اولین دیدار چهره به چهره رهبران 2 کره

کدخبر: ۱۷۸۷۹۹
در پی دور جدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ در یک نشست کم سابقه میان وزرای امور خارجه دو کره پیشنهاد مذاکرات از جانب سئول را رد کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبر مربوط به این نشست کوتاه که در حاشیه اجلاس سازمان آسه‌آن در شهر مانیل انجام شد، درحالی اعلام شده که «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، در اظهاراتی خواهان حل‌وفصل مسالمت‌آمیز تنش‌ها در شبه‌جزیره کره شد.
اولین دیدار چهره به چهره رهبران 2 کره

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد: «کانگ کیونگ وها» وزیر امور خارجه کره‌جنوبی، روز یکشنبه در جریان اجلاس آسه‌آن با همتای کره‌شمالی خود یعنی «ریونگ هو» دست داده است. «کانگ» از «ری» خواسته پیشنهاد سئول برای مذاکرات نظامی به منظور کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره را بپذیرد و مذاکراتی درمورد دور جدید ملاقات خانواده‌های جداشده کره‌ای انجام دهد. وزیر امور خارجه کره‌شمالی در پاسخ گفت: «با توجه به وضعیت فعلی که در آن کره‌جنوبی با آمریکا برای افزایش فشار بر کره‌شمالی همکاری می‌کند، چنین پیشنهادهایی صادقانه نیست.»

کانگ اما بر صداقت کره‌جنوبی تاکید کرده و بار دیگر از پیونگ‌یانگ خواست تا وارد مذاکرات شود. این اولین ملاقات مقام‌های دو کره در سطح اعضای کابینه از زمان به قدرت رسیده مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در ماه مه است. این ملاقات یک روز بعد از آنکه شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های جدیدی علیه کره‌شمالی وضع کرد، برگزار شد. پیشنهاد مذاکره در حالی به پیونگ‌یانگ داه شد که کره‌شمالی روز دوشنبه متعهد شد تا علاوه بر تقویت زرادخانه اتمی‌ خود انتقامی «هزار برابر» سخت‌تر علیه آمریکا داشته باشد و به تحریم‌های سازمان ملل که به‌دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک پیونگ‌یانگ است، پاسخ دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هشدار کره‌شمالی دو روز پس از آن مطرح شد که شورای امنیت به اتفاق آرا تحریم‌های جدیدی برای مجازات کره‌شمالی در نظر گرفت که شامل منع صادرات زغال‌سنگ و سایر مواد به ارزش یک میلیارد دلار می‌شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد قطعنامه پیش‌نویس کشورش را «بزرگ‌ترین بسته تحریم‌های اقتصادی» علیه کره‌شمالی توصیف کرد. دولت کره‌شمالی در بیانیه‌ای این تحریم‌ها را «نقض شدید حاکمیت» این کشور خواند و علت آن را «توطئه آمریکا برای منزوی و خفه‌ کردن» خودش دانست. در بیانیه پیونگ‌یانگ آمده است: «تحریم‌های سازمان ملل متحد هرگز نمی‌تواند کشورمان را وادار به مذاکره بر سر برنامه اتمی یا کناره‌گیری از تقویت قابلیت‌های هسته‌ای ما کند.»

به‌نظر می‌رسد کره‌جنوبی سیاست چماق و هویج را در پیش گرفته است. این کشور از یکسو در مانیل پیشنهاد مذاکره می‌دهد؛ اما ازسوی دیگر، روسای‌جمهور آمریکا و کره‌جنوبی در تماسی تلفنی درباره همکاری و اعمال فشارهای حداکثری علیه کره‌شمالی توافق کردند. مون جائه این در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ گفت: «کره‌جنوبی نمی‌تواند اجازه بروز یک جنگ دیگر در شبه‌جزیره کره بعد از جنگ سال ۱۹۵3 – ۱۹۵0 را بدهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید