معاون اول قوه قضائیه:

بخشی از نامه سرگشاده «احمدی‌نژاد» قابل تعقیب قضائی است

کدخبر: ۱۷۵۸۲۷
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره دستگیری حمید بقایی و اینکه جزئیات این پرونده مسائل اداری است یا فساد مالی؟ و اینکه بیانیه محمود احمدی‌نژاد در این رابطه مصداق مجرمانه است؟ گفت: «آقای احمدی‌نژاد یک نامه سرگشاده به ملت نوشت که فرازهای مختلفی داشت که بخش عمده آن که اظهارنظر شده، خلاف واقع است. ایشان مثل همیشه از یک فرد متهم مطالبی شنیده و به استناد آنها قضاوت می‌کند. بخشی از اینها قابل تعقیب قضائی است».
بخشی از نامه سرگشاده «احمدی‌نژاد» قابل تعقیب قضائی است

او ادامه داد: «آقای احمدی‌نژاد در یکی از فرازهای نامه گفته اتهام ایشان این بوده که مصوبه دولت را درباره ارائه ٣٠٠‌ میلیون پاداش به برخی افراد دولت، اجرائی کرده؛ اصلا این جزء اتهامات این فرد نبوده است، ایشان دو یا سه اتهام دارند. تصرف غیرمجاز، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی که باید رسیدگی شوند و باید دید اثبات می‌شود یا خیر».

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: «زمانی که تحقیقات آغاز می‌شود، دلایل در توجه اتهام احراز می‌شود. اگر دلیلی بود، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در روزهای اول هم که تحقیق انجام می‌شد، مورد دیگری مطرح شد که دو‌ میلیون یورو در اختیار متهم بوده که این را باید به جای دیگری می‌داده ولی این در هیچ جایی ثبت و ضبط نشده که این موضوع هم باید پیگیری شود».

او افزود: «گفته می‌شود چرا حکم جلب صادر شده است؟ دراین‌باره بازپرس گفته ما می‌خواستیم این پرونده تکمیل شود و نیاز به احضار ایشان بود. در تاریخ ٢٤ اسفندماه سال ٩٥ ایشان را احضار کردیم، مأمور ابلاغ به آن آدرس رفته و گفته من به آنجا رفتم و این فرد در آن آدرس شناسایی نشده و این سؤال مطرح است که آیا آن فرد در آن آدرس شناسایی نشده یا آن آدرس شناسایی نشده که دستور داده شد این موضوع پیگیری شود».

معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: «ایشان در زمان تحقیقات دو وکیل داشتند و زمانی که می‌خواست آزاد شود، کفیل او هم شدند که البته دراین‌باره به ایشان ارفاق شده؛ چراکه دو وکیل او کفیل وی هم شده‌اند. یکی از وکلا که کفیل بوده، در دادسرا هم حضور داشته؛ به او می‌گویند ما ایشان را می‌خواهیم و ظرف یک ماه این موضوع را به وی ابلاغ کنید و در جواب آن وکیل می‌گوید شما احضاریه رسمی برای من بفرستید. بازپرس هم می‌گوید شما کفیل هستید و من به شما ابلاغ می‌کنم. وی هم حاضر به امضای صورت‌جلسه نمی‌شود.

وکیل هم از این موضوع انتقاد کرده که بازپرس می‌خواسته من صورت‌جلسه را امضا کنم تا به من ابلاغ شود و من امضا نمی‌کنم. در مورد دیگری هم کفیل ایشان را می‌خواهند و در آنجا حاضر می‌شود و می‌گوید شما ایشان را می‌خواهید؟ و می‌گویند بله؛ در آخر ایشان حاضر نمی‌شوند و جلب وی صادر می‌شود». محسنی‌اژه‌ای گفت: «ایشان گفته‌اند اجازه داده نشده که از بیرون غذا تهیه کنند یا نور کافی در آنجایی که هست، وجود ندارد. البته این خلاف قانون نیست که زندان این اجازه را ندهد، ولی در زمانی که ایشان در اختیار وزارت اطلاعات بود، بارها و بارها از بیرون غذا سفارش می‌دادند.

با هزینه دستگاه نه با هزینه خودش و گفته می‌شود هنوز هم پول این غذاها را نداده‌اند. ایشان مکررا با خانواده‌اش در ارتباط بوده و در سوئیتی سکنا داشته که یخچال و تلویزیون و دیگر لوازم لازم را در اختیار داشته است. از نور کافی هم بهره داشته، اگر هتل هم نباشد، از خانه برخی از من و شماها بهتر بوده است. در این میان بازپرس می‌نویسد که به قسمت عمومی منتقل شود و ایشان هم می‌گوید من هم در این سوئیت راحت‌ترم، اگر اجازه دهید در اینجا بمانم»./ شرق

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید