تیر ضدایرانی آل سعود در نشست سازمان همکاری اسلامی به سنگ خورد

کدخبر: ۱۷۵۴۷۸
نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با شعار «جوانان، صلح و توسعه در جهان به هم پیوسته» در ابیجان برگزار شد، اما به دلیل اختلاف اعضا نتوانست بیانیه پایانی را صادر کند.
تیر ضدایرانی آل سعود در نشست سازمان همکاری اسلامی به سنگ خورد

به گزارش صدا و سیما، چهل و چهارمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با شعار «جوانان، صلح و توسعه در جهان به هم پیوسته» در ابیجان برگزار شد و به دلیل اختلاف اعضا نتوانست بیانیه پایانی را صادر کند.

در این نشست وزرای خارجه و روسای هیئت‌های کشورهای عضو آخرین دیدگاه‌های خود را در ارتباط با تحولات منطقه، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و نقش جوانان در توسعه و پیشرفت جوامع اسلامی بیان کردند.

غلامحسین دهقانی مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه و سرپرست هیئت اعزامی از کشورمان به این اجلاس با اشاره به تلاش یک کشور برای درج موضوعات خارج از دستور کار در نشست گفت: کشورهای اسلامی می‌دانند که بیانیه ریاض مغایر روح و اصول منشور سازمان است؛ منشور سازمان تاکید دارد اعضا در جهت همسبتگی و اتحاد میان کشورهای اسلامی گام بردارند و مسائل و چالش‌های پیش روی امت اسلامی را حل کنند. 

وی ادامه داد: جای تاسف است یکی از اعضای سازمان میزبان قدرتی است که اعضای این سازمان را به اقداماتی علیه وحدت اسلامی تحریک می‌کند؛ توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم ما مهترین هدف امریکا و عربستان در آن نشست بود.

دهقانی در جمع وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی افزود: نشست ریاض و بیانیه آن هرگز نباید از سوی کشورهای اسلامی مورد استقبال قرار گیرد؛ چرا که رهبران آن قدرت بارها دشمنی و خصومت خود را با حقوق مردم فلسطین که هدف اصلی تشکیل سازمان همکاری اسلامی است در حرف و عمل نشان داده‌اند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا برخلاف روسای سابق که تشکیل به اصطلاح دو دولت در سرزمین‌های اشغالی را به عنوان راه حل مساله فلسطین ذکر می‌کردند حتی حاضر به پذیرش حقوق اولیه مردم مظلوم فلسطین نیست و آشکارا و وقیحانه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و خود را متعهد به انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف می‌داند.

دهقانی بر رد قاطع بیانیه ریاض و هر قطعنامه یا سندی که خارج از چارچوب آئین کار سازمان به طور یکجانبه در دستور کار سازمان قرار گیرد تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد دلایل مزبور به تنهایی برای رد بیانیه ریاض که در حقیقت توسط ایالات متحده و کشور میزبان نشست تدوین و نهایی شده است و دیگران در آن نقشی نداشته اند کفایت می‌کند. 

وی گفت: این بیانیه از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم است و آنچه که از نشست‌های وزرای خارجه انتظار می‌رود این است که در جهت تحقق همبستگی و اتحاد و همکاری میان کشورهای اسلامی گام بردارد؛ عربستان عین متن بیانیه ریاض را برای تصویب به اجلاس پیشنهاد داده بود که با مخالفت کشورمان و برخی کشورهای دیگر عضو نتوانست متن مذکور را به عنوان قطعنامه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به تصویب برساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید