ورود پاریس به بحران عربی خلیج فارس

کدخبر: ۱۷۵۷۹۹
پس از ناکامی کویت در میانجیگری میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشورهای غربی برای حل بحران دست‌به‌کار شده‌اند. هفته گذشته وزرای خارجه ایالات‌ متحده، بریتانیا و آلمان به این منطقه سفر و با رهبران این کشورها دیدار کردند و روز گذشته نیز «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه وارد قطر شد تا با مقامات این کشور دیدار کند.
ورود پاریس به بحران عربی خلیج فارس

لودریان در قالب سفری دوروزه به قطر، عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی رفته تا تلاش‌های این کشور برای کاهش تنش در این منطقه را جدی‌تر دنبال کند. آن‌طور که خبرگزاری‌های فرانسه گزارش داده‌اند لودریان می‌خواهد در این دیدارها در جریان دیدگاه‌های کشورهای درگیر قرار گیرد و پیشنهاد مشارکت فرانسه در تلاش‌های کویت برای میانجیگری را مطرح کند. در این سفر وزیر خارجه فرانسه با مخاطبان خود پیامدهای منفی این بحران در سطوح دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و امنیتی را یادآور خواهد شد.

ژان لودریان وزیر خارجه فرانسه که صبح روز گذشته وارد قطر شد، در کنفرانس خبری مشترک با شیخ «محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی» همتای قطری خود در دوحه گفت: فرانسه همه طرف‌های بحران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به آرامش و گفت‌وگو دعوت می‌کند. او همچنین گفت: منتظر سفر امیر قطر به پاریس هستیم. به گفته وزیر خارجه فرانسه، بحران خلیج فارس ضد منافع همه کشورهاست و سفر کنونی او به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم به همین دلیل بوده است.

لودریان در ادامه گفت: قطر آماده گفت‌وگوهایی سازنده با همسایگانش است، البته به شرطی که به حاکمیت ملی این کشور لطمه‌ای وارد نشود. باید راه‌حلی سریع برای این بحران ایجاد شود و اقداماتی که بر زندگی شهروندان این کشورها تأثیر می‌گذارند از میان برداشته شوند. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر هم در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود در دوحه گفت: در گفت‌وگوهای خود، اقدامات و شرایطی را که کشور قطر با آنها روبه‌روست، بررسی کردیم. وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر دوروزه لودریان در چارچوب تلاش‌های پاریس جهت همسو‌کردن دیدگاه‌های میان قطر و «کشورهای ناظر بر مبارزه با تروریسم» است که دوحه را به پشتیبانی و حمایت مالی تروریسم متهم کرده‌اند.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه تلاش‌های خود برای حل‌و‌فصل بحران بعد از دوحه به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر کرد. سفارت فرانسه در ریاض هم اعلام کرد که پاریس کاملا از میانجیگری کویت در حل بحران کشورهای عربی و قطر حمایت می‌کند و تلاش‌های وزیر خارجه فرانسه در راستای تلاش‌های شرکای آمریکایی، بریتانیایی و آلمانی فرانسه صورت می‌گیرد. وزیر اروپا و امور خارجه فرانسه روز دوشنبه نیز در نشست شورای امور خارجی اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک شرکت خواهد کرد و به نتایج به‌دست‌آمده سفر دوره‌ای ژان ایو لودریان به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای حل بحران قطر خواهد پرداخت.

دیدار  وزرای خارجه قطر  و ترکیه

یک روز پیش از دیدار وزرای خارجه قطر و فرانسه، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی به آنکارا سفر کرد و با وزیر خارجه ترکیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. با وجود درخواست‌های عربستان و متحدانش از قطر برای بیرون‌کردن نیروهای نظامی ترکیه از خاک قطر، آل‌ثانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با «چاوش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، به خبرنگاران گفت: پایگاه نظامی ترکیه در قطر براساس توافق‌نامه رسمی میان آنکارا و دوحه بوده و تا زمانی که توافق طرفین برقرار است، دیگر کشورها حق مذاکره و اعتراض در این خصوص را ندارند. مولود چاوش‌اوغلو هم در این نشست خبری وجود پایگاه نظامی ترکیه در قطر را مسئله‌ای میان این دو کشور عنوان کرد و گفت هیچ‌ کشور سومی حق اظهارنظر دراین‌باره ندارد.

حفظ پایگاه نظامی آمریکا در قطر

سوای بحث‌ها درباره پایگاه نظامی ترکیه در قطر، پایگاه نظامی ایالات ‌متحده در قطر، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه، هم محل بحث بوده است. با وجود اظهارات اولیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و حمایت‌های ضمنی و علنی این مقام آمریکایی از عربستان سعودی در این بحران، رئیس‌جمهوری آمریکا کم‌کم موضع خود را به سمت بی‌طرفی تغییر داد. روز گذشته شبکه الجزیره در گزارشی از گفت‌و‌گوی دونالد ترامپ با کانال خبری سی‌بی‌ان و تأکید او بر حفظ رابطه خوب آمریکا و قطر خبر داد. ترامپ گفت با وجود محاصره دیپلماتیک و اقتصادی قطر از سوی گروه به رهبری عربستان سعودی پایگاه هوایی ایالات ‌متحده از این کشور منتقل نخواهد شد.

ترامپ در ادامه گفت: ۱۰ کشور هستند که آماده‌اند جایگزین این پایگاه هوایی در قطر شوند اما ما با این پایگاه هوایی مشکلی نداریم و در آن می‌مانیم. پایگاه هوایی العدید در قطر میزبان حدود ١٠ هزار نیروی آمریکایی است و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی آمریکا و مرکز عملیات‌های این کشور در منطقه به‌شمار می‌رود. تماس‌های آمریکا با هر دو طرف بحران ادامه دارد و تلاش‌های این کشور برای کاهش تنش در منطقه در هفته اخیر سرعت بیشتری گرفته است. پس از سفر هفته گذشته «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به منطقه، روز گذشته هم کاخ سفید از تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با پادشاه عربستان درباره بحران دیپلماتیک میان کشورهای عربی خبر داد./ شرق

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید