جبهه‌النصره در سوریه به شدت ضعیف شده است

کدخبر: ۱۷۹۸۵۲
«أنیس نقاش» با اشاره به دست برتر نیروهای مقاومت سوری در نبرد با تکفیریها تأکید کرد: پیروزی حزب الله لبنان در عرسال، جبهه النصره را به شدت تضعیف کرد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: اخیرا تحولات سوریه وارد فاز جدیدی شده است. نظامیان ارتش سوریه همچنان به سلسله پیشروی های گسترده خود با تروریست های تکفیری در نقاط مختلف این کشور ادامه می دهند.

ارتش سوریه که روی نوار پیروزی بر گروههای مسلح در سراسر این کشور حرکت می کند در مناطق مرزی با اردن نیز دستاوردهای مهمی به دست آورده است. نکته قابل تامل در مناطق مرزی اردن و سوریه تمایل اردن برای گشوده شدن گذرگاههای میان این کشور با سوریه است به ویژه که این گذرگاه ها برای اردن از اهمیت حیاتی برخوردار است.

محمد المومنی سخنگوی دولت اردن در گفتگویی اعلام کرده است که گشودن شدن گذرگاه های مرزی میان سوریه و اردن مصلحت مشترک دو کشور است. این در حالی است که نیروهای مقاومت لبنان نیز اخیرا موفق شدند پیروزی استراتژیکی را علیه تکفیریهای جبهه النصره در منطقه مرزی عرسال محقق سازند؛ پیروزی که توجه بسیاری از رسانه های بین المللی را به خود جلب کرد، چراکه سال ها بود که جبهه النصره منطقه مرزی عرسال را به اشغال خود درآورده بود و از آن به عنوان پایگاهی برای خود استفاده می کرد.

درهمین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی را با «أنیس نقاش» تحلیلگر لبنانی مسائل استراتژیک ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*همانگونه که می دانید توافقی تحت عنوان «مناطق کاهش تنش» میان دولت سوریه و گروه های مسلح سوری به امضاء رسیده است. روسیه ازجمله طرف هایی است که بر این توافق نظارت دارد. با توجه به سلسله کارشکنی ها و سنگ اندازی های گروه های مسلح، آینده و سرنوشت این توافق را چگونه ارزیابی می کنید؟

از جمله شروطی که منجر به موفقیت اجرای این توافق خواهد انجامید، این است که گروه های مسلح سلاح های خود را تحویل نیروهای مقاومت سوری دهندتوافق مناطق کاهش تنش یک توافق سیاسی است که باید شروط و مستلزمات آن رعایت شود. از جمله شروطی که منجر به موفقیت اجرای این توافق خواهد انجامید، این است که گروه های مسلح سلاح های خود را تحویل نیروهای مقاومت سوری دهند.

هرچند به طور کلی ظهور و بروز این توافق تقریبا تاکنون نتایج مثبتی را نیز داشته است چراکه مناطق مهم در سوریه مانند دیرالزور و مناطقی از حومه حلب تقریبا امن تر از گذشته شده اند. اگر در آینده برای تکمیل اجرای موفقیت آمیز این توافق، مذاکرات و گفتگوهایی برای تسلیم سلاح های گروه های مسلح سوری صورت پذیرد، می توان به سرنوشت «مناطق کاهش تنش» امیدوار بود. در غیراین صورت، باید شاهد تداوم درگیری ها در سوریه باشیم و مناطق کاهش تنش عملا معنای خود را از دست می دهد.

*به طور کلی ارزیابی شما از تحولات میدانی سوریه و آنچه که در عرصه نظامی درحال رخ دادن است، چیست؟

به نظر من درحال حاضر تحولات نظامی سوریه وارد مرحله جدیدی شده است و نیروهای مقاومت توانسته اند موفقیت ها و دستاوردهای چشمگیری را در نبرد با تکفیریها محقق سازند. می توان گفت که اکنون این نیروهای مقاومت سوری هستند که در عرصه تحولات میدانی دست برتر را در مقابل تکفیری ها دارند.

آینده و سرنوشت تکفیری ها در سوریه مشخص شده است. اکنون تنها «مسأله زمان» در میان است که این عناصر تکفیری چه زمانی به طور کلی نابود شوند. بسیاری از مناطق استراتژیک در سوریه از تصرف تروریست های تکفیری خارج شده است. علاوه براین، تکفیریها در عراق نیز قدرت خود را از دست داده اند و بدون شک با تسلط کامل نیروهای عراقی بر تلعفر بیش از پیش تضعیف خواهند شد. این مسأله قدرت آنها در سوریه را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

*برخی اخبار مبنی بر اینکه عربستان سعودی دیگر کناره گیری بشار اسد از قدرت را اولویت خود نمی داند، در رسانه ها منتشر شد. ارزیابی شما از این خبر و اخبار مشابه آن چیست؟ آیا عربستان موضع خود در قبال سوریه و آینده اسد را تغییر می دهد؟

تا زمانی که ایران و حزب الله در سوریه باقی بمانند، بدون شک موضع عربستان و حامیان آن در قبال تحولات سوریه و بشار اسد تغییر نخواهد کردمسأله تغییر موضع عربستان سعودی در قبال تحولات سوریه و آینده رئیس جمهوری این کشور کاملا منتفی است. سعودی ها به هیچ وجه قصد ندارند مواضع خود در این زمینه را دستخوش تغییرات گسترده قرار دهند.

عربستان سعودی و متحدان بین المللی آن مانند ایالات متحده آمریکا با حضور ایران و حزب الله در سوریه مشکل دارند. تا زمانی که ایران و حزب الله در سوریه باقی بمانند، بدون شک موضع عربستان و حامیان آن در قبال تحولات سوریه و بشار اسد تغییر نخواهد کرد.

اساسا علت نقش آفرینی مخرب عربستان سعودی در سوریه روابط دولت دمشق با جمهوری اسلامی ایران است. اگر دولت سوریه از همان ابتدا روابط خود با تهران را قطع می کرد، سعودی ها اقدامات مخرب خود در سوریه را کلید نمی زدند. بنابراین، مشکل عربستان سعودی در سوریه تنها با دولت دمشق نیست که به راحتی قابل حل و فصل باشد.

*با وجود تداوم جنگ در سوریه شاهد آن هستیم که هرازچند گاهی مذاکرات سیاسی میان طرف های مختلف سوری یعنی دولت دمشق با معارضان انجام می شود. با توجه به نقض عهدهای مکرر معارضان در مذاکرات، آینده این گفتگو ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

هرچند که این مذاکرات و گفتگوها میان دو طرف تاکنون به هیچ نتیجه مشخص و قابل اتکایی نرسیده است، اما محکوم به شکست دانستن آنها بسیار عجولانه است. بالاخره مذاکرات سیاسی باید به یک نتیجه مشخصی منجر شود تا بتوان درباره آن اظهارنظر قطعی ارائه داد؛ حتی اگر این نتیجه شکست مذاکرات باشد.

اما واقعیت این است که در میان معارضان سوری نوعی انشقاق و جدایی وجود دارد. همین مسأله موجب شده است تا موضع شفاف و یکسانی از سوی آنها اعلام نشود. ارتباط معارضان با عربستان سعودی خط گیری از عربستان نیز یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت مذاکرات سیاسی در سوریه است.

*نیروهای مقاومت اخیرا در دستاوردی جدید در نبرد با تروریست های تکفیری جبهه النصره موفق شدند کنترل کامل منطقه مرزی عرسال را به دست بگیرند. به نظر شما چنین دستاوردی تا چه حدی عملیات ارتش سوریه در خاک این کشور علیه تکفیریها را تسهیل می کند؟

تسلط بر منطقه مرزی عرسال تکفیریهای جبهه النصره را به طور کلی تضعیف کرده استتسلط بر منطقه استراتژیک عرسال قدرت حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت را به منصه ظهور رساند. بدون شک این دستاورد از اهمیت ویژه ای برای نیروهای مقاومت برخوردار است و در آینده موجب می شود تا راه ارتباطی میان تکفیریها در عرسال به سمت سوریه بسته شود. تسلط بر منطقه مرزی عرسال تکفیریهای جبهه النصره را به طور کلی تضعیف کرده است. این دستاورد قطعا به نفع دولت سوریه نیز هست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید