کثرت لژیونر ها در تیم ملی ایران درجام جهانی

کدخبر: ۱۷۳۲۸۷
ایران به عنوان تیم صعود‌کننده از مرحله مقدماتی و سومین تیم حاضر در جام جهانی‌ 2018 روسیه بعد از میزبان و برزیل بلیت سفر به قرعه‌کشی این تورنمنت رؤیایی در مسکو را به جیب زد تا برای اولین بار در تاریخ خود حضور در دو جام جهانی‌ متوالی را جشن بگیرد.
کثرت لژیونر ها در تیم ملی ایران درجام جهانی

این بار اما صعود ایران با شیرینی‌های بیشتری نیز توأم بود چون رکوردهای بی‌نظیری از خود بر جای گذاشت و باعث شد جهان فوتبال بیشتر از همیشه به قدرت و توان ملی‌پوشان ایران پی ببرد. از تمام این آمارها و رکوردها جالب‌تر باز شدن درهای ورود به اروپا روی نسل جدید فوتبال ایران بود. نکته‌ای که بیشتر از همه باعث خوشحالی کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی، شد به رشد قابل توجه سهمیه ایران در جمع لژیونرهای اروپایی برمی‌گشت چون برخلاف سال‌های ابتدایی حضور این مربی پرتغالی در تهران که تیم ملی تنها با یکی، دو بازیکن لژیونر اردوهای خود را برگزار می‌کرد حالا 80 درصد ترکیب اصلی خود را در باشگاه‌های خارجی می‌بیند.

این اتفاق خوب از چند جهت قابل بررسی است. اول اینکه به دغدغه‌های کارلوس کی‌روش در خصوص نحوه آمادگی بازیکنان و بدنسازی آنها پایان می‌دهد، نکته‌ای که همیشه به یکی از چالش‌های اصلی مرد پرتغالی با باشگاه‌ها و فدراسیون تبدیل شده بود چون کی‌روش اعتقاد داشت با ضعف‌هایی که باشگاه‌ها در نادیده گرفتن تمرینات بدنسازی دارند بهترین راه حل برای آماده کردن ملی‌پوشان برگزاری اردوهای بلندمدت و بدنسازی بازیکنان زیر نظر خود این مربی است. این چالش در مقطعی از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی‌ 2018 باعث شد کی‌روش با تعطیل کردن اردوی آماده‌سازی تیم ملی در دبی تمام بازیکنان را به خاطر انتقادات برخی مربیان و باشگاه‌ها به ایران برگرداند و برای مدت‌ها از این اتفاق به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به فدراسیون و باشگاه‌ها بهره ببرد اما حالا او با خیالی آسوده از برطرف شدن ضعف‌ها در راه بدنسازی روز شاگردان خود را برای مرحله نهایی جام جهانی‌ آماده می‌کند.

کارلوس کی‌روش در آخرین مصاحبه با هفته‌نامه پرتغالی در بخشی از صحبت‌های خود به حضور شاگردان جوان ایرانی در باشگاه‌های اروپایی اشاره و گفت: «خرسندم اعلام کنم برنامه کوتاه‌مدت ما در پوست‌اندازی تیم ملی ایران منجر به معرفی نسلی مستعد و آینده‌دار در این کشور شد. نسلی که چشمان تیزبین باشگاه‌های خارجی را به خود جلب کرد و باعث شد آمار لژیونرها از 10 درصد در روز اول حضور من به نزدیکی‌های 70 تا 80 درصد ترکیب اصلی تیم ایران برسد. این اتفاق باعث شد من با خیالی آسوده برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی را پیگیری کنم چون با حضور این تعداد از ملی‌پوشان در تمرینات باشگاه‌های خارجی دیگر نگرانی از بابت تجربه و آمادگی بدنی و روحی بازیکنان ندارم.» با این صحبت می‌توان به خوشحالی کی‌روش از رشد روزافزون تعداد لژیونرها پی برد چون با نگاهی به ترکیب اول و دوم تیم ملی در جام جهانی‌ 2018 می‌توان با صراحت گفت 70 تا 80 درصد ترکیب ایران در عضویت باشگاه اروپایی قرار دارند و همین دوری از لیگ برتر می‌تواند مربی پرتغالی را به خواسته‌هایش برساند.

از بین 11 نفر اصلی تیم ملی بازیکنانی چون سردار آزمون (روستوف روسیه)، علیرضا جهانبخش (آلکمار هلند)، اشکان دژاگه (ولفسبورگ)، سعید عزت‌اللهی (روستوف روسیه)، احسان حاج‌صفی (پانیونیوس یونان)، مسعود شجاعی (پانیونیوس یونان)، کریم انصاری‌فرد (المپیاکوس یونان)، مرتضی پورعلی‌گنجی (السد قطر) و میلاد محمدی (احمد گروزنی روسیه) لژیونر محسوب می‌شوند و تنها نفراتی مثل بیرانوند، رامین رضاییان، سیدجلال حسینی، مهدی طارمی و... در لیگ برتر حضور دارند که از این جمع یکی، دو نفر هیچ بعید نیست در روزهای آتی راهی اروپا شوند از همین ‌رو می‌توان گفت کی‌روش با تیمی کاملاً اروپایی راهی روسیه 2018 می‌شود تا برای رسیدن به هدف خود در این تورنمنت که صعود به مرحله دوم رقابت‌هاست، امیدوارتر از همیشه باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید