فارین پالیسی تحلیل کرد:

«پاره کردن» برجام موجب شکل گیری کره شمالی دیگری می‌شود

کدخبر: ۱۷۷۹۳۶
یک رسانه غربی با اشاره به اقدامات دولت آمریکا برای برهم زدن توافق هسته ای با ایران به واشنگتن مدعی شد که تحقق این امر موجب تبدیل ایران به یک کره شمالی دیگر می شود.
«پاره کردن» برجام موجب شکل گیری کره شمالی دیگری می‌شود

به گزارش مهر، در مطلب فارین پالیسی که به قلم «جفری لوئیس» مدیر  برنامه منع گسترش شرق آسیا مرکز جیمز مارتین در موسسه مطالعات بین المللی مونتری، نگاشته شده، آمده است: اگر شما موشک قاره پیمای کره شمالی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دوست دارید، در حال دوست داشتن آمریکایی هستید که در حال دور شدن از توافق هسته ای با ایران است.

در ادامه این مطلب به روند تائید پایبندی ایران به برجام برای دومین بار از سوی دولت ترامپ اشاره شده و آمده است: هر چند ترامپ پایبندی ایران به برجام را تائید کرده اما در حال انجام اقداماتی برای برهم زدن توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ است که این ایده ای خطرناک است. همزمان با این اقدامات آمریکا در ۲۴ ساعت دو آزمایش موشکی انجام شد یکی از سوی ایران و دیگری از سوی کره شمالی. 

به اعتقاد نگارنده این مطلب، ایران و کره شمالی قصد داشتند با این آزمایش ها نشان بدهند که تا چه اندازه به یکدیگر شباهت دارند. فراموش نکنیم که کره شمالی بعد از شکست مذاکرات برای متوقف ساختن فعالیت های هسته ای این کشور فعالیت های خود را گسترش داده و اکنون به این نقطه رسیده است. اکنون برجام در حال اجراست اما برهم زدن آن چه پیامدی را در پی خواهد داشت.

فارین پاریسی با اشاره به پرتاب موشک ماهواره بر «سیمرغ» می نویسد: در هفته گذشته ایران موشک ماهواره بر سیمرغ را به عنوان بخشی از برنامه قرار دادن ماهواره در مدار زمین، آزمایش کرد. سیمرغ یک موشک قاره پییمای بالستیک یا ICBM نیست اما تکنولوژی بکار رفته در آن شبیه موشک قاره پیما است. 

برخلاف ادعای منتقدان برجام، آزمایش موشک سیمرغ نقض برجام نبود زیرا در متن این توافق اشاره ای به آزمایش های موشکی نشده و در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز با لحنی آرام از ایران خواسته شده تا از دست زدن به اقداماتی در رابطه با موشک های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشند خودداری کند.

جفری لوئیس می نویسد: در حقیقت این موضوع که برجام محدودیتی برای فعالیت موشکی ایران ایجاد نکرده از سوی مخالفان برجسته شده و موافقان برجام مانند من نیز در برابر آن تسلیم شده اند.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه به تلاش های دولت ترامپ برای افزایش سطح بازرسی ها از ایران و همچنین تلاش های دیگر واشنگتن برای برهم زدم برجام اشاره کرده و می نویسد: اینکه فعالیت موشکی ایران ممنوع بوده یا مجاز است موضوع بحث نیست اما آزمایش موشکی ایران می تواند دلیل دیگری باشد برای ترامپ تا برجام را که بدترین توافق می داند برهم بزند اما نگاهی به کره شمالی به ما کمک خواهد کرد تا از شکل گیری یک کره شمالی دیگر جلوگیری کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید