پاسخ لاریجانی به حاشیه های تحلیف؛ از سلفی جنجالی تا عدم دعوت از مولوی عبدالحمید

کدخبر: ۱۷۸۷۲۲
رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود به تمام حاشیه‌های پیش آمده در مراسم تحلیف پاسخ گفت و تأکید کرد: چند سالی است آفتی گریبان‌گیر کشور شده است و موضوعاتی که مربوط به امنیت و منافع ملی است به سرعت به موضوعات جناحی تبدیل می‌شود.
پاسخ لاریجانی به حاشیه های تحلیف؛ از سلفی جنجالی تا عدم دعوت از مولوی عبدالحمید

علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: این روز را تبریک می‎گویم و امیدوارم تلاش های آنها در توسعه کشور و ایجاد وفاق در افکار عمومی جهت حل مشکلات کشور، عامل پیشرفت کشور شود. گزیده اظهارات لاریجانی را در ادامه می‌خوانیم: 

از میهمان عزیز که در مراسم تحلیف حضور به عمل آوردند تشکر می‎کنم. حضور 500 نفر از مقامات عالی‎رتبه در مجلس نوعی ارج نهادن به مردم سلااری دینی بود و دلالت از چند امر داشت. یکی حکایت از احترامی است که دولت ها به ایران دارند و علی رغم  تبلیغات مستمر قدرتمندان، درخشندگی ملت ایران منجر به تعلق خاطر آنها را به ملت ما شده است.

حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف همچنین نشان دهنده مردم سالاری دینی در ایران است، علی رغم اینکه بسیاری از کشورها از نعمت مشارکت مردم در سرنوشت خود بی‌بهره‌اند،‌ ایران بعد از انقلاب توانست نظامی مردم سالار را ایجاد کند و این حضور احترام به رای مردم و ارزش جمهوری اسلامی بود.

علی رغم دسیسه های  آمریکا و حرافی های آمریکا و برخی کشور که فریاد می زدند ایران منزوی در جهان است حضور این تعداد چشم گیر مقامات خارجی نشان داد که دولت ها بی اعتنا به  دسیسه ها، علاقمند به ایران هستند و نشان دادند پروژه منزوی سازی ایران چقدر پوچ و بیراه است.

در ادامه لفاظی های آمریکا برای محدود سازی فعالیت اقتصادی ایران،  این حضور نمایانگر علاقه کشورها به داشتن رابطه تجاری با ایران بود و نشان داد تحریم های آمریکا چقدر بی مقدار است.‌ نکته پنجم اینکه از همه قسمت های آمریکا،‌ اروپا و ... در این اجلاس شرکت نمودند که حکایت از آن داشت که حمایت از ملت و دولت ما جنبه منطقه ای ندارد.

احترام کشورهای مختلف به ایران دستاوردی برای ایران بود که با برخی از حاشیه سازی ها تلاش شد این دستاورد دیده نشود، متاسفانه چند سالی است که آفتی گریبانگیر کشور شده است و موضوعاتی که مربوط به امنیت و منافع ملی است به سرعت به موضوعات جناحی تبدیل شده، موجب خسارت می شود و تلاش می شود اقدامات پر ارزش با حاشیه سازی ضایع شود. این اجلاس هم از این آسیب مصون نبود.

مثلا نام چند کشور کوچک را برجسته کردند و آن را بزرگنمایی کردند! آیا مقامات عالیه از چین،‌ آذربایجان، هند،‌ ترکیه،‌ برزیل،‌ تونس،‌ عمان،‌ دانمارک، ایتالیا، اسپانیا و بسیاری از دیگر کشورها موضوعی قابل پنهان کردن است؟ چرا ارزش کار و احترام برخی از کشورهای مهم را بی جهت،‌ کم مقدار نشان می‌دهید؟ مقامات عالی رتبه کشورها برای حضور خود در یک کشور، محاسبات زیادی می کنند و علی رغم تمام تلاش های آمریکا و برخی از کشورها حضور آنها نشانه دوستی و شکست آشکار پروژه منزوی سازی ایران بود.

تصویر برداری چند نماینده با یکی از میهمانان هر چند نوعی سهل انگاری بود اما تبدیل آن به یک موضوع اساسی و ندیدن این همه اثرات مهم اجلاس در امنیت ملی کشور، نشان دهنده درست اندیشی و نگاه ملی در آن نهفته نیست. البته حضور 500 مهمان خارجی در این مراسم ما را با محدودیت جا مواجه کرده بود که نتوانستیم از همه بزرگان کشور دعوت نماییم و عذر ما را انشاالله می پذیرند. البته جفا است که این محدودیت جا را با مسائل قومی و مذهبی مرتبط نمایند.

 امیدواریم هر چه سریعتر دولت آینده تشکیل شود و حرکت اجرایی کشور شکل جدید بگیرد. لازم است به این مطلب اشاره کنم که گاهی برخی از رسانه ها در مورد برخی از تعاملات بین مجلس و دولت در این زمینه سخن گفته اند که این امر هم ذهنیات و حدسیات است و غیرواقعی است. انتخاب وزرا وظیفه و حق رئیس جمهور است و کسی نقشی در این امر جز خود ایشان نداشته است. گمانه زنی های رسانه ای مخصوصا آنچه مربوط به مجلس و رئیس مجلس است واقعیت ندارد.

تا آنجا که اطلاع دارم نمایندگان در این جلسات بیشتر معیارهای خود در ارتباط با انتخاب افراد صالح را بیان کردند و راجع به افراد نظری ندادند. حداقل در مورد رئیس مجلس، قطعا اینگونه است. از این رو خواهش می کنم به اصل موضوع توجه شود و به حواشی که واقعیت ندارد دامن نزنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید