بدنسازی احتمال بروز زوال عقل را کاهش می دهد

کدخبر: ۱۷۲۷۹۱
بررسی های جدید صورت گرفته روی مبتلایان به علائم اولیه زوال عقل نشان می دهد که وزنه برداری و کار با وزنه می تواند افراد را باهوش تر و حافظه آنها را قوی تر کند.
زوال عقل در واقع یک بیماری نیست. در عوض، مجموعه ای از علائم است که می تواند با بیماری های مختلف ایجاد شود. علائم زوال عقل شامل اختلال در تفکر، برقراری ارتباط و حافظه است. علت اصلی زوال عقل بیماری آلزایمراست. زوال عقل نیز می تواند در اثر آسیب های مغزی ناشی از سکته مغزی و یا از سایر بیماری ها مانند هانتینگتون و یا زوال عقل لوی بادی ایجاد شود.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، محققان با آزمایش روی افراد مبتلا به زوال عقل دریافتند که وزنه برداری و کار با وزنه می تواند تمرین خوبی برای مغز باشد و حتی هوش را افزایش دهد. به گزارش سلامت آنلاین به نقل از ایندیپندنت، پژوهشگران بررسی های خود را روی گروهی از بیماران ۵۵ تا ۸۶ ساله مبتلا به اختلال شناختی خفیف که از شاخصه های بیماری آلزایمر به شمار می رود، مورد آزمایش قرار دادند و از ترکیب وزنه برداری و کار با وزنه و آموزش مغز استفاده کردند. محققان هنوز علت این مسئله را به درستی نمی دانند اما ارتباطی را بین بالا رفتن مقاومت بدن و عملکرد بهتر مغز افراد شرکت کننده در آزمایش مشاهده کردند.

دانشمندان توصیه می کنند که هر چه افراد در فعالیت های بدنی مانند وزنه برداری و کار با وزنه شرکت کنند، دنیا در آینده جمعیت سالمند سالم تری خواهد داشت. در حال حاضر انتظار می رود حدود ۱۳۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ به زوال عقل مبتلا شوند. این جدیدترین مطالعاتی است که به ارتباط سلامت جسمو سلامت مغز می پردازد. دانشمندان دانشگاه سیدنی معتقدند که در آزمایش های صورت گرفته مشخص شد که بهبود عملکرد شناختی با تقویت ماهیچه های بدن در ارتباط است؛ به طوری که هر چه افراد قوی تر شوند، بهتر می توانند از مغز خود استفاده کنند. اسکن های ام آرآی از مغز افراد شرکت کننده در این تحقیقات نشان داد که اندازه مغز در افرادی که با وزنه کار می کردند افزایش یافته است.

وزنه برداری و کار با وزنه باید هفته ای حداقل دو بار انجام شود تا بتواند اثرات مثبت خود را روی استقامت بدن و در نتیجه بالا رفتن عملکرد مغز به دنبال داشته باشد. محققان در ادامه مطالعات خود دریافتند که افزایش استقامت ماهیچه های بدن و ورزش هایی چون بدنسازی نیز ارتباط مستقیمی با افزایش اندازه مغز دارد. یکی از بهترین  راه ها برای کاهش ابتلا به زوال عقل و آلزایمر، ترکیب ورزش منظم، عدم استعمال سیگار و دخانیات، تغذیه سالم و رژیم متعادل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید