مقاومت جمهوری خواهان کنگره در برابر وضع تحریم جدید علیه روسیه و ایران

کدخبر: ۱۷۲۸۲۳
روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت : رهبران حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان می‌گویند طرح تحریم‌های روسیه و ایران که در سنا به تصویب رسیده است با قانون اساسی آمریکا مغایرت دارد و به همین دلیل رأی‌گیری درباره آن احتمالاً به تأخیر خواهد افتاد.
مقاومت جمهوری خواهان کنگره در برابر وضع تحریم جدید علیه روسیه و ایران

به گزارش خبرگزاری رویترز، قانون تحریم‌های ایران که متممی هم برای تحریم‌های روسیه دربر داشت، هفته گذشته با 98 رأی موافق و دو رأی مخالف در سنای آمریکا به تصویب رسید. شمار موافقان این مصوبه طوری بود که گفته می‌شد امکان وتوی آن برای دونالد ترامپ دشوار است. رئیس‌جمهوری آمریکا مخالف تیره‌ شدن روابط با روسیه است. این قانون اما پیش از اینکه برای امضای رئیس‌جمهوری به کاخ سفید فرستاده شود باید در مجلس نمایندگان هم به تصویب برسد.

اکنون رهبران جمهوریخواه در مجلس نمایندگان می‌گویند مصوبه سنا دارای ایراد قانونی است؛ چرا که هر قانونی که به درآمد و تجارت و بازرگانی مربوط است طبق قانون اساسی آمریکا باید نخست در مجلس نمایندگان به تصویب برسد و سپس برای تأیید به مجلس سنا برود.

شماری از دموکرات‌ها در سنا اما این ایراد را حربه جمهوریخواهان طرفدار دونالد ترامپ برای متوقف کردن تحریم‌های روسیه می‌دانند.

کوین بردی، رئیس‌جمهوریخواه کمیته راه و روش‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، که مسئولیت وضع قوانین مربوط به مالیات را برعهده دارد، به خبرنگاران گفت: «قانون نهایی و زبان مصوبه سنا، با «بند درآمدهای» قانون اساسی مغایرت دارد».

جمهوریخواهان 52 کرسی از 100 کرسی سنا و 238 کرسی از 435 کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند.

افزودن تحریم علیه روسیه به این طرح به‌خاطر اتهام دخالت در انتخاباتی که به پیروزی ترامپ منجر شد و همچنین تأثیر تشدید تحریم روسیه بر روابط دو کشور ممکن است امضای این مصوبه را برای او چندان مطلوب جلوه ندهد. آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی از بهبود روابط با روسیه حمایت کرده و رئیس‌جمهوری آن کشور را ستوده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید