گزینه های روی میز ایران برای مقابله با مصوبه تحریم سنای آمریکا

کدخبر: ۱۷۲۵۹۴
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این‌که نباید اجازه دهیم موضوع برجام، محور بحث‌های منطقه‌ای قرار گیرد، به تشریح محاسن حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه پرداخت و گفت: نگذاریم برنامه هسته‌ای مخرج مشترک همکاری‌های بین‌اللملی علیه ایران شود.
گزینه های روی میز ایران برای مقابله با مصوبه تحریم سنای آمریکا

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مصوبه اخیر سنای امریکا، و با تاکید بر رصد تحلیل‌های مختلف در این رابطه اعلام کرد: در این مدت پیشنهادهای خاصی مطرح شده که برخی از این پیشنهادها مبنی بر آن است که جمهوری اسلامی اولاً باید به سمت تعلیق همه نظارت‌های آژانس انرژی اتمی بر فعالیت‌های‌ اتمی در حد ان‌پی‌تی و در ثانی باید در راستای پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای بر اساس تصمیمات داخلی اقدام کند و تقریباً همه منتقدان دولت، موضوع را بر این مبنا تحلیل کرده‌اند.

تلاش منتقدان دولت برای تصویب اقدام مجلس درپاسخ به مصوبه اخیر سنای امریکا

او گفت: در واقع عموم منتقدان دولت معتقدند که خروجی تصمیم هیات نظارت بر برجام در داخل کشور باید این چنین باشد و فراتر از آن می‌گویند این دو اقدام یعنی تعلیق نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت هسته‌ای و تعلیق توافق‌های هسته‌ای را باید در ضرب‌الاجلی با دوره مشخص در دستور کار قرار دهیم و بر این اساس سعی دارند همزمان با اعمال فشار به دولت، مجلس را نیز وادار کنند که در این محدوده مصوبه‌ای را به تصویب برساند.

لزوم استفاده از مکانیزم حل‌اختلاف برجام

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در این میان گروهی که عمدتاً از اصلاح‌طلبان یا حامیان دولت هستند نیز معتقدند اولاً ایران می‌تواند در مجامع بین‌المللی اقامه دعوا کند و ثانیاً می‌گویند اقدامات یک‌جانبه امریکا، زمینه را برای شکل‌گیری موج منفی علیه این کشور فراهم کرده و نباید با اقداماتی همچون حمله به سفارت عربستان، فضا را به نفع آن‌ها بازگردانیم و باید از ظرفیتی که به‌عنوان مکانیزم حل اختلاف در برجام وجود دارد، استفاده کرده و همچنان صبور باشیم.

منتقدان دولت محدودیت‌های ذهنی ناشی از رقابت‌های داخلی را کنار بگذارند

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با تاکید بر صحت دیدگاه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با ظرافت ورود کرده و بعد از روی کار آمدن ترامپ سعی دارند با حرکتی گام به گام، عرصه را برای ما تنگ کنند و بر این اساس باید دقت کنیم که در دام آن‌ها نیافتیم. اگر منتقدان محدودیت‌هایی که متاسفانه به‌خاطر رقابت‌های داخلی در ذهن دارند، کنار بگذارند، می‌توانند با دیدگاهی بازتر وسیع‌تر وضعیت را ارزیابی کنند.

استفاده ابزاری امریکا از داعش به ضرر خودشان تمام شد

او تصریح کرد: واقعیت این است که آمریکایی‌ها با کمک همپیمانان منطقه‌ای خود مثل عربستان و اسرائیل در عراق به‌دنبال تغییر اساسی در حاکمیت، در سوریه به‌دنبال سرنگونی بشار اسد، و در لبنان به‌دنبال تغییر معادلات به ضرر حزب‌الله بودند و این درحالی است که با هوشیاری جمهوری اسلامی هیچ‌کدام از این اهداف به نتیجه نرسیده است و بنابر این استفاده ابزاری امریکا از داعش عملاً به ضرر خودشان تمام شده است.

نباید بحث هسته‌ای و برجام را وسط بکشیم

عضو هیات رییسه کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: در چنین شرایطی که امریکایی‌ها از دست جمهوری اسلامی عصبانی هستند و به‌دنبال اقدام متقابل هستند، و درصورتی که دقت کنیم، متوجه می‌شویم که مصوبه اخیر سنا در راستای «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» نیز بر همین اساس تهیه شده و ارتباطی به بحث هسته‌ای برجام ندارد؛ بنابر این نباید با دست خودمان بحث هسته‌ای و برجام را وسط بکشیم.

لزوم استفاده ایران از اختلافات اروپا، چین، روسیه و ژاپن با امریکا

او اعلام کرد: نباید کاری کنیم که قدرت‌های اروپایی و روسیه و چین و حتی ژاپن به سمت امریکا متمایل شوند. دقت کنید که هم‌اکنون کشورهای اروپایی درمورد تغییرات آب و هوایی، روسیه در بحث اوکراین و سوریه و همین‌طور چین درباره مسائل اقتصادی با امریکا دچار اختلاف دیدگاه شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید