کابینه دوازدهم / آیا رحمانی فضلی از این مجلس عبور می کند؟

کدخبر: ۱۷۷۰۰۴
در شرایطی که حسن روحانی درحال چینش کابینه دولت دوازدهم است و گمانه زنی‌های رسانه ای روز به روز افزایش پیدا می کند، یکی از وزرایی که تا امروز اخبار حول و حوش او بسیار زیاد و متنوع بود رحمانی فضلی وزیر کشور است و حالا خبرهای خوبی درباره جو حاکم بر مجلس درباره او و رای اعتماد به وی شنیده نمی‌شود.
کابینه دوازدهم / آیا رحمانی فضلی از این مجلس عبور می کند؟

به گزارش فرارو؛ رحمانی فضلی از وزاریی است که طی چهار سال گذشته در موارد مختلف نامش برسر زبان حامیان دولت افتاد و انتقادهایی را به حسن روحانی وارد کردند. البته از همان ابتدا هم وزیر محبوب حامیان نبود بسیاری معتقد بودند که حسن روحانی به دلیل امتیاز دادن به علی لاریجانی او را انتخاب کرده است. 

البته رحمانی فضلی این را تکذیب و می گوید که « این حرف‌ها را مردم نمی‌زنند و از طرف سیاسیون مطرح می‌شود، چون مردم از ما کار می‌خواهند و هر کس برایشان در مسیر انقلاب کار کند مردم قبولش دارند. اگرسیاسیون چنین چیزی را مطرح می‌کنند من به آنها حق می‌دهم، به دلیل این‌که 17 سال با آقای لاریجانی کار مشترک کردیم که حدود 9 سال آن در صداوسیما، حدود دو سال در شورای‌عالی امنیت ملی و پنج سال در دیوان محاسبات به عنوان ریاست این نهاد که زیرمجموعه ریاست آقای لاریجانی در مجلس بود شکل گرفت، بنابراین من به کسانی که چنین تفکری دارند حق می‌دهم.»

رحمانی فضلی تاکید کرد: «آقای لاریجانی  حتی یک ‌بار به من دستور خاصی نداد که دال بر معامله باشد، ‌وقتی در شورای‌عالی امنیت ملی نیز حضور داشتم چنین چیزی را مشاهده نکردم و حتی در پنج سالی که در دیوان محاسبات خدمت کردم یک پرونده یا موضوع خاص با نگاه ویژه‌ای مطرح نشد. وقتی به آقای لاریجانی گفتم به من پیشنهاد وزارت کشور شده، ایشان اصلا باور نمی‌کرد و گفت اگر این پیشنهاد جدی است حتما قبول کن و ما هم به شما کمک می‌کنیم. پس معلوم شد که ایشان اصلا در جریان کار گزینش وزیر کشور نبوده است.»

با این حال همچنان این موضوع از سوی برخی مطرح می‌شود. اما با اینحال او چهارسال به عنوان وزیر در دولت حضور داشت اما بارها و بارها عملکرد وی مورد انتقاد جدی قرار گرفت. یکی از این مسائل ماجرای اعتبارنامه مینو خالقی بود که بنا برگفته برخی رحمانی فضلی می توانست به این موضوع ورود کند اما از انجام اینکار امتناع کرد. 

ماجرای انتخاب استانداران و فرمانداران هم از مسائلی بود که بسیار به وی انتقاد شد و به گفته برخی اصلاحطلبان و حامیان دولت، انتخاب بعضی افراد باعث شد که علیه دولت در برخی استان‌ها تبلیغ شود و همچنان با اصلاحطلبان و حامیان دولت رفتارهای سیاسی و جانبدارانه داشته باشند و نمونه آن هم لغو سخنرانی ها یا حمله به علی مطهری در شیراز بود.

اما جدید ترین موضوعی که موجب شد حامیان دولت را به واکنش و انتقاد وا دارد ماجرای انتخابات بود و رای ندادن حدود 4میلیون نفر که به عقیده بسیاری از فعالان سیاسی مقصر این اتفاق شخص رحمانی فضلی بود. به هرحال مجموع اینها قرار است که در صورت معرفی رحمان فضلی به عنوان وزیر کشور با او به مجلس بیاید. اما گویا شرایط داخل مجلس به هیچ عنوان به نفع وی نیست.

زیرا روز گذشته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی  عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین به وزیر کشور توصیه کرد که چنانچه رییس‌جمهور او را برای کسوت وزارت معرفی کرد شخصا انصراف دهد چرا که تحت هیچ عنوان از مجلس رای اعتماد نخواهد گرفت. او در توییتر خود نوشت: به آقای رحمانی‌فضلی توصیه می‌کنم حتی اگر آقای روحانی تحت فشارهای خاص مجبور شود ایشان را بعنوان عضو کابینه آن هم در کسوت وزارت کشور به مجلس معرفی کند شخصاً انصراف دهند! و مانع این کار شوند! در غیر اینصورت از بابت قصور و عدم امضای حکم خانم مینو خالقی و ناتوانی در اخذ حدود پنج میلیون رای آقای دکتر روحانی و انتصاب فرمانداران و استانداران ضعیف و غیرهمسو قطعا هزینه سنگینی در صحن علنی مجلس در زمان دفاع و اخذ رای خواهند پرداخت! و شک نکنند که از این مجلس رای اعتماد تحت هیچ عنوان نخواهند گرفت!

این درحالی اتفاق افتاد که برخی معتقد بودند که همچنان علی لاریجانی اصرار و تاکید به حضور رحمانی فضلی در وزارت کشور دارد و حتی شایعه‌هایی از تحت فشار قرار دادن روحانی از سوی طیف نزدیک به لاریجانی منتشر شده بود. اما حالا اگر فراکسیون مستقلین که جعفرزاده نمایندگی آن را دارد به همراه فراکسیون امید تمایلی به رحمانی فضلی نداشته باشند، رای اعتماد به وی قطعا با چالش جدی روبرو است.

 

به احتمال زیاد رحمانی فضلی رای اعتماد نمی گیرد

در همین خصوص فرید اولاد قباد عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با فرارو؛ ضمن تائید انتقادها به رحمانی فضلی در بهارستان، گفت: قاعدتا میان فراکسیون مستقلین و فراکسیون امید تفاوت هایی وجود دارد اما درباره آقای رحمانی فضلی انتظاراتی وجود داشت که ایشان آن ها را برآورده نکردند. موضوع خانم مینو خالقی از مواردی بود که هر دو فراکسیون درباره آن اتفاق نظر داشتند و ایشان کوتاهی کردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ماجرا انتخابات و عدم اخذ رای از تعداد قابل توجهی از مردم از مسائل دیگری است که ما ایشان را مقصر می دانیم. زیرا من در همان روز رای گیری به چندین حوزه سر زدم و شاهد بودم که روند کند رای گیری بسیار شرایط را برای رای دهندگان سخت کرده بود و همین مسئله باعث شد که تا ساعت 12 شب بسیاری از مردم موفق به رای دادن نشدند و ایشان هم اجازه ادامه رای گیری را ندادند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجموع این مسائل و حتی موارد دیگری که بیانشان تکرار مکررات است، می تواند شرایط را به گونه ای رقم بزند که ایشان نتوانند رای اعتماد از مجلس بگیرند. البته الان مجلس تعطیل است و نمی توانم با قاطعیت فضای حاکم بر آنجا را بگویم اما آنچه که در جلسات و دیدارها، وجود داشته این است که انتقادهای بسیاری به ایشان مطرح می شود و نارضایتی وجود دارد.

اولاد قباد تصریح کرد: به عقیده من بهتر است آقای روحانی با توجه به شاخص‌ها و پارامترها وزرای خود را انتخاب کنند و اگر صلاح دانستند، این معیارها را در اختیار نمایندگان و مردم قرار دهند تا مشخص شود که وزرایی دولت یازدهم تا چه میزان انتظارات را برآورده کردند.

جوغالب مجلس به نفع وزیر کشور نیست

محمدرضا بادامچی دیگر عضو فراکسیون امید هم همان نظر اولاد قباد و جعفرزاده را دارد. او در گفت‌وگو با فرارو؛ ضمن بیان این نکته که عملکرد رحمانی فضلی قابل قبول نبوده است، گفت: نمی توانم قاطع بگویم که تمامی مجلس نگاه منفی به آقای رحمانی فضلی دارند اما به گمان جو غالب در مجلس به نفع ایشان نیست و احتمال این که رای اعتماد نمایندگان را به دست نیاورند بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: متاسفانه ایشان در انتخابات بسیار ضعیف عمل کردند و می توانستند مانع از این بشوند که بسیاری رای ندهند. ایشان باید تدابیری می اندیشیدند که مردم به دلیل روند کند رای گیری ساعت‌ها در صف منتظر نماند و برخی هم در نهایت موفق به رای دادن نشوند.

او افزود: من در روزی رای گیری ناظر صندوق های تهران بودم و معتقدم چند میلیون نفری که در پایان روز 29 اردیبهشت موفق به رای دادن نشدند، به دلیل اشتباه وزارت کشور بود. ضمن اینکه آقای رحمانی فضلی هم با ادامه رای گیری در ساعت 12 شب موافقت نکردند.

این نماینده مجلس گفت: از دیگر مسائلی که وزیر کشور نتوانست انتظارات را برآورده کند، موضوع انتخابات اصفهان بود. چه آن زمان که اعتبارنامه خانم مینو خالقی صادر نشد و چه زمانی که  اتخابات برگزار شد و بسیاری از صندوق ها مردود اعلام شد و در نهایت یک کاندیدای اصولگرا وارد مجلس شد.

بادامچی تاکید کرد: من باز تکرار می کنم که نمی توانم از طرف تمامی نمایندگان مجلس اظهار نظر کنم اما با توجه به فضای غالب بر مجلس گمان نمی کنم که ایشان بتوانند رای اعتماد بگیرند و بسیاری از نمایندگان از عملکرد وی ناراضی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید