تیم جوانان جزو مسئولیت‌های سرمربی جدید نیست، اما او باید راهی مناسب برای بازیکنانی که از آکادمی به تیم اصلی می‌آیند پیدا کند. همزمان با این کار باید در فصل نقل و انتقالات تابستانی هم فعال باشد و برای آینده این را هم فراموش نکند که در لاماسیا بازیکنانی هستند که ارزشش را دارند به آن‌ها فرصتی داده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید