دومین تغییر در فرماندهی سپاه پایتخت

کدخبر: ۱۷۴۳۴۸
چهار روز پس از تغییر جانشین قرارگاه ثارالله تهران، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران نیز تغییر کرد. سردار «محمدعلی جعفری»، فرمانده کل سپاه، با صدور حکمی سردار سرتیپ دوم «محمدرضا یزدی» را به سمت فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ منصوب کرد تا جانشین سردار محسن کاظمینی شود. سردار یزدی پیش از این سمت معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران را بر عهده داشت. تا پیش از این، سردار کاظمینی با حفظ سمت در فرماندهی سپاه تهران، جانشینی قرارگاه ثارالله تهران را هم بر عهده داشت؛ اما روز شنبه سردار اسماعیل کوثری به‌عنوان جانشین جدید قرارگاه ثارالله تهران به‌جای سردار کاظمینی معرفی شده بود.
دومین تغییر در فرماندهی سپاه پایتخت

روزنامه شرق نوشت : مدتی پس از انتصاب سردار محمدعلی جعفری به فرماندهی کل سپاه در سال ١٣٨٦، او تغییرات ساختاری در سپاه پاسداران را آغاز کرد؛ یکی از اقدامات سردار جعفری تشکیل سپاه‌های استانی بود؛ این تغییرات در تهران با ادغام لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و منطقه مقاومت بسیج تهران بزرگ انجام شد و سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ تشکیل شد. تیرماه ١٣٨٧ پس از تغییرات سپاه تهران، سردار «عبدالله عراقی»، فرمانده این سپاه شد. مردادماه ١٣٨٨ شهید سردار حسین همدانی این مسئولیت را بر عهده گرفت. سال ١٣٩٠ هم سردار محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله و با حفظ سمت، جانشین فرمانده کل در قرارگاه ثارالله شد.

نگاهی به مواضع فرمانده جدید

در سال‌های اخیر کمتر اظهارنظری از سوی سردار یزدی شنیده شده بود؛ لااقل کمتر از دوران خاصی از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد. اوج حضور رسانه‌ای سردار یزدی، سال‌های ٩٠ و ٩١ بود؛ آن هم بیشتر واکنش‌هایی بود درباره صحبت‌هایی که درمورد فعالیت‌های اقتصادی سپاه مطرح می‌شد.

سردار یزدی اردیبهشت ١٣٩٠ درباره فعالیت‌های سپاه در عرصه سازندگی گفته بود: «فعالیت‌های سپاه در این عرصه‌ها در چارچوب‌های خاص و منطبق با ظرفیت، توانمندی و نیاز شرکت‌ها و وزارتخانه‌های دولتی بود و به‌راحتی قابل تحقیق و تفحص است؛ بنابراین حضور سپاه در مناقصات دولتی کاملا براساس قوانین و شرایط موجود و مندرج در مناقصه‌هاست».

پاسخ به احمدی‌نژاد

در همان سال‌های ٩٠، ٩١ بود که سخنان کنایه‌دار محمود احمدی‌نژاد درباره سپاه آغاز شده بود و سردار یزدی هم نسبت به آن واکنش داشت.

آذر سال ١٣٩١ «محمود احمدی‌نژاد» در همایش فرماندهان قرارگاه سازندگی خاتم اموال برخی نهادها را نامحدود دانست و گفت: «سازمانی به نام سازمان اموال دولت درست کردیم که هر نهادی که هرچه اضافه دارد اعلام کند و آنهایی که نیاز نیست را بفروشیم... در خود سپاه و ارتش هم از این موارد زیاد است، برای مثال قلعه‌مرغی یا فرودگاه دوشان‌تپه که فکر می‌کنم ٦٥ هکتار در میان شهر است که می‌توان از آن استفاده کرد و اینها علاوه بر چند‌هزار هکتار در شهرهای مختلف است».

سردار یزدی مستقیما به موضوع زمین‌های در اختیار سپاه اشاره کرده و گفته بود: «می‌توان گفت از سال ٨٦ به بعد سعی کردیم علیه هیچ رسانه‌ای شکایت نکنیم و موضوعات را با تعامل حل کنیم اما مشکل اساسی امروز ما در بحث املاک و اراضی است که دست سپاه است... سابقه ما بیش از ٣٣ سال نیست و بعد از انقلاب املاکی را از ارتش و منابع طبیعی یا به‌صورت هدیه از مردم دریافت کرده‌ایم که خیلی از آنها سند نداشته‌اند. در سال‌های گذشته مدعیان زیادی پیدا شدند و ما با مشکل جدی مواجه هستیم. من به ریاست قوه قضائیه گفتم شرایط خاص است و عده‌ای خاص به جان زمین‌های مملکت افتاده‌اند که بخشی هم مربوط به ماست و ما هم سندی نداریم». او همچنین از بی‌مهری‌ها نسبت به سپاه گلایه کرد و گفت: «گاهی بی‌مهری‌ها قلب دوستان ما را به درد می‌آورد... اخیرا عنوان می‌شود که مجموعه سپاه فرار مالیاتی دارد، در‌صورتی‌که به جرئت می‌توان گفت این‌طور نیست و ما مالیات تکلیفی، ارزش افزوده و... را در مجموعه قرارگاه سازندگی پرداخت می‌کنیم».

اخراج متخلفان انتخابات ٨٨

اما یکی از اظهارات او که بیش از اظهارات اقتصادی‌اش در رسانه‌ها بازتاب داشت، قسمتی از مصاحبه‌اش با هفته‌نامه «پنجره» بود که تیر ١٣٩١ منتشر شد.

او در پاسخ به این سؤال که «آیا در این انتخابات (مجلس نهم) گزارش‎‎هایی از دخالت پرسنل سپاه در سیاست داشتید که با آ‎نها برخورد هم شده باشد»، گفته بود: «در این انتخابات هنوز گزارش مستندی نداشتیم». او در ادامه پاسخش از برخورد با سپاهیانی سخن گفت که در انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ دخالت داشتند: «ولی در انتخابات ریاست‎جمهوری دوره قبل افرادی بودند که با آنها برخورد و از سپاه اخراجشان کردیم».

واکنش به سخنان مطهری

این مصاحبه مدتی پس از آن بود که «علی مطهری» در آخرین نطق خود در مجلس هشتم، از برخی رخدادهای انتخابات مجلس نهم صحبت کرد. این سخنان با واکنش برخی فرماندهان سپاه روبه‌رو شد. پس از آن بود که برخی خبرها از شکایت سپاه از علی مطهری حکایت داشت؛ ولی سردار یزدی در آن گفت‌وگو اعلام کرد سپاه از علی مطهری شکایتی نکرده و نخواهد کرد. او در توضیح این موضوع گفته بود: «من با ایشان (مطهری) در مجلس صحبت کردم. ایشان فرزند شهید بزرگوار استاد مطهری و از نمایندگان خوب مجلس هستند. ایشان تصوری از این انتخابات داشت و برداشتش این بود که برخی ارکان سپاه در انتخابات دخالت کردند. من به وی گفتم که اگر شما سند یا مدرکی دال بر دخالت سپاه و پاسداران در انتخابات دارید، ارائه بدهید تا ما برخورد کنیم. ایشان در جواب من گفت که من سند ندارم؛ ولی برخی دوستانی که انتخاب شده یا نشده‎اند، این صحبت را مطرح کرده‎اند. آقای مطهری از مطرح‌کردن آن صحبت‎ها، نگرانی درستی داشت و گفت که دوست ندارد اعتبار سپاه خدشه‎دار شود. ایشان درباره آن نطق به من گفت که چون وقت کم بود، من بخشی از صحبت‎‎هایی را که نوشته‎ بودم، نتوانستم بگویم که آن بخش‎ها را برایم خواند. مضمون آن جملات این بود: «برای سپاه احترام قائلم و آن را از بهترین نهاد‎ها و پاک‎ترین‎‎ها می‎دانم». نهایتا هم دیدیم که ایشان صحبت‎‎های خود را اصلاح کرد و مسئله هم تمام شد». با این گفته‌ها و بعدترش سخنان سردار شریف، سخنگوی سپاه، موضوع خاتمه یافت.

نظر فرمانده جدید درباره فعالیت سیاسی سپاهیان

او در همان مصاحبه نظرش را هم درباره ورود سپاهیان به عرصه سیاست مطرح کرده بود: «اعضای سپاه پاسداران ورود‌نکردن به سیاست‎ورزی را یک تکلیف شرعی می‎دانند و معتقدیم اگر به عرصه سیاست‌بازی وارد شویم، فعل حرامی را انجام داده‎ایم؛ ولی حتما فعالیت در عرصه آگاه‎سازی سیاسی پرسنل، بسیجیان و در درجه بعد آحاد مردم را تکلیف شرعی خود برای حفظ انقلاب می‎دانیم».

سردار یزدی همچنین درباره افرادی که از سپاه به دولت می‌روند، گفت: «اعتقاد داریم در دورانی که اعضای سپاه به‎عنوان مأمور به دولت می‎روند، فرد نباید آداب سپاهی‌بودن را از دست بدهد. اگر فرد شرایط را از دست بدهد، ما او را برمی‎گردانیم و در هیئت‎‎های عالی انضباطی به تخلفاتش رسیدگی کرده و ممکن است او را اخراج کنیم؛ اما اینکه آن فرد مجبور به پاسخ‎گویی به سپاه به ‎خاطر عملکردش باشد، حرف درستی نیست. ما در دولت‎‎های مختلف شاهد بودیم وزرایی که از سپاه مأموریت گرفتند، گاهی در مدت وزارت برخی اقدامات اجرائی داشتند که مورد قبول سپاه نبوده است».

گلایه از برخی دوستان

او همچنین سال ١٣٩٠ در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» از «برخی دوستان» هم گلایه کرد که فعالیت‌های اقتصادی سپاه را به چالش می‌کشند: «تاکنون از سوی هیچ‌یک از نهادهای نظارتی و حتی مخالفان درخواست تحقیق و تفحص از فعالیت‌های اقتصادی سپاه نشده است. به عبارت دیگر هیچ‌کس تاکنون چنین درخواستی نکرده؛ ولی از سوی برخی مغرضان و حتی دوستان، بخشی از فعالیت اقتصادی سپاه زیر سؤال رفته است».

اما او سال ٩٤ به موضوع ساخت‌وسازهای میدان عشرت‌آباد تهران واکنش نشان داد و گفت: «مسئولان قضائی تنها می‌توانند دستور توقف ساخت‌وساز عشرت‌آباد را به ستاد کل نیروهای مسلح بدهند». او همچنین از اعلام تخلف ساخت‌وسازها با نام «سپاه پاسداران» انتقاد کرد و گفت: «حدود دستگاه‌های امنیتی و دفاعی با عقبه شهدا باید رعایت شود. این در حالی است که زمانی که شخصی در کشور تخلف می‌کند، روزنامه‌ها و مسئولان به خود اجازه نمی‌دهند اسم متخلف و متهم را کامل ببرند؛ بلکه به صورت مخفف از آن نام برده می‌شود؛ اما چطور درباره سپاه پاسدارانی که در مقابل دشمنان به دفاع از کشور پرداخته و اجازه نمی‌دهد به حریم کشور تعرضی صورت بگیرد، اجازه داده می‌شود تا افراد و رسانه‌ها این نهاد را به چالش بکشانند. چرا مکاتبات و اقداماتی که در دادسراهای نظامی در حال انجام است، در کمتر از نیم ساعت به وسیله رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ اما درباره سایر تخلفات چنین نیست!».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید