کابینه دوازدهم / دومین دیدار «کابینه»ای عارف و روحانی

کدخبر: ۱۷۵۶۴۶
دومین دیدار میان محمدرضا عارف و حسن روحانی با حضور کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صورت گرفت تا فصل رایزنی برای تشکیل کابینه میان مجلس و دولت با سرعت بیشتری جلو برود. عصر روز گذشته اما خبر دیدار محمدرضا عارف و حسن روحانی در نهاد ریاست‌جمهوری خبر مهمی بود. دیداری که برخلاف دوره قبل که محمدرضا عارف به صورت انفرادی در آن شرکت کرده بود ترجیح داد تا با حضور برخی از اعضای کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با حسن روحانی جلسه داشته باشد.
کابینه دوازدهم / دومین دیدار «کابینه»ای عارف و روحانی

روزنامه اعتماد با این مقدمه نوشت: هرچند که اعضای شرکت‌کننده در این دیدار ترجیح دادند تا از آنچه که در جلسه کمیته تعامل، عارف و حسن روحانی گذشته است، چیزی نگویند اما به نظر می‌رسید که این دیدار، دیداری تعیین‌کننده بوده است که شاید سرنوشت لیست کابینه‌ای را که قرار است سه هفته دیگر به مجلس شورای اسلامی برود را تعیین کند.

فصل مطلوب برای معرفی کابینه

رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه وارد فاز جدی‌تری شده است. در دو هفته اخیر این دومین دیداری است که میان حسن روحانی و محمدرضا عارف صورت می‌گیرد. عارف که در دولت قبل با کناره‌گیری‌اش صحنه انتخابات شرایط را برای پیروزی کامل‌تر حسن روحانی فراهم کرده بود در این دوره پس از انتخابات نقش مهم‌تری را قرار است ایفا کند. بر همگان مشخص است که معرفی کابینه به مجلس تنها پیمودن نیمی از راه تشکیل کابینه است و نیمه راه باقی‌مانده در مجلس است که می‌گذرد. جلب نظر نمایندگان به برنامه‌های وزرای پیشنهادی و تلاش برای جلب نظر مثبت آنها حالا وظیفه اصلی این روزهای محمدرضا عارف و سایر نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی است. فراکسیونی که جای خالی‌اش در دوره پیشین تشکیل کابینه خوب به چشم آمد و سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی از حضور ابتدایی در وزارتخانه‌های مورد نظر جا ماندند. این‌بار اما از همان زمان انتخابات اسفند ٩٤ و زمانی که که نتایج انتخابات مجلس دهم مشخص شد خیال حسن روحانی راحت که دیگر روزهای سخت رابطه میان مجلس و دولت به پایان رسیده است.

همین هم شد که تنها سه ماه بعد برای ترمیم کابینه خود قدم برداشت و همان سه وزیری که در مجلس نهم موفق به گرفتن رای اعتماد برای آنها نشده بود را مجددا معرفی کرد تا کابینه را آن‌طور که می‌خواهد بچیند. این‌بار اما همه می‌دانند که شرایط برای معرفی وزرای دولت به مجلسی که اکثریت آن را اصلاح‌طلبان و اعتدالیون تشکیل می‌دهند، فراهم‌تر است. همین هم هست که در روزهای اخیر دو دیدار میان حسن روحانی و محمدرضا عارف صورت گرفته است. دیداری که دستور کار اصلی آن کابینه دولت دوازدهم بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید