جنگ پهپادی آمریکا در کشوری دیگر

کدخبر: ۱۷۸۸۹۱
پنتاگون قصد دارد از پهپادها در مبارزه با تروریست‌ها در فیلیپین استفاده کند، این به منزله آن است که این بار مردم این کشور قربانی حملات هوایی آمریکایی‌ها خواهند شد.

به گزارش تسنیم، خبرگزاری «نووستی» در تحلیلی نوشته است: آمریکا اعلام نمود که قصد دارد عملیات نظامی علیه اسلام گرایان افراطی وابسته به گروه تروریستی داعش در خاک فیلیپین انجام دهد. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد از دستگاههای پرنده بدون خلبان (پهپادها) برای حمله به مواضع تروریستها استفاده کند.

البته واشنگتن نخستین بار نیست که با مقامات مانیل همکاریهای اطلاعاتی-نظامی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد. بر اساس توافقات دوجانبه تعداد نه چندان زیادی از نیروهای نظامی آمریکایی در خاک فیلیپین حضور دارند که وظیفه آموزش نظامیان محلی برای مبارزه با گروههای تروریستی را برعهده دارند.

علاوه بر این، آمریکا پیش از این بعنوان کمک به مبارزه با تروریسم تعداد 992 موشک و دو فروند هواپیمای نوع «Cessna 208B» و تجهیزات نظامی نظارتی خاص در اختیار ارتش فیلیپین قرار داده است. پنتاگون قصد دارد چند صد دستگاه خمپاره انداز نیز برای ارتش این کشور ارسال کند. ولی این نخستین بار است که صحبت بر سر آغاز یک عملیات هوایی گسترده در خاک فیلیپین است.

لازم به یادآوری است که "رودریگو دوترتیه" رئیس جمهوری فیلیپین در ماه مه سال جاری بعد از درگیری ارتش با گروههای افراط گرای اسلامی در جنوب استان میندانائو ، در این منطقه وضعیت فوق العاده نظامی اعلام کرد. وی همچنین از نیاز کشورش به کمکهای نظامی خارجی برای مقابله با تروریستها خبر داد.

تجربه خونبار آمریکا از جنگ پهپادها در سایر کشورها

«جنگ پهپادها به سبک آمریکایی‌ها» در فیلیپین می تواند عواقب غیرقابل پیش بینی داشته باشد، برای اینکه در جریان حملات دستگاههای پرنده بدون خلبان آمریکایی دهها برابر بیشتر از زمانی که حملات توسط هواپیماهای دارای خلبان صورت می گیرد، مردم غیرنظامی کشته خواهند شد.

از لحاظ تاکتیکی، بخش اعظم کشور جزیره ای فیلیپین که دارای 7 هزار جزیره کوچک و بزرگ است، به راحتی از آسمان قابل کنترل است. ولی حملات توسط پهپادهای آمریکایی هرگز نتوانسته بین تروریستها و مردم غیرنظامی ساکن مناطق تفکیک قائل شود و خطر مورد حمله قرار گرفتن شهروندان، خودروهای غیرنظامی و ساختمانهای مسکونی، بجای مواضع تروریستها بسیار زیاد است. بنابراین با توجه به این واقعیت که فیلیپین کشور پرجمعیتی (بالغ بر 100 میلیون نفر) است، استفاده از پهپادها برای مبارزه علیه تروریستها در این کشور، ممکن است قربانی شدن تعداد زیادی از مردم غیرنظامی آن را در پی داشته باشد.

حملات پهپادهای آمریکایی در کشورهای سومالی، لیبی و یمن، فجایع تاسف باری را به همراه داشته و قربانیان غیرنظامی زیادی برجای گذ اشته است.

آمریکا تنها در سال گذشته بیش از 29 هزار بمب در 7 کشور جهان فرو ریخته است. در نتیجه هزاران حملات هوایی آمریکا در خاک افغانستان، پاکستان عراق، سوریه و برخی کشورهای آفریقایی، گاها به اشتباه مردم غیرنظامی هدف قرار گرفته و قربانی شده اند.  

آمار تاسف‌بار از «اشتباه گرفتن مردم به جای تروریست‌ها»

ضمن اینکه تجزیه و تحلیلها ناکارآمدی استفاده از پهپادها در حملات هوایی را ثابت کرده است. برای مثال هواپیماهای مدل «MQ-1 Predator » بطور متوسط 17 مورد شکست در هر 100 مورد عملیات دارند. ضمن اینکه در 10 مورد از هر 100 مورد هدف گیری علیه تروریستها، مردم غیرنظامی به اشتباه کشته شده اند.

در نهایت آمار بدست آمده در پاکستان نشان می دهد که حملات پهپادهای آمریکایی در این کشور طی سالهای گذشته باعث کشته شدن بیش از 3 هزار شهروند غیرنظامی پاکستانی شده است. جنگ پهپادها در افغانستان نیز نتایج فاجعه باری داشته است: از 200 کشته در جریان عملیات هوایی انجام شده در دوره زمانی ژانویه سال 2012 الی فوریه سال 2013، تنها 35 نفر نیروهای تروریستی بوده و در سایر موارد، مردم غیرنظامی قربانی این حملات شده اند.

تصادفی نیست که نمایندگان دومای دولتی روسیه خواستار مطرح شدن «مشکل حملات هوایی آمریکا در سایر کشورها» در سطح سازمان ملل متحد شده بودند. برای اینکه استفاده از پهپادهای آمریکایی در مبارزه با تروریسم، خطری به مراتب بیشتر از خود تروریستها برای مردم این کشورها دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید