دی‌میستورا: مواضع مخالفان سوری به هم نزدیک شده

کدخبر: ۱۷۵۲۰۵
هیئت نظام سوریه به ریاست بشار الجعفری امروز (سه‌شنبه) نشستی را با فرستاده سازمان ملل به سوریه در دومین روز مذاکرات ژنو۷ برگزار کرد. همزمان دی‌میستورا بر لزوم مشارکت کردها در تدوین قانون اساسی سوریه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، مذاکرات صلح ژنو۷ از روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شده و هیئت دولت سوریه امروز (سه‌شنبه) نشست دیگری را با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برگزار کرد.

در این دور از مذاکرات درباره مسائل دولت انتقالی، قانون اساسی، انتخابات و مبارزه با تروریسم گفتگو می‌شود.

در همین راستا، دی‌میستورا در جمع خبرنگاران در ژنو گفت: ما قصد داریم چهار دور مذاکره در ژنو تا پایان سال جاری میلادی داشته باشیم و امیدواریم که در پایان این سال تصویر متفاوتی از سوریه شاهد باشیم.

وی گفت: ما برای حاضر کردن تمامی طرف‌ها بر سر میز مذاکره و نزدیک کردن دیدگاه‌هایشان به هم تلاش می‌کنیم. رهبران جهان بر ایجاد اولویت‌هایی که می‌تواند اجازه حل و فصل بحران سوریه را بدهد متمرکز می‌شوند. اولویت کنونی برای همگان جنگ با داعش و آزادی شهر رقه، پایان محاصره دیرالزور و رساندن کمک‌های بشردوستانه و چگونگی تحقق ثبات در کشور است.

دی میستورا گفت: هنوز زود است که درباره ادغام مخالفان سوریه در یک هیئت متحد در مذاکرات ژنو صحبت کنیم اما سازمان ملل شاهد پیشرفتی در ساختار مواضع متحد مخالفان است.

وی دلیل این پیشرفت را آغاز مذاکره جدی روسیه و آمریکا برای حل بحران دانست و گفت: ما امروز برای نخستین بار می‌بینیم که مواضع گروه‌های مخالف سوری به هم نزدیک شده است و حتی می‌توانم بگویم که به سمت اتخاذ یک موضع متحد درباره مسائل قانون اساسی پیش می‌روند. علاوه بر این مخالفان به سمت مواضع متحدی از ۱۲ اصل اساسی درباره آینده سوریه که دمشق نیز آن را قبول دارد، پیش می‌روند.

دی‌میستورا تأکید کرد: نمایندگان گروه‌های مختلف مخالف دیگر پراکنده نیستند بلکه با هم در یک اتاق با تیم سازمان ملل برای رسیدن به مواضع متحد گفتگو می‌کنند. یک سال پیش تصور چنین چیزی محال بود. مخالفان یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناختند. اکنون این برای من یک "اتفاق خوشحال کننده" است. آن‌ها از برخی مواضع دولت مثل حاکمیت و تمامیت ارضی و حمایت از نهادهای حکومتی و مسائل دیگر دور نیستند.

دی‌میستورا گفت: در زمان کنونی ما شاهد موضع نزدیکی هستیم چراکه مخالفان می‌بینند کشورهایی مثل روسیه و آمریکا به صورت جدی دنبال حل بحران هستند. مذاکرات تنها مربوط به مسائل تدوین قانون اساسی نیست بلکه شامل اداره کشور، مبارزه با تروریسم و برگزاری انتخابات نیز هست.

وی تأکید کرد که قصد دارد نمایندگان کردها را نیز در مذاکرات فنی ژنو وارد کند. وی گفت که کردها باید در تدوین قانون اساسی جدید سوریه یا اصلاح قانون اساسی کنونی نقش داشته باشند.

دی‌میستورا مذاکرات کنونی را مقدمه‌ای برای کنفرانس صلح واقعی در ژنو دانست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید