جهانگیری جای عارف را می‌گیرد

کدخبر: ۱۷۱۸۳۹
در فضای امروز اصلاح طلبی جهانگیری می‌تواند نقشی بهتر و پررنگ تری از عارف بازی کند. شاید بتوان گفت فصل میدان داری عارف به پایان رسیده و دوران جهانگیری آغاز شده است.
جهانگیری جای عارف را می‌گیرد

عصر ایران - مصطفی داننده: جریان اصلاحات بعد از سال‌ها به یک راه و رسم مشخص سیاسی رسیده است. آنان از رهبری راهبردی استفاده می‌کنند و در کنار آن از یک فرماندهی در میدان هم سود می‌برند.

حوادث بعد از انتخابات سال 88 باعث شد تا بسیاری از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات نتوانند به صورت مستقیم در فضای سیاسی کشور حضور پیدا کنند و همین معنا باعث شد تا آنها مجبور شوند از بیرون بازی سیاسی جناح خود را هدایت کنند. همین مسئله باعث شد تا افرادی همچون محمدرضا عارف که توانسته بود از وقایع 88 عبور کنند وارد صحنه شوند و فرماندهی در میدان اصلاح طلبان را به عهده بگیرند.

جریان اصول‌گرا بر این باور بود که بعد از سال 88 دیگر جریان اصلاحات نمی‌تواند قد راست کند و به صحنه سیاسی کشور بازگردد اما حضور افرادی همچون عارف در انتخابات خرداد 92 و اسفند 94 باعث شد جریان اصلاحات بتواند بعد از 4 سال سخت باز هم در صحنه سیاسی کشور حضور پیدا کند.

عارف بعد از این حضور موفق اما دچار یک انفعال شد. بسیاری از اصلاح طلبان انتظار داشتند معاون اول دولت اصلاحات در مجلس حضور پررنگی داشته باشد و همچون یک فرمانده در میدان عمل کند. فرماندهی که تمام قد بتواند جریان اصلاحات را هدایت کند. 

جهانگیری جای عارف را می‌گیرد

انفعال عارف باعث شد تا نگاه‌ها به سمت یک اصلاح طلب دیگر برود. کسی که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نشان داد یک بازیگر ماهر و کارکشته در سپهر سیاست ایران است.

بسیاری اسحاق جهانگیری را یک مدیر اجرایی قوی می‌دانستند اما انتخابات نشان داد او سیاستمدار ماهری نیز هست. رفتار او در جریان مناظره‌ها باعث شد جریان اصلاحات به این فکر کند که می‌تواند بر روی نامزدی اسحاق جهانگیری برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 فکر کند.

جهانگیری در کنار حضور درخشان در انتخابات ریاست جمهوری در تلاش است تا رابطه اصلاح طلبان با مقام معظم رهبری را بهبود بخشد و زمینه فعالیت بسیاری از آنها را فراهم کند. موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در مورد این نقش جهانگیری می‌گوید:« قبل از انتخابات مجلس من و آقایان جهانگیری و انصاری دیداری با رهبری داشتیم. بعد آقای جهانگیری چون در دولت بود بیشتر این دیدارها را تکرار کرد. جهانگیری خیلی امیدوار است و معتقد است این رفت و آمدها می تواند اگر مسائلی فی مابین باشد، حل کند.»

به نظر می‌رسد با نقش پررنگ جهانگیری در فضای سیاسی کشور او جای عارف در میان اصلاح طلبان را گرفته است. فرماندهی در میدان احتیاج به فردی عملگرا و فعال دارد. ویژگی‌هایی که در جهانگیری به خوبی قابل مشاهده است.

به نظر می‌رسد در فضای امروز اصلاح طلبی جهانگیری می‌تواند نقشی بهتر و پررنگ تری از عارف بازی کند. شاید بتوان گفت فصل میدان داری عارف به پایان رسیده و دوران جهانگیری آغاز شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید