بالا بودن مبلغ شهریه فوق برنامه از شهریه مدارس جرم است

کدخبر: ۱۷۶۴۷۸
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به فصل تابستان و آغاز دوران فراغت دانش‌آموزان و نوجوانان، به موسسان کلاس‌های آموزشی پرورشی و تربیت بدنی فاقد مجوز از سوی آموزش و پرورش هشدار داد و گفت: بازدیدها از مراکزی که افراد در سنین مدرسه را تحت آموزش دارند، آغاز و موسسان فاقد مجوز از سوی آموزش و پرورش به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مرضیه گرد در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه در خصوص تخلف متخلفان و فاقدان مجوز چشم‌پوشی نخواهیم کرد افزود: مربیان و معلمان موسسات آموزشی حتما باید گزینش شده و مراکز نیز باید مورد تایید آموزش و پرورش باشد.

وی با بیان اینکه مفاد آموزشی این مراکز و موسسات باید حتما باید متناسب با سن یادگیری و مصوبات آموزش وپرورش باشد، ادامه داد: بعضا تکالیفی در مراکز آموزشی آزاد برعهده دانش‌آموزان گذارده می‌شود که هیچ تناسبی با توان ذهنی و آموخته‌های کتاب‌های درسی ندارد.

شناسایی و تعطیلی کلاسهای آزاد آموزشی غیرمجاز و تعطیلی آنها

کلاسهای مختلط در اولویت تعطیل شدن

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با تاکید بر اینکه مراکز آموزش و پرورشی مجاز منابع تدریسی خود را به تایید سازمان پژوهش آموزش و پرورش می‌رسانند گفت: سال گذشته در هماهنگی صورت گرفته با ناجا و اماکن، تعدادی از مراکز آموزشی غیرمجاز شناسایی و تعطیل شد.

گرد با بیان اینکه شناسایی مراکز آموزشی و پرورشی غیرمجاز تهران، آذربایجان غربی و شرقی سال گذشته انجام و امسال نیز این امر در استان فارس دنبال می‌شود، عنوان کرد: به دلیل پرداخت شهریه از سوی خانواده‌ها و به منظور جلوگیری از تجمعات، مراکز آموزشی غیرمجاز پس از اتمام دوره آموزشی تعطیل می‌شوند.

وی همچنین از ارگان‌هایی همچون شهرداری، وزارتخانه‌ها، سراهای فرهنگ، واحدهای فرهنگی مساجد و... که کلاس‌های ویژه سنی دانش‌آموزی در تابستان برگزار می‌کنند خواست تا مجوزهای لازم را از آموزش و پرورش منطقه دریافت و سپس نسبت به برگزاری کلاس‌ها اقدام کنند.

به گفته رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، تشکیل کلاس‌های مختلط دختران و پسران از خطوط قرمز بوده و این کلاس‌ها برای تعطیل شدن در اولویت قرار دارند.

گرد درخصوص برگزاری کلاس‌های آزاد آموزشی در فضای مدارس نیز گفت: مخالف برگزاری کلاس‌ها توسط مراکز در مدارس هستیم البته این مراکز فضای خود را اجاره می‌کنند که اغلب نیز دارای مجوز از آموزش وپرورش هستند و تاکنون شکایتی از آنها نداشتیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در ادامه از اولیاء خواست مراکز دارای مجوز آموزش و پرورش را انتخاب کنند تا مشکلی در این خصوص برای آنها پیش نیاید.

کاهش شکایات از مدارس غیردولتی

گرد ضمن اشاره به اینکه روند نظارت بر مدارس غیردولتی طی سه سال گذشته رضایتمندی عمومی را در پی داشته از کاهش شکایات از این مدارس خبر داد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر لازم‌الاجرا بودن قانون دائمی شدن تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی که همه ارکان آموزش و پرورش مکلف به اجرای آن هستند به موضوع تفویض اختیارات به ادارات کل آموزش و پرورش شهرستان‌ها، مناطق و نواحی اشاره کرد و گفت: با تشکیل شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی اعضای آن شناسایی و همچنین براساس قانون جدید، محدودیت‌های مدرسان کاهش و لذا وظیفه پاسخگویی به مسائل پرورشی و آموزشی نیز برعهده آنها گذارده شده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در مورد چگونگی انتخاب اعضای شورای نظارت مرکزی نیز اظهار کرد: براساس قانون جدید، آیین‌نامه داخلی در این باره تنظیم، تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد. برهمین اساس واجدان شرایط شرکت کردند، نمایندگان انتخاب و سپس در سطح استانی مجمعی تشکیل و شورای موسسان استانی تشکیل شد که یک نفر از بین آنها به مجمع عمومی کشوری معرفی شد.

گرد ادامه داد: انتخابات برای تعیین شورای هماهنگی موسسان کشوری در تیرماه انجام و اسامی اعلام شد که بررسی‌های قانونی و استعلامات در این رابطه در حال انجام است به طوری که پس از اعلام نتایج استعلام، احکام آنها نیز صادر می‌شود. بدین ترتیب این افراد با قرار گرفتن در جایگاه قانونی خود پاسخگویی مسوولیت‌های سنگینی که عهده‌دارش شدند، خواهند بود.

واگذاری امر نظارت به ادارات و شورای نظارت مناطق در سال جاری از دیگر نکاتی بود که گرد با اشاره به آن تاکید کرد: براساس قانون، تفویض اختیار باعث سلب مسوولیت از وزارت آموزش و پرورش نمی‌شود بنابراین ادارات کل نیز علاوه بر نظارت از سوی شورای نظارت منطقه نیز وظیفه نظارت دارند. به همین دلیل امسال روند بازرسی و نظارت بر مدارس غیردولتی بهتر و تکمیلی خواهد بود.

وی افزود: این در حالی است که فرآیند نظارت را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم تا مشخص شود که آیا نظارت صورت گرفته درست انجام شده است یا خیر؟.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه با تشکیل تیم‌های بازرسی، مدارس به صورت تصادفی انتخاب و مورد بازرسی و بررسی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود امسال با روند بررسی‌ها و نظارت، آرامشی نسبی در این حوزه برقرار شود.

واگذاری اجازه «استرداد شهریه» به شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت

کاهش تخلفات دریافت شهریه مازاد

به گزارش ایسنا، گرد همچنین از واگذاری «اجازه استرداد شهریه» به شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی بر مدارس و مراکز غیردولتی خبر داد و گفت: اگر موسس و موسسانی در این رابطه تخلف کنند، شورای سیاست‌گذاری نسبت به استرداد شهریه و وجوه اقدام می‌کنند.

وی از کاهش چشمگیر تخلفات مدارس غیردولتی در زمینه دریافت شهریه مازاد خبر داد و گفت: امسال بر فعالیت‌های فوق برنامه نیز نظارتی جدی خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در این باره افزود: دریافت شهریه فوق برنامه نیز منطقی و طبق الگو باید صورت گیرد. هرچند برخی اولیاء اعتراض می‌کنند که چرا فلان مدارس برای فوق برنامه یک قیمت و مدرسه‌ای دیگر قیمتی دیگر را اعلام می‌کند؟ که در پاسخ به آنها باید گفت، مدارس براساس شرایط منطقه‌ای و استانی، شهریه‌های متفاوتی دارند که این امر و جا افتادن آن نیازمند فرهنگ‌سازی است.

گرد همچنین گفت: البته به موسسان مدارس نیز مهلتی 20 تا 30 روزه داده می‌شوند تا چنانچه شکایتی داشته باشند آنها را اعلام کرده و پس از بررسی‌ها اگر قرار است اصلاحاتی صورت بگیرد، انجام خواهد شد اما پس از تصویب نهایی یک مورد، حکم صادر شده تغییر نخواهدکرد و ملاحظه‌ای صورت نخواهد گرفت.

شهریه فوق برنامه‌ها نباید از سطح شهریه مدارس بالاتر رود

استفاده از کلاسهای فوق برنامه اختیاری است

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ارائه فوق‌برنامه‌ها بعد از ساعت 14:30 در مدارس غیردولتی را مستلزم دریافت مجوزهای لازم و موافقت انجمن اولیاء  دانست و گفت: شهریه دریافتی باید متناسب با برنامه پیش بینی شده ارائه و این هزینه در ادارات کل شهرستان‌ها و مناطق بررسی و اعلام می‌شود.

وی که فوق برنامه‌ها را شامل کلاس‌های آموزشی و پرورشی، اردوهای آموزشی و پرورشی دانست، ادامه داد: در پیشنهادات ارائه شده برای فوق برنامه باید دقت شود تا هزینه این فعالیت‌ها از سطح شهریه مدارس بالاتر نرود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ضمن یادآوری اختیاری بودن استفاده از کلاس‌های فوق‌برنامه برای دانش‌آموزان افزود: با اجرای قانون جدید تلاش می شود بحث شهریه مدارس و فوق‌برنامه‌ها ساماندهی و با رعایت خط قرمزها و پس از اتمام بازرسی‌ها، موسسان و مدیران متخلف معرفی می‌شوند.

گرد تاکید کرد: با لحاظ کردن حقوق دانش‌آموزان، موسسان و نقش حاکمیتی نمی‌خواهیم حق کسی ضایع شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید