مخالفت شهردار لندن با نمایشگاه فروش اسلحه

کدخبر: ۱۷۶۷۱۶
صادق خان شهردار لندن اعلام کرد که با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دفاعی و تجهیزات امنیتی که قرار است سپتامبر سال جاری به مدت 4 روز در لندن برگزار شود، مخالف است.

به گزارش ایرنا، صادق خان در گفت وگو با نشریه ایندیپندنت که روز یکشنبه منتشر شد گفت: من از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دفاعی و تجهیزات امنیتی حمایت نمی‌کنم. مخالف این هستم که لندن به‌عنوان بازار تجارت اسلحه برای کشورهایی که ناقض حقوق بشر هستند مورداستفاده قرار گیرد.

به نوشته این نشریه خبری، در نمایشگاه بین‌المللی دفاعی و تجهیزات امنیتی انگلیس که قرار است سپتامبر سال جاری برگزار شود، دست‌کم 34 هزار شرکت‌کننده از کشورهای مختلف، ازجمله مقامات دولتی و شرکت‌های نظامی حضور خواهند داشت.

این نشریه خبری افزود: دولت انگلیس در جریان آخرین نمایشگاه که سال 2015 برگزار شد، شماری از سران رژیم‌های دیکتاتوری همچون عربستان سعودی، مصر و بحرین را دعوت کرده بود.

ایندیپندنت بابیان اینکه «مقامات برگزارکننده این نمایشگاه تأکید دارند که این برنامه در چارچوب قوانین دولت انگلیس برگزار می‌شوند» افزود: دولت انگلیس از سال 2010 میلادی، به 22 کشور از 30 کشوری که در فهرست کشورهای ناقض حقوق بشر قرار دارند مجوز فروش سلاح صادر کرده است.

به نوشته این نشریه خبری، نمایشگاه بین‌المللی دفاعی و تجهیزات امنیتی انگلیس اولین بار در سال 2001 گشایش یافت که همان زمان به دلیل فروش بمب‌های خوشه‌ای و دستگاه‌های شکنجه با استفاده از شوک الکتریکی، موردانتقاد فعالان مدنی قرار گرفت.

موضع‌گیری شهردار لندن در مخالفت با برگزاری این نمایشگاه در حالی صورت می گیرد که مساله فروش سلاح به عربستان سعودی و حمایت مالی این کشور از گروه های افراطی در انگلیس در کانون توجه رسانه های انگلیسی قرار گرفته است.

در همین حال دادگاه عالی انگلیس اخیرا طی حکمی به قانونی بودن فروش اسلحه از سوی دولت این کشور به عربستان رأی مثبت داد.

«کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه» (CAAT ) که شاکی اصلی این پرونده است، گفته بود که دولت انگلیس در جنایت‌های جنگی و نقض قوانین بین‌المللی در یمن، از طریق فروش اسلحه به عربستان همدست است.

مبنای این کارزار حقوقی این است که دولت عربستان از تسلیحات انگلیسی با نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی در جنگ یمن استفاده می‌کند.

علاوه بر کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه، سازمان عفو بین‌الملل و خیریه آکسفام نیز مدارک و شواهد خودش را به دادگاه ارائه داده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده، از زمان تجاوز نظامی عربستان سعودی در یمن در مارس سال 2015 میلادی، انگلیس مجوز فروش تسلیحات به ارزش سه میلیارد پوند را به این کشور صادر کرده است. این قراردادها شامل فروش هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون پوند، موشک‌ها و بمب‌ها به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون پوند و خودروهای زرهی و تانک‌ها به ارزش 430 هزار پوند می‌شود.

دولت انگلیس همچنین اعتراف کرده که بیش از 500 بمب خوشه ای در دهه 80 میلادی به عربستان صادر کرده است.

عربستان همراه با چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید