هشدار برجامی ۴۸ مقام‌ آمریکایی به رئیس جمهوری ایالات متحده

کدخبر: ۱۷۹۲۷۴
سه روز پس از حضور نماینده‌های عالی رتبه اروپا به ویژه موگرینی در مراسم تحلیف که با خود پیام بزرگ و مهمی مبنی بر پایبندی اروپا بر توافق هسته‌ای را برای جهان و به ویژه آمریکا در برداشت؛ ترامپ اعلام کرد که ایران به توافق پایبند نیست و به همین دلیل آمریکا از توافق خارج خواهد شد.
هشدار برجامی ۴۸ مقام‌ آمریکایی به رئیس جمهوری ایالات متحده

روزنامه آرمان با این مقدمه نوشت: بنابراین اگرچه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با حضورش در مراسم تحلیف نشان داد که برخلاف تهدیدهای آمریکا برای خروج از برجام، اروپا به برجام پایبند است، زیرا منافع جامعه ملل را در تداوم راه برجام می‌داند اما اکنون فرصت مهمی است که اروپا در عمل نشان دهد به توافق پایبند است و هیچ چیز حتی تهدیدهای آمریکا مانع از خروج اروپا از توافق نمی‌شود.

زیرا خروج از برجام به زیان همه کشورهای عضو توافق هسته‌ای به ویژه آمریکا است. بر این اساس روز گذشته سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که با هدف دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی ژاپن در بنیاد صلح ساساکاوا این کشور حضور یافت، در بخشی از سخنرانی خود درباره تحولات خاورمیانه و نقش ایران به احتمال خروج ترامپ از برجام واکنش نشان داد و گفت: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه تنها قطعنامه 2231 شورای امنیت بلکه مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل از آن حمایت می‌کنند، پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.

دروغ است

بر اساس این گزارش و به نقل از آی‌ ۲۴، این شبکه تلویزیونی با استناد به یک منبع آگاه در کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در گزارش ماه اکتبر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را اعلام کند. این شبکه صهیونیستی مدعی شده در سه‌ ماه اخیر ترامپ به اصرار رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع خود قانع شده بود که ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای به دست آمده پایبند بوده است.

بر این اساس طی روزهای اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌ وگو با روزنامه ‌نگاران مدعی شد که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست و این توافق یک معامله ترسناک است. او در ادامه مدعی شد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به ایرانیان 150 میلیارد دلار داد که از این مبلغ 8/1میلیارد دلار نقدی بود و این امر باور‌نکردنی است، اما این تصمیم او بود. از سویی بن رودز معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به ادعاهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران برجام را نقض می‌کند، پاسخ داد و گفت: این یک دروغ است. دولت ترامپ خود بارها تأیید کرده که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است.

ضرر آمریکا

48مقام پیشین،‌ شخصیت‌های دانشگاهی و افسران نظامی آمریکا روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای که در پایگاه خبری تحلیلی نشنال اینترنت منتشر شده است از دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا خواستند از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خارج نشود. آنها در بیانیه خود آورده‌اند که خروج از توافق هسته‌ای به هیچ عنوان منافع امنیت ملی آمریکا را تامین نخواهد کرد و چنین اقدامی در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مرتب تایید کرده است ایران به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل می‌کند، پیامدهای سیاسی و امنیتی بلند مدت و سختی برای آمریکا خواهد داشت. در ادامه این بیانیه آمده است: گزارش‌ها حاکی از آن است که  رئیس جمهور دونالد ترامپ قصد دارد پایبندی ایران به برجام را در ماه اکتبر تایید نکند، اتفاقی که  به آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌های ایران را که با اجرایی شدن توافق هسته‌ای رفع شده‌اند، بازگرداند. چنین اقدامی،‌ آمریکا را در وضعیت عدم پایبندی قرار می‌دهد، نه ایران را.

اقرار علنی اروپا

بر اساس این گزارش، نشریه فارین پالیسی در گزارشی با تاکید بر اینکه کنار گذاشتن توافق هسته‌ای از سوی واشنگتن منجر به تضعیف برجام خواهد شد، نوشت: کنار گذاشتن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سوی ترامپ یک تکان بزرگ خواهد بود، اما مساله این است که برجام یک توافق دوجانبه، تنها میان ایران و آمریکا نیست، بلکه کشورهای اروپایی به علاوه روسیه و چین نیز این توافق را امضا کرده‌اند و اکنون فرصت این را دارند که مانع از برهم زدن توافق هسته‌ای توسط ترامپ شوند. اگر اروپا شجاعت سیاسی برای سازماندهی اصولی مستقل از ترامپ را داشته باشد اروپا می‌تواند با حفظ توافق، هم از منافع آمریکا و هم از منافع خود محافظت کند. این نشریه در ادامه نوشت: برای شروع، اروپا باید به طور پیش‌دستانه و علنی اعلام کند که اگر آمریکا توافق را کنار بگذارد از ترامپ پیروی نخواهد کرد، چراکه هیچ سندی دال بر عدم پایبندی ایران به تعهدات مرتبط هسته‌ایش وجود ندارد. بروکسل پس از شکست مذاکرات هسته‌ای در سال 2005 موافقت کرد تحریم‌هایی علیه تهران وضع کند، زیرا فکر می‌کرد منافع آمریکا و اتحادیه اروپا در این است که مانع از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود. اگر دولت ترامپ نشان دهد که می‌خواهد برجام را رها کند، رهبران اروپا دلیل کافی برای طرح این سوال را دارند که آیا آمریکا به منافع آنها متعهد است یا خیر. در نتیجه اروپا باید به روشنی مشخص کند که همکاری برای وضع هر تحریم دیگری در آینده خطری جدی در نقاطی خواهد داشت که در آن آمریکا و اروپا با تهدیداتی مشترک، از‌جمله روسیه مواجه هستند. فارین پالیسی در پایان نوشت: اروپا همچنین می‌تواند به طور پیشگیرانه پیامدهای هرگونه احتمال بازگرداندن تحریم‌های آمریکا را با تنظیم مقررات جدید برای اتحادیه اروپا کاهش دهد تا اروپایی‌ها دیگر شامل تحریم‌های فرامرزی آمریکا نشوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید