بمناسبت تولد ده سالگی گوشی های آیفون

سیر تکامل پیشرفت آیفون در 10 سال اخیر

کدخبر: ۱۷۳۷۶۳
به مناسبت دهمین سالگرد ارائه آیفون نگاهی کوتاه داریم به پیشرفت این تلفن همراه محبوب در سال‌های اخیر.
سیر تکامل پیشرفت آیفون در 10 سال اخیر

آیفون گوشی هوشمندی است که از بدو ورود توجهات زیادی را به خود جلب کرده و تعریف جدیدی برای گوشی هوشمند ارائه داده است. به مناسبت ده‌ساله شدن آیفون، نقد و بررسی دقیق و جز به جزئی صورت دادیم تا آیفون 1 و آیفون 7 پلاس را با یکدیگر مقایسه کنیم.

دوربین در گوشی های آیفون 

نقد و بررسی را از دوربین شروع می کنیم، چون دوربین گوشی هوشمند بهترین بخشی است که در آن می‌توان میزان پیشرفت و بهتر شدن گوشی هوشمند را به‌وضوح مشاهده کرد. اولین آیفون دوربین 2 مگا پیکسلی داشت، البته در زمان عرضه آیفون 1 دوربین سایر گوشی‌های هوشمند 1٫3 مگا پیکسلی بود و دوربین 2 مگا پیکسلی آیفون 1 کیفیت قابل قبولی داشت.

آیفون 1، دوربین جلو نداشت و فیلم‌برداری نمی‌کرد. دوربین آیفون 1 قابلیت فوکوس کردن بر روی اشیا را نداشت و در شب نیز عکس‌های تار و بسیار بی‌کیفیتی می‌گرفت، البته باید به این موضوع توجه کرد، آیفون 1،10 سال پیش کیفیتی ایدئال داشته!

حالا  آیفون 7 پلاس، سه دوربین دارد، دوربین دوگانه اصلی و یک دوربین در جلوی گوشی هوشمند، قابلیت‌های عکاسی نیز پیشرفت کرده، قابلیت عکاسی باحالت پرتره، عکاسی live و عکاسی با تنظیمات دستی.

صفحه‌نمایش 

صفحه‌نمایش آیفون 1، صفحه‌نمایش 3٫5 اینچی لمسی بود، صفحه کلیدی درگوشی‌های هوشمند دیده نمی‌شد و به‌جای آن، کاربر با لمس صفحه گوشی هوشمند می‌توانست از صفحه‌کلید خود استفاده کند، دیگر نیازی به خرید بلک بری های صفحه‌کلید دار نبود چون کار کردن با آیفون راحت‌تر از بلک بری بود.

صفحه‌نمایش آیفون 1 بسیار کوچک و دارای رزولوشن 320 در 480 بود. آیفون 7 دارای صفحه‌نمایش 5٫5 اینچی است و از قابلیت لمس سه‌بعدی نیز پشتیبانی می‌کند، رزولوشن تصویر آیفون 7؛1080 در 1920 است و میزان پیکسل‌های رنگی صفحه‌نمایش در هر اینچ 401 پیکسل است.

سایز گوشی

ابعاد آیفون 1، برابر با 115 میلی‌متر در 61 میلی‌متر است، این سایز گوشی هوشمند در سال 2007 بسیار خاص بود. ضخامت آیفون 1 برابر با 11٫6 میلی‌متر بود و به‌راحتی در جیب جا می‌شد و کاربر می‌توانست با یک دست از گوشی هوشمند خود استفاده کند.

امروز شاید آیفون 1 برای نسل ما کوچک به نظر برسد، البته این موضوع طبیعی است، ولی نمی‌توان ایرادی به طراحی اولیه آیفون 1 گرفت. آیفون 1 کوچک، هوشمند و خوش‌دست بود، ویژگی که بسیاری از آیفون‌ها امروزه فاقد آن هستند.

آیفون 7 پلاس بسیار بزرگ‌تر از نسل اولیه آیفون است. ابعاد آیفون 7 پلاس،158٫2 در 77٫9 میلی‌متر است، ضخامت آیفون 7 پلاس 7٫3 میلی‌متر است. آیفون 7 پلاس در جیب شما جا نمی‌شود و شما با یک دست نمی‌توانید به‌راحتی با گوشی خود کار کنید، البته ویژگی خوبی که به نسل جدید آیفون‌ها اضافه‌شده است، ضد آب بودن آن‌ها است که در نسل‌های اولیه آیفون دیده نمی‌شد.

تکامل برنامه‌ها

آیفون 1 با اپلیکیشن های از پیش نصب‌شده به بازار عرضه شد، در آیفون‌های اولیه کاربر توانایی نصب برنامه جدید را نداشت تا سال بعد از عرضه اولین آیفون که آیفون‌های 3G به بازار عرضه شد، کاربر توانست از اپ استور اپلیکیشن های موردنظر را دانلود کند. اگر فردی در زمان عرضه اولین آیفون در سال 2007، آیفون 1 را خریداری کرده بود، تنها می‌توانست از 17 اپلیکیشن استفاده کند و حتی توانایی دانلود کردن اپلیکیشن را نداشت.

در آیفون 1، کنترل سنتر، نوتیفیکیشن شید وجود نداشت، کاربر توانایی پاک کردن اپلیکیشن ها را نداشت و همین خصوصیات ایرادهای بزرگی است که به آیفون 1 وارد است.

امروز شما می‌توانید 500 اپلیکیشن را برو روی آیفون خود نصب کنید. اپ استور در این بازه زمانی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و توانسته بسیاری از استور ها را پشت سر بگذارد. امروز اپ استور بیش از 2٫2 میلیون اپلیکیشن و بازی دارد، در WWDC 2017، اپل اعلام کرد که درآمد خالص اپ استور در یک سال اخیر 70 بیلیون بوده است.

بوجود آمدن نرم‌افزارها

با آیفون 1، شما می‌توانستید تماس حاصل کنید، پیام کوتاه ارسال کنید، به اینترنت متصل شوید و ایمیل‌های خود را چک کنید و از مرورگر استفاده کنید. در آیفون 1 کنترل سنتر وجود نداشت و کاربر برای تنظیمات خود دسترسی سریع و آسانی نداشت.

در آیفون 1 خبری از بلوتوث نبود، حالت low-power و Do Not Disturb نیز وجود نداشت، این قابلیت‌ها امروزه یکی از اصلی‌ترین خصوصیات هر گوشی هوشمندی است. در آیفون 1 شما نمی‌توانستید عکس پس‌زمینه خود را عوض کنید، تنها عکسی که کاربر می‌توانست آن را طبق سلیقه خود تغییر دهد، تصویر پشت زمینه lockscreen بود.

امروزه ما شاهد iOS 11 در آیفون‌ها هستیم، سیستم‌عامل iOS 11 بدون شک بسیار قوی‌تر از سیستم‌عامل اولیه آیفون‌ها است، کنترل سنتر، منوها و بسیاری از تنظیمات نرم‌افزاری تغییر کرده و بسیار بهبودیافته، در کل تسلط کاربر به گوشی هوشمند بسیار بیشتر و بهتر شده است.

فضای داخلی

آیفون‌ 1 و آیفون 3G نیازی به حافظه‌های بسیار قوی برای ذخیره اطلاعات نداشتند. اپلیکیشن های زیادی در اپ استور وجود نداشت و نیازی به فضای داخلی بسیار دیده نمی شد. آیفون 1 دارای حافظه 128 مگابایتی رم بود.

آیفون 1 حافظه داخلی 4 گیگابایتی داشت، با عکس‌های رزولوشن پایین و اپلیکیشن های ساده، بیشتر از 4 گیگابایت حافظه در آیفون 1 استفاده‌ای نداشت.

آیفون 7 پلاس دارای پردازنده A10،2٫34 گیگاهرتزی و 3 گیگابایت حافظه رم است.

دکمه هوم

دکمه فیزیکی هوم، به نماد آیفون تبدیل شده، آیفون 1 تنها 1 دکمه داشت که روی صفحه‌نمایش قرار داشت و کاربر برای رفتن به صفحه اصلی دکمه هوم را فشار می‌داد. دکمه هوم در آیفون 1 عملکرد تک‌بعدی داشت تا عرضه آیفون 4S سیری رونمایی نشده بود.

از زمان عرضه آیفون 5 تا امروز، دکمه هوم تغییرات زیادی داشته، اضافه شدن اسکنر اثرانگشت، دستیار سیری از تغییرات و قابلیت‌های اضافه‌شده به آیفون‌های جدید است. تعریف دکمه فیزیکی هوم در آیفون 7 و 7 پلاس تغییر کرده و دکمه هوم این گوشی‌های هوشمند با فناوری مایکرو سوئیچ عرضه‌شده. خبرهایی هم به گوش می‌رسد که آیفون 8 دکمه هوم فیزیکی ندارد و باید با دکمه هوم که شخصیت آیفون را تشکیل می‌داد، خداحافظی کنیم.

عمر باتری و شارژ

عمر باتری آیفون 1 با آیفون 7 بسیار متفاوت است. باتری آیفون 1 1400 میلی‌آمپری بود و کابل شارژ خیلی بزرگی داشت، باتری آیفون 7 پلاس 2900 میلی‌آمپری است و کابل شارژ هم بسیار کوچک‌ است.

باتری آیفون 1 عملکرد خوبی نداشت، کافی بود شما یک ساعت به اینترنت متصل شوید تا باتری شما از 100 به 40 برسد. در مدل‌های آیفون 1 عملکرد خوبی نداشت. در مدل‌های 3G مصرف باتری بیشتر از آیفون‌های معمولی بود.

اگر صادق باشیم باید بگوییم که تا زمان ورود آیفون 4 به بازار باتری آیفون‌ها هیچ تغییر مثبتی نکرد. آیفون 4 توانست بهبودی در وضعیت مصرف باتری آیفون‌ها ایجاد کند و بعد از آیفون 4، روزبه‌روز باتری آیفون‌ها بهتر شد و گوشی‌های هوشمند هم نازک‌تر شدند. از آیفون 5 به بعد کابل شارژر نازک‌تر شد و آیفون 7 پلاس هم بهترین عمر باتری یک گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش بزرگ را به ما نشان داد. خبرهای لو رفته به این موضوع اشاره دارد که آیفون 8 از سیستم شارژ بی‌سیم بهره خواهد برد.

10 سال آینده

دیدیم که آیفون 10 ساله چه پیشرفت‌هایی کرده، بدون شک 10 سال آینده آیفون‌های امروز، به نمونه‌های ساده و ابتدایی تبدیل می‌شود. شاید زمان عرضه آیفون 1 کسی این گوشی هوشمند را بسیار ساده و ابتدایی نمی‌دانسته؛ ولی امروز آیفون 1 یک گوشی بسیار ساده است. هدفون‌های بلوتوثی، دوربین سلفی، اپلیکیشن سلفی، شبکه های اجتماعی، تماس ویدئویی و بسیاری قابلیت‌های دیگر 10 سال پیش بیشتر شبیه به رؤیا بوده ولی امروز به موضوعی معمولی تبدیل‌شده،10 ساله آینده آیفون چه قابلیت‌هایی دارد؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید