در سفر «استراتژیک» سرلشگر باقری به ترکیه چه گذشت؟

کدخبر: ۱۷۹۹۹۸
در جریان سفر ۳ روزه سرلشکر باقری به ترکیه، با ۴ مقام عالیرتبه نظامی و سیاسی این کشور دیدار و درخصوص موضوعات مهم دوجانبه و منطقه ای رایزنی شد.
در سفر «استراتژیک» سرلشگر باقری به ترکیه چه گذشت؟

در جریان سفر ۳ روزه سرلشکر باقری به ترکیه، با ۴ مقام عالیرتبه نظامی و سیاسی این کشور دیدار و درخصوص موضوعات مهم دوجانبه و منطقه ای رایزنی شد.

به گزارش انتخاب؛ سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان روز سه شنبه در صدر یک هیات عالیرتبه نظامی به آنکارا سفر کرد و مورد استقبال رسمی ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه قرار گرفت.

مسائلی نظیر مبارزه با تروریسم، تحولات منطقه، روابط دو جانبه دفاعی و همکاری های مرزی از محورهای دیدار سرلشکر باقری با مقامات ترکیه عنوان شده بود.

این اولین سفر خارجی سرلشکر باقری در منصب ریاست ستاد کل نیروهای مسلح بود و پیش از آن نیز در سال های ریاست سرلشکر فیروزآبادی شاهد این دست سفرها لااقل در چندین سال گذشته نبودیم.

سرلشکر باقری دومین رئیس ستادکل نیروهای مسلح است که در هشتم تیرماه 95 با حکم آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا به این سمت منصوب شد.

این البته اولین سفر در سطح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ترکیه از ابتدای پیروزی انقلاب نیز بود که با دعوت رسمی مقامات ترک و موافقت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا انجام شد.

* چه کسانی سرلشکر باقری را در سفر ترکیه همراهی کردند

برخی فرماندهان و مسئولان عالیرتبه نیروهای مسلح ازجمله سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار قریشی معاون آماد وزارت دفاع، سردار محرابی معاون قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا، سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا، امیر محمدحسن باقری معاون آموزش ستادکل، امیر رحیم زاده معاون طرح و برنامه ارتش، رئیس ستاد کل را در این سفر همراهی کردند.

* دیدار با 4 مقام عالیرتبه

سرلشکر باقری در جریان این سفر با 4 مقام عالیرتبه ترکیه ازجمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات (میت) دیدار و در حاشیه این سفر از برخی مراکز دیدنی و مذهبی ترکیه در دو شهر آنکارا و استانبول نیز بازدید کرد.

سرلشکر باقری در بدو ورود به آنکارا طی سخنانی با بیان اینکه ترکیه بعنوان یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مهمی در منطقه و دنیای اسلام برخوردار است، اظهار داشت: ما دارای روابط دوستانه چند صد ساله با کشور ترکیه هستیم و مرزهای امن و آرامی داریم، اما برای تبادل نظر و همکاری بیشتر درباره موضوعات نظامی و مسائل مختلف منطقه ای، مسائل مربوط به امنیت دو کشور، امنیت مرزها، مقابله با تروریسم لازم بود این سفر انجام شود.

* همکاری برای امنیت در مرزها

با توجه به حضور سردار پاکپور و سردار رضایی فرمانده مرزبانی ناجا، رایزنی درخصوص موضوعات مرزی و امنیت مرزهای مشترک ایران و ترکیه ازجمله مباحث مهم در این گفتگوها بوده است.

در این دیدارها، اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقامات سیاسی و نظامی ترکیه تشریح و اعلام شده که ایران ظرف سال های گذشته اقدامات کارسازی را در جهت انسداد مرز و برخورد با قاچاق در انواع مختلف و برخورد با تروریست ها در این مناطق مرزی انجام داده و مرز کاملا آماده و امنی در سرحدات ایران وجود دارد.

با توجه به این که طرف ترکیه ای هم اقداماتی را درجهت انسداد و کنترل در مناطق مرزی آغاز کرده، مقرر شد ضمن هماهنگی های بیشتر، این اقدامات ادامه پیدا یافته و تکمیل شود.

طبق اعلام سرلشکر باقری، در جریان این سفر قرار شد در مورد مقابله با تروریسم در انواع مختلف نیز تبادل اطلاعات و همکاری های عملیاتی ـ آموزشی و نیز انتقال تجربیات انجام شود.

* هماهنگی در موضوع سوریه

همانطور که از قبل هم پیش بینی می شد، موضوع بحران سوریه ازجمله مباحث اصلی برای تبادل نظر میان هیات ایرانی و مقامات ترک بوده است.

بنا بر اخبار منتشر شده، در جریان دیدار رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان با مقامات ترکیه در مورد هماهنگی دو کشور در ایجاد آرامش و امنیت در سوریه در ابعاد مختلف بحث و تاکید شد که بر مبنای ساز و کاری که در آستانه دنبال می شود و بر اساس مذاکرات کارشناسی که در تهران و آنکارا بین مقامات سیاسی و کارشناسان انجام می شود، فرایند صلح سوریه دنبال شود.

به گفته سردار باقری، مقامات ترکیه اعلام کردند که کاملا با این فرایند هماهنگ هستند و این کار دنبال خواهد شد.

* تاکید بر مخالفت با استقلال اقلیم کردستان عراق

موضوع برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق نیز که قرار است در اوایل مهرماه برگزار شود، ازجمله موضوعات گفتگو میان مقامات ایرانی و ترک در انی سفر بوده است.

دو طرف بار دیگر تاکید کردند که برگزاری این همه پرسی اگر چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز یک سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد.

بنا بر اعلام سرلشکر باقری، مقامات دو کشور ایران و ترکیه تاکید دارند که چنین کاری امکانپذیر نیست و نبایستی صورت بگیرد.

به اذعان کارشناسان، تبعات این رخداد، دامن کشورهای ایران، عراق و ترکیه را خواهد گرفت و این درحالیست که عربستان و رژیم صهیونیستی اصلی ترین حامیان برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق هستند.

* تهیه پیش نویس همکاری های دانشگاهی در حوزه دفاعی

سرلشکر محمد باقری در دیدار با نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه، با اشاره به پیوندهای عمیق فرهنگی، تاریخی و ژئوپلتیکی میان دو کشور، گفت: مرزهای ایران و ترکیه طی400 سال گذشته همواره مرزهای دوستی بوده و امیدوارم این سفر علاوه بر افزایش همکاری های دوجانبه، نقطه عطفی در گسترش همکاری های دفاعی طرفین باشد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، تاکید کرد: پایبندی به دو اصل احترام بر تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و  عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر می تواند تعیین کننده امنیت، صلح و ثبات برای همه کشورهای منطقه باشد.

نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه نیز با تاکید بر عزم راسخ آنکارا برای جلوگیری از ورود بیگانگان به منطقه و ابراز خرسندی از این سفر، گفت: حضور هیئت نظامی ایران در چنین سطح عالی می تواند به توسعه روابط و همکاری های مشترک دو کشور کمک کند.

در این دیدار  مقرر شد، پیش نویس سند تفاهم نامه همکاری های پژوهشی - دانشگاهی در صنعت دفاعی  تهیه و برای امضای وزرای ذیربط دو کشور در دوره پیش رو آماده شود.

* تبادل دانشجو و اعزام ناوگروه به سواحل دو کشور

سرلشکر باقری در گفتگویی پیرامون نتایج عملی سفر خود به ترکیه نیز گفته است: در مورد مسائل نظامی بین دو طرف موافقت شد که همکاری آموزشی با هم داشته باشیم و تبادل دانشجو صورت گرفته و دوره های آموزشی مشترک برگزار شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تصمیم بر رفت و آمد ناوگروه های دو طرف به کشورهای یکدیگر، اعزام ناظر به رزمایش های دو کشور و نیز هر گونه اقدامات لازم برای همکاری های نظامی را از جمله نتایج این سفر ذکر کرد.

سرلشکر باقری، در مجموع سفر به ترکیه را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: در جریان این سفر بسیاری از مسائل مهم در ابعاد نظامی، دفاعی و امنیتی بین دو کشور مهم منطقه پایه گذاری شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

بنا بر اخبار اعلام شده، از رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه برای سفر به تهران و ادامه همکاری ها دعوت به عمل آمده و اعلام شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز بزودی در صدر هیاتی به تهران سفر خواهد کرد.

این سفر با هدف توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همچنین نظامی دو کشور انجام خواهد شد.

* بازتاب های خارجی

خبرگزاری فرانسه در مطلبی، سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه را «بی سابقه» عنوان کرد و روزنامه دیلی صباح (از رسانه های نزدیک به دولت ترکیه) از این سفر با عنوان یک «نقطه عطف» در روابط میان دو کشور نام برد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به دیدگاه های متفاوت ایران و ترکیه درباره سوریه و میل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور برای کنار رفتن «بشار اسد» از قدرت در سوریه و خاتمه جنگ در این کشور و نیز تلاش های ایران و روسیه برای حفظ  اسد در قدرت اشاره کرد.

دیلی صباح نیز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که اشتیاق ایران و ترکیه در توافق برای حل بحران عراق و سوریه موجب این تحول برجسته شده است.

«صدای آمریکا» نیز دیدار سرلشکر باقری از ترکیه را ملاقاتی «نادر» نامید و نوشت: دو طرف سعی دارند نقاط مشترک را شناسایی کنند.

«اونال سیویکوز» سفیر سابق ترکیه در عراق در این زمینه گفت: «ایران عامل بسیاری مهمی در منطقه به ویژه در عراق و سوریه است. به نظر، ایران نیات معین و مشخصی دارد. البته هنگامی که به روابط ایران و ترکیه در مورد وضعیت عراق و سوریه نگاه می کنیم، می بینیم که ترکیه و ایران در یک مسیر قرار ندارند.»

این رسانه در خاتمه به نزدیکی زمانی دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از ترکیه به نشست مهم آستانه قزاقستان که قرار است برای خاتمه بحران سوریه تشکیل شود، اشاره کرد./ فارس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید