یونیسف از وزارت بهداشت برای ترویج تغذیه با شیر مادر حمایت می کند

کدخبر: ۱۷۷۹۰۷
نماینده اجرایی یونیسف‌ در ایران از حمایت این سازمان از وزارت بهداشت برای افزایش میزان تغذیه با شیر مادر در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویل پا‌رکس نماینده اجرایی یونیسف‌ در ایران در همایش بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به نقش یونیسف در حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: امسال به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از 10 تا 17 مرداد یونیسف‌ در سراسر جهان به همراه شرکای‌ کاری خود در اتحاد جهانی تغذیه با شیر مادر تلاش می‌کند تا اهمیت تغذیه با شیر مادر را برای کودکان و تمامی کشورها برجسته کند.

وی ادامه داد: این اتحاد جهانی‌، مشارکتی‌ است متشکل از سازمان‌های غیردولتی‌، مؤسسات‌ دانشگاهی و آموزشی و حامیان مالی که با مدیریت یونیسف و سازمان بهداشت جهانی و با هدف تسریع روند پیشرفت دستیابی به اهداف جهانی تغذیه با شیر مادر که تغذیه 50 درصد کودکان جهان پس از تولد تا 6 ماه به طور انحصاری‌ با شیر مادر است داشته باشند.

نماینده اجرایی یونیسف‌ در ایران افزود: مزایای تغذیه با شیر مادر با مدارک و شواهد علمی ثابت شده است و نشان داده‌اند که شروع زود هنگام تغذیه با شیر مادر در کاهش مرگ و میر کودکان مؤثر است.

پارکس‌ به نقش تغذیه با شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: تغذیه با شیر مادر به مدت طولانی در کاهش خطر ابتلای کودک به اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی مؤثر است.

وی عنوان کرد: طبق شعار کشوری ایران برای تغذیه با شیر مادر (قوی و با هوش با شیر مادر) تغذیه با شیر مادر به افزایش هوش کودکان کمک می‌کند و در یافته‌های 16 مطالعه در سال‌های اخیر نشان داده شده که تغذیه با شیر مادر در تکامل اعصاب مغز نوزاد و افزایش توان یادگیری نقش داشته و می‌تواند میزان شاخص هوش کودک را سه تا چهار برابر افزایش دهد و این مزایا برای نوزادان‌ کم‌ وزن و نارس‌ بسیار قوی‌تر و پررنگ‌تر است.

تشریح علل قطع زودهنگام شیردهی به نوزادان

پارکس‌ با بیان اینکه به اهمیت تغذیه با شیر مادر در بیش از هشت سوره قرآن کریم سفارش شده است گفت: یکی از اجزای مهم دستیابی‌ به اهداف توسعه پایدار‌ به ویژه اهداف مربوط به سلامت، آموزش و حفاظت از محیط زیست است.

وی افزود: نبود محیط‌های کاری دوستدار شیر مادر و فرصت‌های شغلی برای مادران دارای فرزند شیرخوار‌ یکی از علل قطع زودهنگام شیردهی‌ به نوزادان است که طبق مطالعات انجام شده مد‌اخلاتی چون مرخصی زایمان و حمایت‌های محیط شغلی می‌تواند تغذیه با شیر مادر را 30 درصد افزایش دهد.

نماینده اجرایی یونیسف‌ در ایران، ادامه داد: با وجود این فقط 10 درصد کشورهای‌ جهان مرخصی زایمان 18 هفته‌ای را با ضمانت پرداخت حقوق پس از بازگشت مادر به کار انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: حمایت نکردن خانواده و جامعه یکی دیگر از علل قطع زودهنگام شیردهی‌ به نوزادان محسوب شده و باید دانست که تغذیه با شیر مادر تنها به عهده مادر نیست بلکه نیازمند حمایت مشاوران، اعضای خانواده، کارکنان بخش شبکه بهداشت و درمان، کارفرماها‌ و سیاستگذاران است؛ مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که مداخلات جامعه محور‌ مانند مشاوره‌ها و آموزش‌های گروهی‌ می‌تواند تغذیه به موقع با شیر مادر را تا 86 درصد افزایش دهد.

تغذیه با شیر مادر یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ است

پارکس‌ با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ است، گفت: این سرمایه‌گذاری تنها در سلامت کودکان نیست بلکه در ثروت کشورها نیز تأثیرگذار‌ است و بر اساس گزارش  یونیسف در زمینه تغذیه با شیر مادر نشان داده شده که هر یک دلاری که کشورها در ترویج تغذیه با شیر مادر سرمایه‌گذاری کنند 35 دلار برگشت سرمایه در اقتصاد خواهد داشت و می‌توان اقتصاد یک کشور را با کاهش هزینه‌های سلامت و درمان و ایجاد نیروهای‌ کاری قوی و توانمند بهبود بخشید.

وی عنوان کرد: ما در یونیسف آماده‌ایم تا در راستای افزایش میزان تغذیه با شیر مادر از دولت‌ها حمایت کنیم، طبق برنامه کشوری یونیسف با دولت جمهوری اسلامی ایران برای سال‌های 95 تا 1400 یونیسف برای تقویت ظرفیت‌های تخصصی کارشناسان وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های آن در زمینه تغذیه با شیر مادر و انتقال تجارب موفق بین ایران و دیگر کشورها از وزارت بهداشت حمایت می‌کند.

وی یادآور شد: تغذیه با شیر مادر یکی از اجزای اصلی فعالیت‌های کنونی وزارت بهداشت با حمایت یونیسف است که از جمله آن می‌توان به مراقبت آغوشی مادر و نوزاد‌ و مراقبت‌های تکاملی‌ یگانه نوزاد اشاره کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید