اختراعی که افکار را تبدیل به موسیقی می‌کند

کدخبر: ۱۷۵۴۵۹
محققان دانشگاه واشنگتن، وسیله‌ای برای تبدیل فکر به موسیقی ساخته‌اند و امیدوارند که این وسیله، در گذران دوره نقاهت بیماران پس از سکته یا مشکلات حرکتی مفید واقع شود.
اختراعی که افکار را تبدیل به موسیقی می‌کند

دانشمندان وسیله‌ای ساخته‌اند که اجازه می‌دهد فکرهایتان را تبدیل به موسیقی کنید. این وسیله که انسفالوفون نام دارد، سیگنال‌های مغزی را از طریق یک کلاه جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به نوت های موسیقی تبدیل می‌کند. این وسیله در کنار یک ترکیب‌کننده به کاربر اجازه خلق آهنگ دلخواه خود را با آلات مختلف موسیقی می‌دهد.

این دستگاه را با دو دسته از سیگنال‌های مغزی می‌توان کنترل نمود: سیگنال‌های مربوط به کورتکس بینایی هستند (با چشم بسته) و یا سیگنال‌هایی که با فکر کردن به حرکت همراه هستند.

محققان دانشگاه واشنگتن، پس از ساخت این دستگاه، آن‌ها با 15 بزرگ‌سال سالم آزمودند که در این آزمون، همه آن‌ها می‌توانستند بدون هیچ آموزش اولیه‌ای، نوای موسیقی را به‌درستی خلق کنند. آن‌ها متوجه شدند که در این گروه، کنترل دستگاه با چشمان بسته، دقیق‌تر از تصور حرکت صورت می‌گیرد. انسفالوفون سیگنال الکتریکی مغز را با استفاده از ابزارهایی واسط میان مغز و کامپیوتر، به نام انسفالوگرافی، اندازه می‌گیرد.

تامس دوئل عصب‌شناس این گروه درباره ایده ساخت این دستگاه می‌گوید: پس از سال‌ها رویارویی با افرادی که پیش از سکته یا نقص حرکتی، موسیقی می‌نواخته‌اند، فکر کردم وسیله‌ای طراحی کنم که بیماران با استفاده از آن مجددا قادر به نواختن موسیقی باشند، بدون آنکه نیازی به حرکت داشته باشند؛ بنابراین بیماران دوره نقاهت خود را زودتر سپری کرده و بهبود می‌یابند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید