تغییر مهریه از مسا ئل مادی به امتیازات حقوقی

کدخبر: ۱۷۰۸۹۳
یک مشاور خانواده و ازدواج با بیان اینکه تاکنون هیچ مطالعه‌ای رابطه میزان مهریه و طلاق را به اثبات نرسانده است، گفت: مهریه باید از مسائل مادی به سمت امتیازات حقوقی تغییر کند.

مهریه باید از مسائل مادی به سمت امتیازات حقوقی تغییر کند

 حلقه ازدواج

شناسهٔ خبر: 3996313 - دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

جامعه > جوان و خانواده

یک مشاور خانواده و با بیان اینکه تاکنون هیچ مطالعه‌ای رابطه و طلاق را به اثبات نرسانده است، گفت: مهریه باید از مسائل مادی به سمت امتیازات حقوقی تغییر کند.

زهرا رسایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر لزوم فراگیری آموزش های پیش از ازدواج برای جوانان افزود: این آموزشها باید در زمان درست و به صورت هماهنگ ارائه شود تا تاثیرگزاری بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سن مراجعه به مراکز مشاوره را سنین جوانی می دانند و این در حالی است که موارد زیادی از تشکیل خانواده در سنین نوجوانی رخ می دهد و باید آموزشها از سنین پایین تر به افراد ارائه شود.

این مشاور خانواده و ازدواج ادامه داد: ما آموزشهای زندگی مشترک را در آستانه رخ دادن ازدواج قرار داده ایم در حالی که زوجین در این شرایط درگیر احساسات و عواطق قوی هستند و این آموزشها تغییری در رفتار یا انتخاب آنها ایجاد نخواهد کرد.

رسایی تاکید کرد: نسل ها تغییر کرده است و امروزه مدارس ما از دانش آموزان عقب مانده اند. دانش آموزان مسائلی را اگاهی دارند و در مورد آن تبادل اطلاعات می کنند که سیستم آموزشی ما اصولا به آن نپرداخته است و لازم است آموزش مسائل و مهارتهای زندگی در سیستم آموزشی دستکم از دوره دبیرستان جای گیرد تا برای سنین بالاتر، افراد آگاه تری را تربیت کنیم و آنان به نوبه خود تصمیمات صحیح تری برای زندگی خود بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که همواره از آن به عنوان عامل طلاق مطرح می شود، میزان مهریه در ازدواج است و این در شرایطی است که تاکنون هیچ تحقیق علمی رابطه میان میزان مهریه و بروز یا جلوگیری از طلاق را به اثبات نرسانده است و البته باید تحقیقی جامعه و علمی در این زمینه انجام شود.

رسایی گفت: امروز زمان آن است که نگاه سنتی به مهریه عوض شود. در حال حاضر برجی جوانان به جای مهریه نقدی از امتیازات حقوقی به نفع خود استفاده می کنند و شاید بهتر باشد جامعه به این سمت و سو حرکن کند تا قوام و دوام خانواده بیشتر شود.

این مشاور خانواده و ازدواج افزود: مواردی همچون گرفتن حق طلاق، حق تعیین محل سکونت، حق ادامه تحصیل و مواردی این چنینی که متناسب با شأن دختران تحصیل کرده امروزی است جایگزین های مناسبی برای مهریه نقدی است و روز به روز در حال افزایش است.

وی اظهار کرد: برای داشتن زندگی پایدار در کنار مهریه و مسائل حقوقی و حتی در جایگاه مهم تر از آنها مساله آگاهی است. انتخاب صحیح و شناخت حق و حقوق متقابل در زندگی در کنار مسئولیتهای 2 طرف می تواند زمینه ساز ایجاد یک زندگی با ثبات باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید