با کمبود این ویتامین ها کور می شوید!

کدخبر: ۱۷۲۷۸۶
برای پیشگیری از کمبود ویتامین A، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از میوه ها و سبزیجات به جای استفاده از مکمل های ویتامین A اهمیت دارد.

به گزارش سلامت نیوز، آیا با مشاهده اطراف خود در محیط های تاریک و کم نور دچار مشکل هستید؟ آیا اغلب بیمار می شوید و به بیماری های مختلف مبتلا می شوید؟ پیش از آن که این مساله را بپذیرید که از یک سیستم ایمنی ضعیف و مشکلات بینایی رنج می برید، این که آیا از رژیم غذایی خود به میزان کافی ویتامین A دریافت می کنید را بررسی کنید.

به گزارش "اسپون یونیورسیتی"، بدن انسان برای ارائه عملکرد عادی به ویتامین A نیاز دارد و این ماده مغذی نقشی مهم در عملکرد سیستم ایمنی، تولید مثل، رشد استخوان، بینایی، سلامت پوست و رشد سلولی ایفا می کند. این ماده مغذی می تواند تفاوت اساسی در بهزیستی و سلامت کلی شما ایجاد کند.

دو نوع ویتامین A وجود دارند: بتاکاروتن و ویتامین A فعال. ویتامین A فعال از مواد غذایی حیوانی سرچشمه می گیرد. این نوع از ویتامین A می تواند به صورت مستقیم توسط بدن مورد استفاده قرار بگیرد بدون این که نیاز به مرحله تبدیل باشد.

از سوی دیگر، بتا کاروتن از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ ناشی می شود. بتا کاروتن پیش از آن که توسط بدن مورد استفاده قرار بگیرد باید به ویتامین A تبدیل شود.

برای پیشگیری از کمبود ویتامین A، دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از میوه ها و سبزیجات به جای استفاده از مکمل های ویتامین A اهمیت دارد. از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین A می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هویج

سیب زمینی شیرین

کلم کیل

اسفناج

زردآلو

کلم بروکلی

کره

تخم مرغ

ذکر این نکته اهمیت دارد که ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در بدن برای مدت زمانی طولانی ذخیره می شود. از این رو، پرهیز از مصرف بیش از اندازه آن نیز اهمیت دارد زیرا این شرایط می تواند به مسمومیت با ویتامین A منجر شود. اگر نسبت به کمبود ویتامین A مشکوک هستید پیش از مصرف هر گونه مکمل ویتامین A با پزشک خود مشورت کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید