پیونگ یانگ تمرین جنگ کرد / مانور قدرت کره شمالی در زیر دریا

کدخبر: ۱۷۸۰۴۱
ایالات‌متحده «سطوح غیرمعمول و بی‌سابقه‌ای» از فعالیت زیردریایی‌های کره شمالی و شواهدی از «آزمایش خروج سرد موشک» کشف و ردیابی کرده است. یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این آزمایش که در حوضچه خشک شهر «سینپو» در کره شمالی انجام شده، سومین اقدام پیونگ‌یانگ در ماه جاری برای آزمایش یکی از قطعات موشکی لازم برای توسعه توانمندی‌های پرتاب موشک از زیردریایی است. این ردیابی علاوه بر آنکه نشان از تمرین جنگ از سوی کره شمالی دارد، تصورات قبلی درخصوص قدیمی بودن ناوگان زیردریایی این کشور را نیز به هم زده است.
پیونگ یانگ تمرین جنگ کرد / مانور قدرت کره شمالی در زیر دریا

به گزارش اقتصادنیوز ، ایالات‌متحده «سطوح غیرمعمول و بی‌سابقه‌ای» از فعالیت زیردریایی‌های کره‌شمالی و شواهدی از «آزمایش خروج سرد» موشک از سوی این کشور را کشف و ردیابی کرده است. این درحالی است که پیونگ‌یانگ طی هفته‌های اخیر دو آزمایش موشکی انجام داده که می‌تواند کل آسیا و قلب آمریکا را در تیررس خود قرار دهد. به گزارش «سی‌ان‌ان»، منظور از «آزمایش خروج سرد» بررسی امکان پرتاب موشک به هوا با استفاده از جریان بالای فشار، قبل از اشتعال موتور آن است.

این اقدام از آن جهت انجام می‌شود که از آسیب‌رسانی شعله‌ها و گرمای ناشی از موتور موشک به زیردریایی، حامل شناور آن یا هر یک از دیگر تجهیزات مجاور برای پرتاب موشک جلوگیری شود. یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این آزمایش که در حوضچه خشک شهر «سینپو» در کره‌شمالی انجام شده، سومین اقدام پیونگ‌یانگ در ماه جاری برای آزمایش یکی از قطعات موشکی لازم برای توسعه توانمندی‌های پرتاب موشک از زیردریایی است. «سی‌ان‌ان» می‌افزاید انجام این آزمایش، همراه با گزارش‌هایی که از افزایش فعالیت‌های زیردریایی‌های کره‌شمالی حکایت دارند، نگرانی‌ها درباره آزمایش موشک قاره‌پیما از سوی این کشور در روز جمعه را تشدید می‌کنند. کارشناسان معتقدند موشک پرتاب‌شده در روز جمعه، در صورتی که با خط سیر صاف و استاندارد پرتاب می‌شد از برد لازم برای هدف قرار دادن شهرهایی مانند «لس‌آنجلس»، «دنور» و «شیکاگو» برخوردار بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دومین نشست کابینه خود و با حضور تمام اعضای کابینه، از عزم دولت خود برای مهار کره‌شمالی خبر داد اما نگفت که طرح‌ها یا برنامه‌هایش برای این کار چیست. وقتی خبرنگاری از او در مورد استراتژی‌اش در مورد کره‌شمالی پرسید، ترامپ چنین پاسخ داد: «درست‌شان می‌کنیم. می‌خواهیم درست‌شان کنیم. همه چیز را درست می‌کنیم.»

به‌نظر می‌رسد مقام‌های دولت آمریکا با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ ترجیح می‌دهند سخنان خود را در هاله‌ای از ابهام بپیچند تا در موقع مقتضی امکان توجیه برایشان میسر باشد. در همین راستا، سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید: «تمام گزینه‌ها روی میز است.» او افزود: «رئیس‌جمهوری تمایل ندارد تصمیماتش رسانه‌ای شود.» سناتور دموکرات «مارک وارنر» هم گفت که ترامپ با اعلام اینکه تهدید هسته‌ای کره‌شمالی را به راحتی می‌توان حل‌وفصل کرد «نهایت سادگی را از خود نشان داد.» اعتقاد بر این است که کره‌شمالی دارای 70 فروند ناوگان زیردریایی است که البته بسیار قدیمی بوده و احتمالا قادر به شلیک موشک نیستند. این تحولات زمانی جدی می‌شود که دریابیم این کشور اعلام کرده به دنبال توسعه کلاهک هسته‌ای برای هدف قرار دادن آمریکاست.

سی‌ان‌ان در گزارشی دیگر می‌نویسد کره‌شمالی نیروی انسانی عظیم و فعالی را زیر پرچم دارد. پیونگ‌یانگ دارای 2/ 1 میلیون مرد و زن یونیفورم پوش است. این تعداد نیرو باعث شده کره‌شمالی پس از چین، آمریکا و هند در زمره بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان باشد. با این حال، از نظر تسلیحاتی، انزوای کره‌شمالی باعث شده این کشور به لحاظ فناوری در زمره عقب‌افتاده‌ترین‌ها در جهان باشد. این به آن معناست که کره‌شمالی نمی‌تواند کیفیت تسلیحات خود را به اندازه دشمنانش مانند کره‌جنوبی، آمریکا و ژاپن به روز نگه دارد. اما این به آن معنا هم نیست که نمی‌تواند صدمه‌ای جدی به دشمنان خود وارد آورد. موسسه استراتفور در تحلیلی می‌نویسد: «تنها نقطه مزیت کره‌شمالی یا تنها ابزار قدرتمند این کشور توپخانه‌اش است.» به گفته «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» کره‌شمالی می‌تواند 21 هزار توپخانه به میدان بیاورد. بسیاری از این توپخانه‌ها می‌توانند سئول و جمعیت 25 میلیونی اش را هدف بگیرد. این یعنی کره‌شمالی از قابلیت کشتن هزاران نفر و وارد آوردن صدمات فراوان برخوردار است.

زیردریایی‌های این کشور هم متعلق به دوران جنگ جهانی دوم و ساخت شوروی است. برخی کارشناسان می‌گویند این زیردریایی‌ها احتمالا نمی‌توانند از محدوده خاصی فراتر روند زیرا نیاز به سوختی فراوان دارند و تامین این سوخت با توجه به تحریم‌های کره‌شمالی کاری بس دشوار است. افزون بر این، فناوری این زیردریایی‌ها آن‌قدر قدیمی است که شاید حتی نتواند از پس شلیک موشک برآید. موشک‌های زمین پایه و زیردریایی محور دو سوم آن چیزی را تشکیل می‌دهند که نظریه «سه‌گانه استراتژیک» نامیده می‌شود؛ نظریه‌ای که می‌گوید یک دولت باید از قابلیت‌های تهاجمی هسته‌ای زمینی، دریایی و هوایی برای بازدارندگی موفقیت‌آمیز در برابر دشمنی که قصد حمله دارد برخوردار باشد. براساس این نظریه، کره‌شمالی می‌خواهد نشان دهد که در زمین (توپخانه و نفرات فراوان)، هوا (موشک‌های بالستیک) و دریا (زیردریایی‌های احتمالا مسلح به موشک‌های هسته‌ای) از قابلیت بازدارندگی برخوردار است.

با این حال، ارزیابی‌های استراتژیک و اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که برنامه‌های موشکی نصب شده روی زیردریایی‌ها احتمالا در مراحل اولیه خود است. سی‌ان‌ان در اوایل ماه جاری گزارش داد که کره‌شمالی یک زیردریایی دیزلی کلاس Romeo را به آب‌ها فرستاد. مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که این زیردریایی «درگیر فعالیت غیرمعمول تسلیح» شده است و 100 کیلومتر خارج از آب‌های بین‌المللی مسافت پیمود. در مقابل، وزارت دفاع کره‌جنوبی نیز از احتمال انجام ششمین آزمایش هسته‌ای و یک آزمایش موشک بالستیک توسط کره‌شمالی خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع کره‌جنوبی هشدار داد، این احتمال وجود دارد که کره‌شمالی از طریق آزمایش موشکی با قدرت انفجار بیشتر، اقدام به آزمایش کلاهک‌های هسته‌ای و توانایی‌های موشکی خود کند. وزارت دفاع کره‌جنوبی همچنین اعلام کرد، پیونگ‌یانگ می‌تواند چنین آزمایشی را از سایت موشکی پونگیی-ری در هر زمانی انجام دهد. با این حال، ناظران بر این باورند که آمریکا بی‌جهت سروصدا به راه می‌اندازد و خود را آسیب‌پذیر نشان می‌دهد تا به این وسیله افکار عمومی داخلی و خارجی را با خود همراه سازد و شرایط روانی کافی برای اقدام نظامی احتمالی را فراهم سازد.

پکن: سازش نمی‌کنیم

رئیس‌جمهوری چین هم دیروز (سه‌شنبه) به مناسبت نودمین سالروز تاسیس ارتش آزادی‌بخش خلق کره گفت، پکن عاشق صلح است اما هرگز در دفاع از حق حاکمیت خود سازش نخواهد کرد. به گزارش رویترز،‌ گر چه «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین، در سخنرانی در «تالار بزرگ خلق» به هیچ‌یک از مناقشه‌های خود با همسایگانش اشاره مستقیمی نداشت اما تلاش می‌کرد تا اطمینان دهد که نیات چین صلح‌طلبانه است اما همچنین این مساله را منتقل کرد که نمی‌توان چین را ترساند. رهبر چین گفت: «مردم چین صلح‌دوست هستند. ما هرگز به‌دنبال تخاصم یا توسعه‌طلبی نبوده‌ایم اما قدرت شکست تمام دشمنان را داریم. هرگز به هیچ فرد، سازمان یا حزب سیاسی اجازه نمی‌دهیم هیچ بخشی از اراضی چین را در هیچ زمانی و به هیچ نحوی، جدا کند یا مورد حمله قرار دهد. هیچ‌کس نباید از ما انتظار داشته باشد که میوه مسمومی را که برای تمامیت ارضی، امنیت یا منافع ما مضر است،‌ قورت دهیم.» ظاهرا خطاب «شی» در سخنانش رئیس‌جمهوری آمریکا، کره‌شمالی و همسایگانش بود. ترامپ در توییت‌های اخیر خود بارها به چین حمله کرده و او را مسبب اوضاع و احوال فعلی در شبه جزیره معرفی کرده است. هرچند چین این را رد می‌کند. ترامپ در جدیدترین توییت خود نوشته بود که پکن تجارتی میلیاردی با ما دارد اما کار چندانی در برابر کره‌شمالی انجام نمی‌دهد. «شی» همچنین اشاره‌ای هم به کره‌شمالی داشت تا این کشور بداند پکن لقمه کوچکی نیست و پیونگ‌یانگ نمی‌تواند «برادر بزرگتر»ی که مایحتاج این کشور را تامین می‌کند وادار به انجام کاری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید