تراژدی ترامپ - مسکو؛ دومینویی به سوی استعفا ؟

کدخبر: ۱۷۲۱۰۳
روزنامه آفتاب یزد - رضا بردستانی: شرح و بیانی لازم نیست وقتی نانسی پلوسی می گوید: «استعفای ترامپ قابل پیش‌بینی است.» به گزارش پولیتیکو، نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا، پیش‌بینی کرد پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ارتباط برخی مقامات روس با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ موجب خواهد شد رئیس جمهور آمریکا کاملا به شکل خودخواسته استعفا دهد.
تراژدی ترامپ - مسکو؛ دومینویی به سوی استعفا ؟

پلوسی معتقد است دموکرات‌ها باید صبور باشند تا تحقیقات در مورد پرونده دخالت روسیه به سرانجام برسد، به ویژه باید منتظر نظر نهایی«رابرت مولر» مشاور ویژه این پرونده بود. به گفته وی، در پایان تحقیقات، دیگر نیازی نیست دموکرات‌ها تلاشی برای بیرون کردن ترامپ از اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید انجام دهند زیرا وی به شکل خودخواسته استعفا خواهد داد. 

پلوسی همچنین باور دارد اگر ترامپ دستور اخراج مولر را صادر کند- امری که برخی از نزدیکان ترامپ، وی را تشویق به انجام آن می‌کنند- دلیل کافی در اختیار خواهد بود تا جمهوری‌خواهان بطور جدی تصمیم بگیرند از سوی حزب اقدامی علیه رئیس جمهور انجام دهند. نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا این اظهارات را پشت درهای بسته و در جلسه روز

سه‌شنبه بیان کرده بود. وی در این جلسه سعی داشت قانون‌گذاران را به اعلام جرم علیه رئیس جمهور آمریکا تشویق کند. پلوسی معتقد است ترامپ و نزدیکانش اقدامات زیادی در متوقف کردن و یا سنگ‌اندازی مقابل تحقیقات مرتبط با پرونده روسیه انجام داده‌اند.

تراژدی ترامپ - مسکو با پایانی غم انگیز!

وقتی جیمز کومی رئیس سابق اف‌بی‌آی در جلسه استماع هفته گذشته کنگره، ترامپ را به دروغگویی درباره پرونده روسیه متهم کرده بود شاید باور نمی کرد که همین اتهام

زمینه ساز کناره گیری ترامپ از سمت رئیس جمهوری آمریکا شود، سرنوشتی غم انگیز که هنوز دامان هیچکدام از روسای جمهوری سابق ایالات متحده را دچار این سرافکندگی بزرگ نکرده است.

ترامپ با دنیای سیاست بیگانه نیست اما، بازی در میدان سیاست را مثل بازی در میدان تجارت از«بر» نیست. او شاید تاجری خوب و یا کارآفرینی موفق و حتی ثروتمندی خوش شانس باشد اما هرگز نمی تواند سیاستمداری نصفه و نیمه حتی(!) به شمار آید که برای این

مسئله می توان هزاران دلیل آورد از جمله درافتادن با ملل اروپایی، ایجاد حاشیه با چین در تماسی غیر ضروری با تایوان، حمایت بی حد و حصر از برگزیت و تشویق دیگر کشورهای اروپایی به خروج از اتحادیه و همچنین؛ دیوار کشی در مرز مکزیک، دستکاری یا دخالت بی دلیل در قوانین مهاجرتی آمریکا، عدم توجه به مصالح عمومی جامعه آمریکایی با نفرت پراکنی در جهان و...

این ها اگرچه در دیگر روسای جمهوری آمریکا نیز وجود داشته اما ترامپ به مثابه کودکی که بازیچه احساسات غافلگیرکننده اش شده است در یک بازه زمانی اندک تا می تواند برای خود حاشیه می تراشد و غافل از یک اصل مهم است و آن این که این ها توجیه مناسبی برای فرار از یک اتهام بزرگ به نام ارتباط معناداری که منجر به دخالت یک کشور بیگانه در انتخابات آمریکا شده نیست؛ ارتباط با کرملین و برخی مقامات سیاسی ـ اقتصادی روسیه ازجمله پوتین!

پوتین هربار از پاسخ به این سوال شانه خالی کرده اما افکار عمومی همواره می پرسد نقش روسیه در رئیس جمهور شدن ترامپ تا چه اندازه بوده است و این سوالی است که ترامپ را بدحال، آشفته و عصبانی می کند و این سه حالت و تغییر ناگهانی یعنی اینکه بین ترامپ و طرف روسی یک«چیزک»هایی وجود دارد که«چیز»هایی به بیرون درز پیدا کرده است.

ترامپ تلاش های فراوانی کرده تا حواس دستگاه های اطلاعاتی آمریکا را از مسئله ای به نام ترامپ ـ پوتین به جایی دیگر معطوف کند اما دستگاه های اطلاعاتی آمریکا به اندازه کافی باهوش بوده اند که نه داد و بیدادهای او در کاخ سفید را جدی بگیرند نه توجهی به حمله بی دلیل وی به سوریه داشته باشند و حتی به قرارداد چند صد میلیاردی وی با سعودی ها نیز وقعی ننهادند و این یعنی آن ها به دنبال یک واقعیت هستند و آن میزان اثر پذیری ترامپ از پوتین و به دنبال آن میزان دخالت روسیه در انتخاباتی است که رقیبی قدرتمند به نام هیلاری کلینتون از صحنه خارج شد.

چند عملیات ایذایی بی نتیجه!

جف سشنز یک ضلع از سه ضلع دردسرسازی که به ترامپ هشدار داده بود اگرچه اتهام ملاقات پنهانی با مقام‌های روسیه و تبانی به قصد تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ایالات متحده به نفع ترامپ را به‌شدت تکذیب کرده آن را "دروغی نفرت‌انگیز" خوانده اما خودش هم می داند این اعتراف از نظر دستگاه های نظارتی آمریکا چندان اهمیت و اعتباری ندارد زیرا پیش از وی هم ترامپ و هم روسیه اتهام تبانی را رد کرده بودند و کسی گوشش بدهکار نبود!

ترامپ که این روزها در مخمصه های فراوانی گرفتار است به دادگاه تجدیدنظر ناحیه 9 ایالت کالیفرنیا تاخته که اعمال محدودیت ورود شهروندان چند کشور عمدتا مسلمان، کشور ما را امن‌تر می‌کند و این حکم در «زمان خطرناکی» صادر شده است این مسئله نیز فشارها را از دوش ترامپ برنداشته و گویا برنخواهد داشت زیرا به موازات این تلاش ها؛ پریت بارارا، دادستان پیشین نیویورک، در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی "ای‌بی‌سی" آمریکا اعلام کرده گزارش جیمز کومی‌، رئیس اف‌بی‌آی در باره ارتباط هایش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، او را به یاد تجربیات خودش با ترامپ می‌اندازد.

دادستان پیشین نیویورک در این مصاحبه اعلام می کند ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) تا شروع فعالیت به عنوان ریاست جمهوری آمریکا در ماه ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۱۷) دو بار با او ارتباط تلفنی داشته است.

پریت بارارا محتوای این تماس‌های تلفنی را "غیرعادی" دانسته، زیرا او در پست پیشین‌اش به عنوان رئیس دادستانی منطقه منهتن نیویورک، مسئولیت‌های بسیاری داشته، از قبیل رسیدگی به منافع شرکت‌های فعال در این منطقه. پریت بارارا، دادستان پیشین نیویورک، در ادامه می‌گوید دونالد ترامپ باز هم کوشیده با او تماس بگیرد، اما او دیگر حاضر نشده به تلفن رئیس جمهوری آمریکا جواب دهد.

همین مسئله یعنی غیرعادی بودن تماس ها کافی است تا اثبات کند رسیدن به خواست ها از نظر ترامپ همواره یک راه غیرعادی نیز ممکن است داشته باشد.

در هر صورت اگرچه احتمال استیضاح ترامپ بسیار ضعیف است زیرا در هر صورت اکثریت در اختیار جمهوری خواهان است اما آن پیش بینی نانسی پلوسی که گفته ممکن است ترامپ استعفا دهد چندان دور از واقعیت  نمی تواند باشد زیرا ترامپ نشان داده صبوری وی نیز اندازه ای دارد! و ممکن است دست به رفتارهایی بزند که تبعات آن استعفا از پست ریاست جمهوری باشد آن هم به صورتی کاملا خودخواسته و اختیاری!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید