واکنش مذاکره کننده ارشد هسته ای به تصویب تحریم ها در کنگره

کدخبر: ۱۷۷۱۵۸
سیدعباس عراقچی در مورد اقدام شب گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در تحریم ایران تصریح کرد: اقدامی که در کنگره آمریکا در حال انجام است و قانونی که علیه ایران،‌ کره شمالی و روسیه در حال تصویب است یک اقدام خصمانه کاملا روشن و بین علیه جمهوری اسلامی ایران است.
واکنش مذاکره کننده ارشد هسته ای به تصویب تحریم ها در کنگره

به گزارش ایسنا، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه صبح امروز در حاشیه نشست تهران در خصوص پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری اظهار کرد: این اقدام آمریکا با واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود. ما در طول سال‌های گذشته همواره با این گونه اقدامات خصمانه از طرف آمریکا،‌ کنگره و دولت آن کشور مواجه بوده‌ایم و اختصاص به دولت فعلی و قبلی آمریکا هم ندارد.

وی ادامه داد: قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است، تحریم موضوعی جدیدی وضع نمی‌کند و جمع‌بندی تحریم‌های گذشته آمریکا در حوزه‌های غیر هسته‌ای است.

وی اظهار کرد: با این حال این اقدام می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام کاهش دهد. به همین جهت ناسازگار با بندهای مختلف برجام است که در آن آمریکا متعهد شده که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار می‌دهد خودداری کند. این‌ها جزء تعهدات آمریکاست.

سیدعباس عراقچی تاکید کرد: کاری که کنگره انجام می‌دهد برخلاف این تعهدات است و حتما با واکنش ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد تهدیدهای اخیر دولتمردان آمریکایی در ارتباط با برجام تصریح کرد: دولت جدید آمریکا در طی شش ماه گذشته دو بار مجبور شده که پایبندی ایران به برجام را تایید کند و چاره‌ای جز این نداشته است،‌ چرا که در گزارش‌های متعدد آژانس، پایبندی ایران به تعهداتش به صراحت بیان شده است.

معاون وزیر خارجه افزود: دولت آمریکا هفته گذشته برای بار دوم پایبندی ایران به برجام را تایید کرد،‌ البته حرف‌ها و تهدیداتی زده می‌شود که سه ماه آینده که موعد تایید مجدد پایبندی ایران به برجام از طرف دولت آمریکا و اعلام این موضوع از سوی دولت این کشور به کنگره است آنها این کار را نخواهند کرد.ما منتظر می‌مانیم و با توجه به اقدامات آنها در صحنه عمل تصمیم خواهیم گرفت. مهم این است که آنها در بیست و هفتم تیر پایبندی ایران به برجام را اعلام کردند و تحریم‎‎‌ها را کماکان متوقف نگه داشتند.

عراقچی بار دیگر در پاسخ به سوالی در مورد اقدام شب گذشته آمریکا تاکید کرد: تحریم‌های جدید تجمیع تحریم‌های موجود در زمینه مسائلی چون تروریسم،  حقوق بشر،‌ مسائل موشکی و تسلیحاتی است و تحریم موضوعی جدیدی وضع نشده است، البته این تحریم ها می تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید