محمد هاشمی: کارنامه قالیباف بدتر از احمدی نژاد است

کدخبر: ۱۷۴۹۵۷
محمدهاشمی رفسنجانی بر این عقیده است که تهران در سال های اخیر مبتنی بر استراتژی ماشین محور اداره شده است و همین موضوع باعث بروز مشکلات عدیده ای برای تهران شده است.
محمد هاشمی: کارنامه قالیباف بدتر از احمدی نژاد است

محمدهاشمی‌رفسنجانی،در گفت وگو با نامه نیوز، به شرایط و مدیریت کلان شهرها اشاره کرد و گفت: اکنون مدیریت شهرداری‌های کلان شهرها بر 2 محور استوار است، یا ماشین محور هستند یا انسان محور. در بحث انسان محور طبیعتا همه موارد از جمله سرانه فضای سبز، حمل و نقل عمومی، دسترسی به امکانات شهری و غیره باید به راحتی در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

 وی ادامه داد: در استراتژی انسان‌محور، مناطق آموزشی، مسکونی، اداری؛ تجاری و تفریحی کاملا از هم تفکیک شده‌اند و طبیعتا زمانی که این قوانین تصویب و اجرا می‌شوند دیگر در آن‌ها تغییراتی ایجاد نمی‌شود. به طور مثال فردی که اهل آپارتمان‌نشینی است می‌رود در منطقه‌ای آپارتمان‌نشین؛‌ یا شهروند دیگری که علاقه‌مند به زندگی در فضای باز ویلایی است باید در آن منطقه زندگی کند،‌ در این مناطق دیگر نباید مواردی که مغایر با کاربری آن‌جا است وجود داشته باشد. در استراتژی انسان محور،حمل و نقل عمومی، خصوصا مترو توسعه پیدا کند و مهمتر از آن باید خطوط حمل و نقل عمومی(تاکسی،اتوبوس،مینی بوس) از مناطق مختلف مسکونی،آموزشی و اداری در ساعات مختلف روز و در بازه زمانی کم به مترو وجود داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در استراتژی ماشین‌محور بیشتر به بلندمرتبه‌سازی ،‌تونل و پل‌ها توجه می‌شود،عنوان کرد: متاسفانه تعریف درستی هم از توسعه ماشین محور ندارند و همه مناطق تجاری،اداری،مسکونی و آموزشی را باهم تجمیع می‌‌کنند که حاصل این نوع استراتژی می‌شود ترافیک سرسام آور، کمبود فضای سبز، آلودگی هوا و سایر مشکلات دیگر!‌ تهران در دوره 12 ساله آقای قالیباف مبتنی بر توسعه ماشین محور بوده است.

وی ادامه داد: آقای قالیباف بافت شهر تهران را از بین برده است، به طور مثال در کوچه‌های 6 متری برج‌های چندطبقه ساخته است یا مناطق تجاری را وارد مناطق مسکونی کرده که همین موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است. در تهران اتوبوس و تاکسی‌های که باید به ایستگاه‌های مترو متصل باشد وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد آنقدر فرسوده هستند که شهروندان مجبور می‌شوند از ماشین‌های شخصی خود استفاده کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه وضع کنونی تهران یک وضعیت آشفته است،‌ ابراز عقیده کرد: مدیریت تهران در حضور 12 ساله آقای قالیباف جنبه سیاسی داشته است. در 12 سال گذشته دلال‌ها نقش مهمی را در این مدیریت داشتند. مردم برای گرفتن‌ جوازهای کوچک ماه‌ها و حتی سال‌ها در نوبت بودند. این وضع شهرداری قطعا نمی‌تواند برای تهران ادامه دار باشد.

رئیس اسبق سازمان صداو سیما، ادامه داد: در تهران باید اصلاحات گسترده‌ای صورت بگیرد تا قابل سکونت و رضایت مردم باشد.وقت شهروندان با ارزش است، چرا باید برای یک رفت و آمد عادی چند ساعت ترافیک را متحمل شوند؟! معتقدم اعضای شورای شهر باید شهرداری را انتخاب کنند که تعریف درستی از توسعه انسان محور داشته باشد و به فروش تهران خاتمه دهد. اگر شهردار آینده بخواهد بر سبک و سیاق آقای قالیباف عمل کند، تهران تا دو سال آینده دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

هاشمی با بیان اینکه کارنامه قالیباف به مراتب بدتر از کارنامه احمدی‌نژاد است، خاطرنشان کرد: اگر احمدی نژاد کشور را 50 سال به عقب برد،قالیباف تهران را  به 100 سال قبل برده است. استراتژی که قالیباف در تهران پیاده کرده است واقعا باعث از بین رفتن این کلان شهر شده است. همه فضای شهر را فروخته اند و رعایت حریم شهروندان را نکرده است. این مسائل خلاف شرع است؛ برای دریافت پول و راضی کردن چند دلال تهران را به کل از بین برده اند. اصولگرایان هم از آنجایی که از قالیباف حمایت میکنند نگران این هستند که کارهای ایشان بیشتر روشن شود به همین دلیل نگران جانشین آینده قالیباف هستند.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید