حمله حزب‌الله و ارتش لبنان به داعش از دو سوی مرز

کدخبر: ۱۸۰۲۱۲
ارتش لبنان و گروه شیعه حزب‌الله روز گذشته، اعلام کردند از دو سوی مرز سوریه و لبنان به مواضع داعش در غرب سوریه حمله می‌کنند. طبق اعلام ارتش لبنان، این دو عملیات جداگانه است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک «مقام امنیتی لبنان»، ارتش لبنان روز شنبه حمله خود را به مواضع داعش در نزدیکی شهر راس بعلبک در شرق این کشور آغاز کرد. به گزارش شبکه المیادین میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان برای آغاز این عملیات که «فجر الجرود» نام دارد، در محل فرماندهی در وزارت دفاع حضور داشت.
حمله حزب‌الله و ارتش لبنان به داعش از دو سوی مرز

در آن سوی مرز، یعنی در بخش سوری این منطقه، در غرب منطقه قلمون، گروه حزب‌الله در کنار ارتش سوریه، هم‌زمان عملیاتی دیگر را علیه داعش آغاز کرد. با این حال سخنگوی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد این نیرو در حال عملیاتی جداگانه است و خود را با حزب‌الله «هماهنگ نمی‌کند»

. به گفته این مقام لبنانی، عملیات مذکور تا زمانی ادامه خواهد یافت که ارتش لبنان تمام آنچه را که از خاک این کشور در تصرف گروه داعش است، بازپس بگیرد. گفته شده است که نزدیک به ۶۰۰ نیروی داعش در این منطقه حضور دارند و آنها به راکت ضدزره، موشک زمین به هوا، هواپیمای بدون سرنشین و تک‌تیرانداز مجهز هستند. طبق گزارش رویترز، منطقه عملیاتی روز شنبه، «آخرین بخش از مرز سوریه و لبنان» است که همچنان در اختیار گروه داعش است.

این عملیات حدود یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که حزب‌الله و ارتش سوریه عملیاتی را با هدف عقب‌راندن شبه‌نظامیان افراطی سنی از حاشیه مرز لبنان و سوریه آغاز کردند. هدف این عملیات شبه‌نظامیان سنی‌مذهب جبهه‌النصره معرفی شد که مرتبط با القاعده شناخته شده و طبق گزارش رویترز «مناطق کوهستانی جرود عرسال را تحت کنترل داشت».

شهر عرسال در لبنان، در سال ۲۰۱۴ شاهد حمله دو گروه داعش و جبهه‌النصره بود و به‌این‌ترتیب جنگ داخلی سوریه که بیش از شش سال از آن می‌گذرد، به منطقه شمال‌شرقی لبنان سرریز کرد. گروه داعش به‌ویژه در یکی، دو ماه گذشته سخت تحت فشار بوده و در چندین نقطه مجبور به عقب‌نشینی و فرار شده است.

یکی از سرکردگان داعش تسلیم شد

روز گذشته و در پی عملیات مشترک نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه، رسانه‌ جنگی لبنان اعلام کرد یکی از سرکردگان داعش به همراه اعضای این گروه تروریستی در القلمون غربی، تسلیم حزب‌الله و ارتش سوریه شدند. بر اساس گزارش‌ها  احمد وحید العبد، امیر شرعی داعش در القلمون غربی به همراه برخی اعضای این گروه تروریستی تسلیم شدند و سلاح شخصی خود را به نیروهای مقاومت تحویل دادند. جمال الجراح، وزیر ارتباطات لبنان درباره تسلیم‌شدن نیروهای داعش گفت: این عادی است و امیدواریم که همگی آنها تسلیم شوند.

آمریکا:‌ برای ماندن در سوریه برنامه‌ای نداریم

هم‌زمان با عملیات‌های ارتش سوریه و دیگر گروه‌ها علیه داعش و تضعیف این گروه در سوریه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور پس از نابودی داعش، برای ماندن در سوریه برنامه‌ای ندارد و سوری‌ها باید خودشان هدایت کشورشان را به دست بگیرند. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:‌ هدف ما شکست داعش و انجام‌ندادن هیچ کار دیگری جز این است، ما می‌خواهیم فقط مردم سوریه هدایت کشورشان را به دست بگیرند، نه آمریکا یا دیگر قدرت‌ها. این (ماندن در سوریه) هدف ما نیست،‌ هدف ما فقط نابودی داعش است. آدریان گالووی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم روز گذشته گفت مشخص‌کردن محدوده زمانی برای عملیات‌ها برای نابودی داعش در سوریه و عراق درست نیست. او تأکید کرد ائتلاف بین‌المللی ضدداعش از طریق آزادسازی اراضی گسترده‌ به پیشروی‌هایی دست یافته اما داعش همچنان قادر به انجام حملات تروریستی است.

پیش‌تر طلال سلو، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک، با اشاره به اینکه آمریکا منافعی استراتژیک در ماندن در سوریه دارد، گفته بود:‌ نیروهای آمریکایی تا پس از نابودی داعش در شمال سوریه باقی خواهند ماند. رابرت جونز، مسئول دوم و معاون فرمانده نیروی مأموریت‌های مشترک در ائتلاف تحت امر آمریکا هم در ٢٣ جولای گذشته گفته بود:‌ مأموریت ائتلاف ضدداعش در سوریه هرگز با بیرون‌راندن داعشی‌ها از رقه تمام نخواهد شد، بلکه کار بزرگ‌تری در سوریه منتظر آنهاست. ائتلاف ضد‌داعش نیروهای خود را در مناطق مختلف شمال سوریه، از جمله پایگاهی هوایی در نزدیکی شهرک کوبانی مستقر کرده است. گفته می‌شود شمار پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال سوریه به ١٠ پایگاه کوچک و بزرگ می‌رسد. 

منبع : روزنامه شرق

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید