ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه عربستان علیه ایران؛

اخراج سفیر ایران از کویت ظرف 48 روز آینده /تعطیلی دفاتر رایزنی نظامی و فرهنگی سفارت ایران /وزارتخارجه کاردار کویت را فراخواند

کدخبر: ۱۷۶۲۷۳
کویت اعلام کرده که باید تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور کاهش پیدا کند و در همین چارچوب علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت نیز باید ظرف ۴۸ روز آینده به کشور بازگردد و سفارت ایران در این کشور توسط کاردار کشورمان در کویت اداره خواهد شد.
اخراج سفیر ایران از کویت ظرف 48 روز آینده /تعطیلی دفاتر رایزنی نظامی و فرهنگی سفارت ایران /وزارتخارجه کاردار کویت را فراخواند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا صبح امروز برخی از رسانه‌های عربی منطقه مدعی شدند:  وزارت امور خارجه کویت، سفیر ایران را احضار کرده و به صورت رسمی به وی اعلام  کرده است که ایران باید تعداد دیپلمات‌های  خود را در این کشور کاهش دهد.

شبکه خبری الجزیره با اعلام این خبر گفت:‌ وزارت خارجه کویت علیرضا عنایتی سفیر ایران را فراخوانده تا موضوع کاهش تعداد دیپلمات های ایرانی در این کشور را به وی به صورت رسمی اعلام کند. همچنین برخی دیگر از رسانه های عربی نیز اعلام کردند که در همین چارچوب بنا به دستور مقامات کویتی دفتر رایزن فرهنگی و دفتر وابسته نظامی ایران در این کشور بسته خواهد شد و کویت از سفارت ایران خواسته که تعداد کارمندانش را از 19 نفر به چهار نفر کاهش دهد و دیپلمات های ایرانی در طی 48 روز می بایست ایران را ترک کنند .

این تصمیم در حالی اعلام شده که از مدت‌ها قبل رایزن فرهنگی ایران در کویت به تهران بازگشته است و در حال حاضر چنین مسوولی با چنین سمتی، دولت  ایران در کویت ندارد و دفتر مورد اشاره نیز به صورت رسمی فعالیتی  در این کشور انجام نمی‌دهد.

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) نیز نیز ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی در خبری نوشت: وزارت خارجه  کویت در بیانیه‌ای اعلام کرده است موضوع کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی و بسته شدن دفاتر وابسته سفارتخانه ایران در کویت و همچنین توقف فعالیت کمیته‌های مشترک رسما به سفیر ایران ابلاغ کرده است .

این درحالی است که متن بیانیه مورد اشاره هنوز در رسانه‌ها منتشر نشده است و خود خبرگزاری کویت نیز متن این بیانیه را در خبری مستقل و رسمی منتشر نکرده است .

برخی از رسانه‌های منطقه به غلط این اقدام کویت را مرتبط با پرونده گروهک العبدلی  که یک پرونده داخلی دولت این کشور است، دانسته‌اند ، پرونده‌ای که تاکنون هیچ سند و دلایل روشنی برای ارتباط ایران با آن از سوی دولت کویت ارائه نشده است و به نظر می‌رسد که فضاسازی برخی از رسانه‌های کویتی برای ارتباط دادن این پرونده به ایران  و ادعاهایی که اخیرا در این مورد مطرح کرده‌اند در راستای فشارهای آمریکا و عربستان به کویت است و این موضوع را نمی‌توان به گزارش سال ۲۰۱۶ وزارت امور خارجه آمریکا پیرامون وضعیت تروریسم در جهان و متهم کردن ایران در این گزارش به عنوان دولتی حامی تروریسم بی ارتباط دانست؛ ادعایی که با واکنش شدید  وزارت امور خارجه ایران مواجهه شد و ضمن بی اعتبار دانستن این گزارش، آن را تلاشی بی حاصل توسط آمریکا برای انحراف افکار عمومی بین‌المللی از حمایت‌ها و نقش این کشور در ایجاد، گسترش و حمایت از گروه‌های تروریستی در جهان، به ویژه در خاورمیانه، دانست.

در عین حال برخی از تحلیلگران به این تحولات و تصمیمات از زاویه دیگری نگاه می کنند و معتقدند که نمی‌توان اقدام اخیر کویت را صرفا معطوف به ادعای مطرح شده در مورد گروهک العبدلی دانست  و باید این اقدامات را در راستای تحولات اخیر در منطقه و فشار عربستان به قطر و تعداد دیگری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت برای کاهش سطح روابط با ایران عنوان کرد و در واقع مقامات کویتی تحت فشار سیاست های مداخله جویانه عربستان تصمیم به کاهش دیپلمات های ایرانی دراین کشور گرفته اند .

بر اساس این گزارش، بعد از اعدام شیخ نمر و حمله عده‌ای خودسر به سفارت عربستان در تهران، دولت کویت در اقدامی هماهنگ با تعداد دیگری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تعداد دیپلمات‌های خود را در ایران کاهش داد و سفیر خود را برای مشورت به کویت فراخواند چنان که در دو سال اخیر سفارت این کشور در تهران در سطح کاردار و با دو پرسنل  در تهران مشغول به فعالیت بوده است .

به نظر می رسد که اگر اخبار منتشر شده در مورد تصمیم کویت برای کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور صحت داشته باشد در همین چارچوب علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت نیز باید  ظرف 48 روز آینده به کشور بازگردد و سفارت ایران در این کشور توسط کاردار کشورمان در کویت اداره خواهد شد.

در تماس ایسنا با مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران،  این وزارت خانه اعلام  کرد تا این لحظه از سوی دولت کویت موضع گیری و بیانیه رسمی در مورد اخبار منتشر شده در رسانه‌ها به دست آنها نرسیده است  و در حال بررسی موضع هستند .  

 

 

احضار کاردار کویت در تهران به وزارتخارجه

در همین راستا و براساس اعلام تعدادی از منابع خبری در وزارت امور خارجه کاردار کویت در تهران عصر روز پنچشنبه به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعتراض ایران در ارتباط با تصمیم اخیر دولت کویت در مورد کاهش تعداد دیپلمات‌های ایران در این کشور به وی اعلام شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید