سعودی همه راه های گفت و گو با ایران را مسدود کرد

کدخبر: ۱۷۶۰۶۰
روزنامه های «الجمهوریه»، «الاخبار»، «البناء» و «النهار» در لبنان نقل قول هایی را از «یک مسئول بلند پایه ایران» درباره مسائل مهم منطقه ای از جمله بحران قطر و عربستان، رابطه تهران و ریاض و تحولات لبنان و سوریه منتشر کردند.
سعودی همه راه های گفت و گو با ایران را مسدود کرد

به گزارش ایرنا ، به نوشته این روزنامه ها، سخنان این مسئول ایرانی در دیدار نمایندگان رسانه ها با وی در دفتر کار او در تهران عنوان شده است.

**ایران با دخالت خارجی در منطقه مخالف است

مسئول بلند پایه ایرانی در ابتدا با اشاره به بحران قطر و عربستان سعودی گفت: ایران به این بحران همان نگاهی را دارد که پیش از این به بحران کویت هنگام حمله «صدام حسین» رئیس جمهوری سابق عراق به این کشور داشت. نگاه ایران مبتنی بر تسویه حساب با کویت یا هر کشور دیگر و بهره برداری موضعی از بحران لحظه ای به وجود آمده نبوده است بلکه دیدگاه ما مبتنی بر اصول و مبانی سیاست های منطقه ای مان است که بر اصل استقلال کشورها در منطقه استوار است. 

وی افزود: ما این هیمنه و سیاست مبتنی بر هجوم یک کشور به بقیه طرف ها را رد می کنیم و به عنوان یک ایرانی نمی خواهیم در موقعیت هجومی یا اعمال سیاست سلطه جویانه در منطقه باشیم و در عین حال مخالف نگاه سلطه جویانه و تهاجمی هر یک از کشورهای منطقه به بقیه کشورها هستیم. 

این مقام ایرانی با بیان اینکه «ما نمی خواهیم از آن گل آلود ماهی بگیریم» گفت: ما با قطر اختلاف هایی داریم همانطور که با عربستان و کشورهای دیگر اختلافاتی داریم اما به شدت مخالف سیاست های سلطه جویانه هستیم. نکته دوم اینکه ما با سیاست محاصره اقتصادی دیگر کشورها و ملت ها نیز مخالفیم. برای همین نیز با محاصره قطر یا هر کشور دیگری در منطقه به شدت مخالفیم. نکته دیگر اینکه نگاه ما به رویدادهای منطقه، بر اصل گفت و گو و حل اختلاف ها از راه مسالمت آمیز و بر پایه گفت و گوی شفاف و صریح بین گروه های منطقه استوار شده است. 

**استقبال از میانجیگیری بین تهران و ریاض

این مسئول ایرانی در پاسخ به سوالی درباره میانجیگری ها برای گفت و گو بین عربستان و ایران تصریح کرد: تلاش هایی برای میانجیگری بین ایران و عربستان از سوی برخی طرف ها صورت گرفته و ما بر اساس مبانی خود در مسائل منطقه ای، به همه این تلاش ها پاسخ مثبت دادیم و هیچ یک از آنها را رد نکردیم. در راس این کشورها، کویت و عمان و نیز برخی کشورهای اسلامی و... قرار دارند. 

این مقام ایرانی افزود: ما گفتیم که هرگونه پیشنهاد میانجیگری را بررسی می کنیم و آماده گفت و گوی مستقیم و آشکار با عربستان هستیم اما سعودی ها سیاست و رویکرد دیگری دارند. ریاض سیاست منطقه ای و بین المللی خود را بر این مبنا گذاشته که ایران عامل همه بحران ها در منطقه است؛ برای همین نیز همه راه های گفت و گو با ایران را مسدود کرده و باعث ناکام ماندن میانجیگری ها شده است. 

وی ادامه داد: ما از تلاش های «صباح الاحمد الصباح» امیر کشور برادرمان کویت استقبال کرده و آمادگی خود برای گفت و گو را به کویتی ها اعلام کردیم. در سفر اخیر روحانی به کویت، این مساله در دیدار خصوصی بین او و شیخ الصباح مطرح شد و امیر کویت خواستار پاسخ مکتوب ایران به نامه میانجیگری خود شد. در این دیدار، روحانی موضع مثبتی از خود نشان داد و دیدگاه ایران درباره این میانجیگری را به اطلاع امیر کویت رساند که همه از استقبال ایران از این مساله حکایت داشت. ما پاسخ مکتوب را نوشته و برای کویتی ها ارسال کردیم و آنها تاکید کردند که موضوع را با طرف سعودی پیگیری خواهند کرد اما تا امروز هیچ پاسخ جدیدی دریافت نکرده ایم. 

این مقام ایرانی در ادامه بر مخالفت ایران با رویکرد مثبت عربستان نسبت به رژیم صهیونیستی تاکید کرد و در واکنش به سخن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان درباره انتقال جنگ به ایران گفت: تکرار تجربه آزموده شده نشانه بی عقلی است. 

وی درباره آینده روابط بین ایران و عربستان گفت: ما عربستان را کشور همسایه خود به شمار می آوریم ولی هنوز نتوانسته ایم تغییر مثبتی در روابط فیما بین ایجاد کنیم. در نهایت عربستان کشور همسایه ماست و ما از روابط دو طرف استقبال می کنیم و آرزوی حل مشکلات از طریق گفت و گو و تفاهم را داریم. 

این مسئول ایرانی با خودداری از پاسخ به سوالی درباره ولیعهدی محمد بن سلمان گفت: این مساله یک مساله داخلی است و ما در آن دخالت نمی کنیم. 

**رابطه ایران با قطر و ترکیه

این مقام ایرانی درباره نوع روابط بین ایران و قطر که متهم به حمایت از تروریسم است گفت: روابط بین ایران و قطر روابط سیاسی و دیپلماتیک است که با کشورهای مختلف با وجود اختلاف های فیمابین وجود دارد. در هر صورت کشورهای همسایه نمی توانند جغرافیا و ژئوپولتیک خود را تغییر دهند و سیاست های ما مبتنی بر تعامل با کشورهای همسایه اعم از قطر و غیر آن است. آیا فقط باید با کشورهایی که با ما موافق هستند تعامل داشته باشیم؟ حتما نه. ما به کشورهایی همکاری و تعامل داریم که اختلاف های بسیار زیادی با ما دارند. 

وی افزود: ما با ترکیه به عنوان یک کشور همسایه بزرگ و مهم در منطقه تعامل داریم و تاریخ روابط دو کشور در چند قرن گذشته گاهی وقتها شاهد درگیری مستقیم دو طرف بوده است. با وجود اختلاف های فیمابین، ما با یکدیگر تعامل داریم. بین ایران و قطر هم اختلاف هایی وجود دارد. درباره سوریه ما با قطر همچنین با ترکیه اختلاف داریم اما راه را برای همکاری ها و روابط مثبت نبسته ایم. 

به گفته این مقام ایرانی مشکل در طرف مقابل است که متاسفانه سیاست هایش بر اساس تفکر قبیله ای شکل گرفته و اختلاف سیاست ها با طرف مقابل، آن را به جنگی همه جانبه و بی امان می کشاند. 

این مسئول ایرانی افزود: یکی از مبانی مهم سیاست های ایران این است که با وجود اصول و مبانی و اختلاف دیگاه های موجود در بین کشورها فضا را برای همکاری و تعامل سازنده با آنها باز کند. یعنی هر کشوری می تواند با حفظ موضع خود، سیاست منطقی در تعامل سازنده با دیگر کشورها بر اساس منافع مشترک شکل دهد. این نگاهی است که ما به عربستان و قطر و ترکیه و دیگر کشورهای منطقه داریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید