اوباما مسئول ضعف موشکی آمریکاست

کدخبر: ۱۷۹۱۸۴
نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، رئیس جمهوری سابق این کشور را به دلیل ضعف موشکی کشورش به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و از جنگ طلبان شناخته شده ایالات متحده با انتشار پیامی در توئیتر سیاست های «باراک اوباما» را در خصوص دفاع موشکی به باد انتقاد گرفت.

بولتون در پیام خود می نویسد: کشور و شهروندان ما امروز در معرض خطر هستند زیرا باراک اوباما اعتقادی به «دفاع موشکی ملی» نداشت. هیچگاه این موضوع را فراموش نمی کنیم.  

گویا اشاره بولتون به افزایش تهدیدات کره شمالی علیه آمریکا در هفته های اخیر است که به واسطه اظهارات تحریک آمیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، افزایش یافته است.

وی همچنین در مصاحبه با نشریه «بریت بارت» مدعی شد: فناوری موشک های هسته‌ای کره شمالی به زودی راه خود را به سوی ایران می‌یابند و تایید کردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.

او سپس از مقامات کابینه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، مانند «مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی وی، به دلیل حفظ توافق هسته‌ای با وجود «شواهد روشن نقض توافق از سوی ایران»، به شدت انتقاد کرد.

بولتون در بخشی از این مصاحبه مدعی شد: هر نوع قابلیتی که کره شمالی در اختیار دارد، ایران فقط با فاصله یک روز به آن می‌رسد.

به عقیده بولتون، ترامپ اگر می‌خواهد در این پرونده موفق باشد، باید تمام بوروکراسی فدرال، به ویژه بخش امنیت ملی، را در کنترل خود درآورد.

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در این باره گفت: اغلب احساس می‌کنم از 19 ژانویه، بوروکراسی (دیوان‌سالاری) در آمریکا به صورت «اتو پایلت» و از پیش تعیین شده اجرا می‌شود. اینکه چندی پیش برای دومین بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تایید شد، غیرقابل قبول است. این موضوع حتی از سوی تمام مشاوران ارشد رئیس جمهور در بخش امنیت ملی مورد حمایت قرار گرفت.

بولتون ادامه داد: حالا شاهد آن هستیم که رئیس جمهور روز گذشته اعلام کرد فکر نمی‌کند ایران به برجام پایبند بوده باشد. به عقیده من، رئیس جمهور ترامپ باید به بوروکراسی خاتمه دهد و کاملا روشن اعلام کند: «گوش بدهید من چه می‌گویم، ما باید از توافق هسته‌ای خارج شویم.» اگر ترامپ این کار را نکند، نه تنها سیاست هیچ تغییری نخواهد کرد؛ بلکه حتی به زیان رئیس جمهور هم تمام می‌شود.

او همچنین گفت: موضوع این است که در واشنگتن، هر بوروکراسی فرهنگ مخصوص به خود را دارد. بعضی از آنها مانند وزارت امور خارجه، دارای چند فرهنگ هستند. دیدگاه سیاسی اغلب کارکنان حرفه‌ای وزارت خارجه، دموکرات لیبرال است. این موضوع سیاست‌های آنها را تقریبا در تمام حوزه‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنچه در مورد وزارت خارجه مورد نیاز است، تغییر ساختار نیست؛ بلکه باید یک انقلاب فرهنگی در این نهاد بوجود آید. درباره این موضوع در کتاب «تسلیم یک گزینه نیست» شرح داده‌ام. نمی‌خواهم حالا این کتاب را ملاک قرار دهم زیرا متعلق به 10 سال پیش است؛ اما با برخی مطالب آن موافق هستم. آنچه لازم است انجام دهیم این است که افراد حرفه‌ای را پیدا کنیم که عملکرد مقامات رسمی و عالی رتبه را درک کنند و این موضوع لازمه اجرا کردن سیاست‌های رئیس جمهور است. این موضوع در روزگار فعلی رخ نمی‌دهد و مشکل اصلی کابینه ترامپ نیز همین است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید