سازمان ملل: ۱۷ میلیون یمنی نیاز فوری به غذا دارند

کدخبر: ۱۸۰۳۲۵
رئیس امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد از نیاز فوری ۱۷ میلیون یمنی به غذا خبر داد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور؛ استفان اوبرایان، رئیس امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد حدود ۱۷ میلیون یمنی از دسترسی به غذا ناامید هستند. همچنین ۷ میلیون نفر با خطر قحطی مواجه بوده و ۱۶ میلیون نفر نیز به آب سالم دسترسی ندارند.

اوبرایان روز جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: علی‌رغم تلاش‌های گسترده سازمان ملل در یمن، پیشرفت قابل توجهی در این کشور جنگ زده به چشم نمی‌خورد. فاجعه یمن نتیجه مستقیم سیاست و اقدامات عمدی عربستان و حامیان قدرتمند این کشور است.

وی اظهار داشت: فقط ۴۵ درصد از مراکز بهداشتی و درمانی این کشور فعال هستند و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مراکز بهداشتی و درمانی مشغول به کار هستند که این رویه خود یک فاجعه انسانی دیگر را در یمن رقم می‌زند. از سوی دیگر، شیوع بیماری وبا در یمن حدود ۲۰۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است. بدون شک محدودیت مراکز درمانی و نیروی متخصص روند کنترل این بیماری واگیردار را مشکل کرده است.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: جنگ مقوله‌ای خشن و بی رحمانه است. در سال ۲۰۱۷ حملات هوایی ائتلاف سعودی به مردم یمن هر ماه تا سه برابر افزایش یافته و درگیری‌های مسلحانه با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است.

اوبرایان از کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا با تحت فشار قرار دادن طرفین درگیر، این جنگ را که صرفا مردم یمن را هدف قرار داده، پایان دهند.

روز گذشته، صندوق کودکان سازمان ملل متحد موسوم به «یونیسف» در گزارشی، به شدت نسبت به شیوع بیماری وبا در یمن هشدار داده و آن را در جهان بی سابقه توصیف کرده بود. گزارش یونیسف با اشاره به اینکه اکنون ۵۰۳ هزار و ۴۸۴ نفر در یمن مشکوک به ابتلا به ویروس وبا می‌باشند، خاطر نشان کرده بود، تنها ظرف دو ماه این بیماری جان ۱۵۰۰ یمنی را گرفته بود و این، یمن را در آستانه فاجعه انسانی بزرگی در تاریخ بشریت قرار می‌دهد.

آب و غذای آلوده مهمترین عامل شیوع بیماری وبا محسوب می‌شود. بیماری وبا با «اسهال» شروع می‌شود و این بیماری آنقدر تشدید می‌شود که فوت فرد مبتلا به ویژه کودکان را به دنبال دارد.

عواملی، چون آلودگی آب ها، کمبود و نبود کمک‌های امدادی و دارویی و غذایی، عدم جمع آوری نخاله و زباله و کمبود کادر‌ پزشکی و درمانی و عدم آمادگی جهت رویارویی با حالات فوق العاده، شیوع سریع بیماری در یمن را موجب شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید