رمزگشایی کدخدایی از علت قطع رای گیری انتخابات 96 در ساعت 12 شب

کدخبر: ۱۷۲۲۷۸
انتخابات ریاست جمهوری 96 برخلاف چند دوره اخیر راس ساعت 12 شب به پایان رسید و پس از آن از کسانی که در صف بودند رای اخذ نشد. این ابهامی در افکار عمومی بود که حسن روحانی نیز چند سخنرانی پس از انتخابات خود به آن اشاره کرد. روزنامه اعتماد این سوال را از سخنگوی شورای نگهبان پرسیده و جواب روشن و جالبی هم دریافت کرده است.
رمزگشایی کدخدایی از علت قطع رای گیری انتخابات 96 در ساعت 12 شب

اعتماد نوشت : روز ٢٩ اردیبهشت، انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، برخلاف ادوار گذشته راس ساعت ١٢ شب به پایان رسید و از آن ساعت به بعد در شعبه‌های اخذ رای بسته و آرای هیچکدام از در صف‌ماندگان اخذ نشد. موضوعی که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، برخلاف آنچه بود که تاکنون در انتخابات کشور اعم از مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و حتی ریاست‌جمهوری روی داده است.

از همین رو، حسن روحانی در چند سخنرانی خود پس از کسب حداکثر مطلق آرای ملت، نسبت به این موضوع اعتراض و جمعیتی که از رای دادن محروم شدند را چیزی حدود ٤ میلیون نفر اعلام کرد. اما آنچه که رییس‌جمهور منتخب به آن اشاره می‌کرد، حول دو موضوع می‌چرخید که دیروز مورد سوال روزنامه اعتماد از سخنگوی شورای نگهبان بود. اینکه چرا برخلاف سایر انتخابات برگزار شده در ادوار گذشته، این انتخابات باید در ساعت ١٢ شب پایان می‌گرفت و آرای جمعیتی که در صف مانده بودند اخذ نمی‌شد و دوم اینکه چرا پاسخگویی به درخواست وزارت کشور مبنی بر تسریع در روند رای‌گیری با حذف دستگاه ثبت مشخصات سجلی افراد، به ساعت ١٠ شب موکول شد، سوالاتی بود که کدخدایی در پاسخ به اولی، از وزیر کشور به دلیل رعایت قانون تقدیر کرد و در جواب دومی هم آن را کذب خواند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به «اعتماد» اظهار کرد: «من از جهت حقوقی پاسخ این سوال را می‌دهم. انتخابات طبق قانون باید در روز جمعه برگزار شود، در همه ادوار هم ما این مشکل را با دوستان وزارت کشور داشتیم. چرا که بعد از انتخابات و با توجه به تمدید ساعت اخذ رای که داشته‌اند، رای‌گیری به بعد از ساعت ١٢ منتقل می‌شد و اصرار ما این بود که نباید این کار انجام شود.

اما خب هر بار به بهانه‌هایی این کار انجام می‌گرفت. کدخدایی با تاکید بر اینکه یک بار برای همیشه باید این قانون اجرا شود، تاکید کرد: «این‌بار هم با توجه به هماهنگی‌هایی که با دوستان در وزارت کشور داشته‌ایم، این قانون اجرا شد. باید از این جهت از وزیر کشور تشکر کنم که این پیشنهاد را پذیرفتند و در جهت اجرای آن گام برداشتند. بنابراین از جهت حقوقی و قانونی، انتخابات اگر به ١٢ و یک دقیقه کشیده شود، خلاف است و این تنها مربوط به این دوره هم نیست. در همه ادوار ما با وزارت کشور این مناقشه را داشته‌ایم که این‌بار این قانون خوشبختانه اجرا شد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید