در دیدار قالیباف با منتخبان شورای شهر پنجم چه گذشت؟

کدخبر: ۱۷۲۸۳۴
روزنامه شرق: عصر امروز منتخبان شورای شهر تهران با محمدباقر قالیباف دیدار کردند. در این دیدار که در شهرداری تهران برگزار شد، مرتضی الویری به‌عنوان رئیس سنی هیئت‌رئیسه موقت شورای شهر پنجم گفت: شهردار تهران به منظور تنویر افکار عمومی و همچنین شورای شهر چهارم و منتخبان دور پنجم شورا باید گزارش کاملی از وضعیت شهر ارائه کند.

 الویری افزود: به منظور تسهیل در بهره‌گیری از شاخص‌ها و معیارهای ارائه‌شده برای ارزیابی وضعیت شهر تهران  لازم است این گزارش به شکل سندی فراگیر که معتبر و قابل اتکا باشد، تهیه و ارائه شود. وی همچنین گفت: لازم است شهردار تهران بستر اجرائی لازم برای دریافت گزارش‌های تخصصی از بخش‌های مربوطه را به کمیسیون‌های شورای جدید فراهم کند. الویری تأکید کرد: ایجاد گروه مشترک پایش از سوی شهرداری تهران و منتخبان، فرصت‌های ایجاد شایعات را مسدود و بستر مطلوب را برای انتقال شورا و شهرداری به مسئولان جدید ایجاد می‌کند.

در این دیدار که عصر روز گذشته در شهرداری تهران برگزار شد، حدود ١٥ نفر از اعضای شورای چهارم و همه ٢١ نفر منتخب شورای پنجم حضور داشتند.

احمد مسجدجامعی یکی از اولین سخنرانان جلسه هم در بخش ابتدایی صحبت‌های خود مقدماتی در رابطه با شورای جدید و اعضای آن گفت و در ادامه یکی، دو مورد را از شهردار تهران درخواست کرد. وی در صحبت‌های خود خطاب به قالیباف گفت: «لطفا شما ترتیبی اتخاذ کنید که مدیران کنونی شهرداری اطلاعات لازم را در اختیار اعضای منتخب شورای جدید قرار دهند یا اینکه شرایطی فراهم شود که ما از آنها دعوت کنیم برای حضور در جلساتمان، برای اینکه این تبادل اطلاعات و نکات لازم درباره موضوعات شهری بهتر انجام شود».

موضوع دومی که احمد مسجدجامعی درباره آن صحبت کرد، درباره بحث‌ها و اخبار غیرقابل تأیید یا ردی است که این روزها منتشر می‌شود مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود در شهرداری تصمیمات جدیدی در حال اتخاذ است که ممکن است برای مدیران شهری دور جدید؛ اعم از شورا و شهردار آینده تعهدات جدیدی خلق کند. وی البته تأکید کرد ما هنوز نمی‌دانیم آیا این اخبار صحت دارد یا خیر، اما به هر صورت انتظارمان این است که در این رابطه شفاف‌سازی شود.  

یکی دیگر از اعضای شورای منتخب، حسن رسولی بود که در صحبت‌های خود پیشنهادی را مطرح کرد که با استقبال بیشتر حاضران همراه شد. وی در صحبت‌های خود گفت بهتر است یک مرکز پژوهشی یا فکری تشکیل شود که شهرداران پس از انقلاب اسلامی که هرکدام چندسال مدیریت شهر تهران را  تجربه کرده‌اند در این مرکز حضور داشته باشند و هرکدام از منظر تخصص و تجربه و دیدگاه خود در رابطه با مدل‌های مناسب مدیریت شهر تهران و چالش‌ها و مسائل آن بحث و تبادل‌نظر کنند تا خروجی این مرکز بتواند برای مدیریت آینده شهر تهران مفید و قابل استفاده باشد.  

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که به گفته خودش با ١٢ سال سابقه شهرداری در بین همه مدیران شهری و شهرداران تهران مدت‌زمان طولانی‌تری در این سمت بوده، درباره نکته و پیشنهادی که در صحبت‌های مسجدجامعی بیان شد، اعلام کرد: «بعد از پایان انتخابات، من وقتی به شهرداری برگشتم، به همه معاونانم دستور دادم در این مدت هیچ قرارداد جدید و درشت‌مقیاسی که ایجاد تعهد برای مدیران شهری آینده کند نبندند».

قالیباف همچنین در رابطه با انتشار برخی اخبار در رابطه با استخدام نیروهای جدید در ساختار شهرداری نیز گفت: درباره استخدام‌هایی که در این مدت بحث آن رسانه‌ای شده است باید بگویم که این موضوع چیز جدیدی نیست و هر اقدامی که صورت گرفته در حقیقت بخشی از پروسه‌ای بود که در حال انجام است و به‌لحاظ زمانی بخشی از آن در این دوره اتفاق افتاده است.

موضوع دیگری که شهردار تهران در دیدار خود با اعضای شورای شهر دور پنجم مطرح کرد، بحث درباره حوزه اختیارات و وظایف شورا بود و اعلام کرد: شوراها به‌لحاظ حوزه عمل و اختیارات محدودیت دارند و این را بدانید که شما برای مدیریت برخی از مسائل شهری مشکل خواهید داشت؛ به‌عنوان‌مثال در موضوع آلودگی هوا و مقابله با آن دست شما بسته خواهد بود و حتی همسویی با دولت و مجلس هم کمکی نمی‌کند، چون در حقیقت قانون دست شما را بسته است.

قالیباف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد اگر اعضای شورای شهر جدید تهران برای گزینه‌های خود برای شهردار آینده تهران به توافق رسیده‌اند، من حاضر هستم در مدت باقی‌مانده با آنها برای انتقال تجارب و تبادل فکر و نظر جلسات مشترکی برگزار کنم و همین‌طور این اعلام آمادگی را می‌کنم که در این مدت هر پروژه یا برنامه و جایی که خواستم در حیطه وظایف شهرداری بروم و بازدید کنم این گزینه‌ها را همراهی کنم. توجه به حاکمیت محلی و احساس نیاز بیش از پیش به آن و لزوم بازتعریف مجدد از این موضوع مهم در کشور نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره شهردار تهران در این جلسه بود.

از جمله دیگر موضوعات مطرح‌شده در این دیدار، پیشنهاد تشکیل جلساتی از این دست به صورت تخصصی و میان کمیسیون‌ها با حضور مدیران قسمت‌های مرتبط در شهرداری بود که به این صورت گروه‌های تخصصی به شکلی مشخص و نظام‌مند روی موضوعات کار کنند.

همچنین در این جلسه پیشنهاد شد که این دیدارها ادامه‌دار باشند و در این مدت انتقالی، اعضای شورای منتخب و شهردار تهران دوباره با هم جلسات مشترکی را برگزار کنند.

یکی از مدل‌های پیشنهادی برای جلسات آینده به این شرح مشخص شد که معاونان شهردار تهران هرکدام گزارشی از آخرین وضعیت حوزه مسئولیت خود آماده کرده و در این جلسات در اختیار اعضای جدید شورای شهر قرار دهند.

در این جلسه همچنین مهدی چمران و اقبال شاکری، از اعضای شورای چهارم و شهربانو امانی و زهرا نژادبهرام نیز در سخنانی نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید