کابینه دوازدهم / سکان صنعت در دست شریعتمداری / وزارت نیرو سهم اصلاح طلبان

کدخبر: ۱۷۶۱۳۶
مذاکرات دولتی‌ها با نمایندگانی که قرار است جلسات کاری خود را در نیمه دوم مردادماه امسال به بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم اختصاص دهند، حالا وارد فاز جدی‌تر نسبت به روزهای گذشته شده است.
کابینه دوازدهم / سکان صنعت در دست شریعتمداری / وزارت نیرو سهم اصلاح طلبان

به گزارش اقتصادنیوز ، در گام نخست این فاز از رایزنی‌ها، قرار است اعضای هیات‌رئیسه مجلس جلسه‌ای با حسن روحانی برگزار کنند تا در آن به بررسی شاخص‌های کابینه دولت دوازدهم بپردازند. البته براساس اظهارات برخی اعضای هیات‌رئیسه درباره این نشست، از جمله بهروز نعمتی سخنگو و اسدالله عباسی عضو این هیات، هیات‌رئیسه پارلمان قصد ورود به مصادیق و گزینه‌های وزارت را ندارد. آنها هدف از برگزاری این نشست‌ها را کمک به انتخاب کابینه کارآمد از سوی دولت عنوان می‌کنند.

با این حال، هنوز تکلیف این نشست به صورت دقیق مشخص نشده و مجلسی‌ها مسعود پزشکیان نایب‌ رئیس پارلمان را مسوول برنامه‌ریزی برای دیدار هیات‌رئیسه با رئیس‌جمهوری کرده‌اند. اسدالله عباسی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم از «احتمال» برگزاری این نشست خبر داده، اما به‌نظر می‌رسد پاستورنشین‌ها، برای توفیق هرچه بیشتر در گرفتن رای اعتماد از پارلمان برای همه گزینه‌های پیشنهادی، طی 18 روز باقی‌مانده تا تحلیف، همه تلاش خود را برای جلب‌نظر نمایندگان به کار می‌گیرند؛ از رایزنی‌های فراکسیونی گرفته تا برگزاری نشست‌های مشترک. در بهارستان هم هیات‌رئیسه مجلس، ماموریت رایزنی با دولت بر سر کابینه دوازدهم را بر عهده مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس گذاشته است؛ بر این اساس، پزشکیان تا زمان معرفی گزینه‌های وزارت، مسوول ارتباط وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم با نمایندگان مجلس است.

محتمل‌ترین گزینه‌ها

با همه فعالیت‌های دولت برای جلب نظر مجلس و نیز تلاش مجلسی‌ها برای حضور گزینه‌هایی که از منظر آنان به شاخص کارآمدی نزدیک‌تر هستند، هنوز بازار گمانه‌زنی‌ها درباره کسانی که در راس وزارتخانه‌های کابینه دوازدهم ساکن می‌شوند، داغ است. گمانه‌های نزدیک به یقین، از 8 وزیر فعلی به‌عنوان افرادی یاد می‌کنند که در وزارتخانه‌های متبوعشان ابقا خواهند شد. بر مبنای شنیده‌ها در این باره، محمدجواد ظریف برای وزارت امور خارجه، علی ربیعی برای وزارت کار، عبدالرضا رحمانی فضلی برای وزارت کشور، حسن‌هاشمی برای وزارت بهداشت، بیژن زنگنه برای وزارت نفت، حسین دهقان برای وزارت دفاع، مسعود سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان و عباس آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی، به‌عنوان وزیران پیشنهادی به مجلس معرفی و در صورت رای اعتماد مجلسی‌ها، در جایگاه خود ابقا می‌شوند.

ابقای معاون اول

نام اسحاق جهانگیری نیز همچنان محتمل‌ترین گزینه برای تصدی معاون اولی روحانی در دولت دوازدهم است؛ گزینه‌ای که براساس شنیده‌ها بی‌رقیب بوده و معاون اولی‌اش قطعی به‌نظر می‌رسد.

وزارتخانه‌های اقتصادی

با این همه به‌نظر می‌رسد خانه تکانی‌ها بیشتر در تیم اقتصادی دولت صورت گیرد؛ علی طیب‌نیا با پایان دولت یازدهم وزارت اقتصاد را ترک خواهد کرد و اصلی‌ترین گزینه برای جایگزینی او، محمد نهاوندیان است. محمد نهاوندیان در صورت کسب رای اعتماد از مجلسی‌ها از پاستور به ساختمان باب همایون خواهد رفت و سکان وزارت اقتصاد را به‌دست می‌گیرد.

البته نام سید کامل تقوی‌نژاد و اکبر کمیجانی نیز برای تصدی این وزارتخانه مطرح بوده است.

همچنین، نام محمدرضا نعمت‌زاده نیز در میان گزینه‌های وزارت صنعت معدن و تجارت دولت دوازدهم نیست. محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی او محمد شریعتمداری است که در دولت فعلی معاون اجرایی حسن روحانی است. رضا ویسه نیز از جمله گزینه‌های مطرح برای این پست بوده است. بر اساس شنیده‌ها، حضور محمود حجتی در وزارت کشاورزی تاکنون با رضایت حسن روحانی همراه بوده و او یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای تصدی این وزارتخانه است. البته نام او به‌عنوان گزینه‌های ریاست سازمان محیط زیست نیز مطرح شده است. در این میان از عیسی کلانتری هم برای تصدی وزارت کشاورزی یاد می‌شود. البته حجتی از گزینه‌های شهرداری تهران نیز هست.

نام حمید چیت‌چیان هم به‌نظر از کابینه دوازدهم خط خورده است؛ شنیده‌ها از نهایی شدن نام «وفا تابش» برای معرفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس حکایت دارد. از سوی دیگر، محمود واعظی نیز با وزارت ارتباطات در کابینه دوازدهم خداحافظی می‌کند؛ البته نام او به‌عنوان رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم قطعی شده و «نصرالله جهانگرد» به‌عنوان گزینه پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت ارتباطات به نمایندگان معرفی خواهد شد. همچنین گرچه هنوز نام مسعود نیلی برای سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح است، اما هنوز تصمیم نهایی برای تصدی این سازمان تا این لحظه اتخاذ نشده است.

آموزشی‌ها

وزارت آموزش‌وپرورش اما تا این لحظه تنها وزارتخانه‌ای است که نام یک زن برای تصدی آن ازجمله محتمل‌ترین گزینه‌ها است؛ برخی نام شهیندخت مولاوردی را گزینه مورد توجه روحانی برای این وزارتخانه مطرح می‌کنند. با این حال محمدباقر نوبخت، محمدعلی نجفی و فخرالدین دانش آشتیانی همچنان برای تصدی این وزارتخانه مطرح هستند. برخی نیز از زهرا شجاعی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تصدی این وزارتخانه یاد می‌کنند.

از سوی دیگر، براساس شنیده‌های «دنیای‌اقتصاد» حسن روحانی همان گزینه‌های پیشین را برای تصدی وزارت علوم در نظر دارد؛ افرادی چون محمد فرهادی، رضا فرجی‌دانا و جعفر میلی‌منفرد محتمل‌ترین گزینه‌ها برای وزارت علوم به‌شمار می‌آیند. البته برخی رسانه‌ها حضور افرادی چون سورنا ستاری و جعفر توفیقی را هم در این وزارتخانه محتمل می‌دانند. به‌جز سورنا ستاری، نام سایر افراد نیز پیش از این برای وزارت علوم مطرح بود؛ رضا فرجی‌دانا که مدتی به‌عنوان وزیر علوم دولت یازدهم فعالیت کرد، اما در نهایت استیضاح شد. محمد فرهادی هم‌اکنون وزیر علوم دولت روحانی است. جعفر میلی‌منفرد در مجلس نهم نتوانست برای این وزارتخانه رای اعتماد بگیرد. جعفر توفیقی نیز در آغاز کار دولت حسن روحانی، 67 روز سرپرستی وزارت علوم را بر عهده داشت. با این‌همه هرچند هنوز تصمیم‌گیری‌ها برای وزارت ارشاد به نتیجه قطعی نرسیده اما احتمال خداحافظی رضا صالحی‌امیری از این وزارتخانه نیز مطرح است.

همه نام‌های یادشده در این گزارش به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه‌ها برای حضور در دولت آینده مطرح است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید