مقایسه ریا اعتماد ۱۰ مجلس به ۱۲ کابینه + جدول

کدخبر: ۱۸۰۳۳۳
خبرآنلاین - نسرین وزیری: تعداد وزرای هر کابینه در دولت‎های مختلف متفاوت بوده است؛ اما بررسی میانگین آرای مثبت به وزرای هر کابینه نشان دهنده وزن اولیه دولت‎ها و توفیقشان در ارتباط با مجالس است.
مقایسه ریا اعتماد ۱۰ مجلس به ۱۲ کابینه + جدول

در میان 12 دولت جمهوری اسلامی ایران دو دولت سوم و چهارم به ریاست آیت‎الله سیدعلی خامنه‎ای با 24 وزارتخانه، عریض‎ترین دولت و دولت‎های یازدهم و دوازدهم با 18 وزارتخانه، کوچکترین دولت‎ها به شمار می‎روند. ایجاد برخی وزارتخانه‎های جدید و یا ادغام برخی در یکدیگر، علت این امر بوده و هستند.

در جدول زیر، آ‌رای موافق ارائه شده به 12 کابینه را خواهید دید که نشان می‎دهد دولت‎​های روحانی (دولت‎های یازدهم و دوازدهم) بیشترین رای موافق را کسب کرده و دولت اول آیت‎الله خامنه‎ای، کمترین میزان رای موافق را داشته است. (برای محاسبه میانگین آرای موافق ارائه شده به هر کابینه، مجموع آرای مثبت به تک تک وزرا جمع شده و به تعداد وزرای معرفی شده تقسیم شده است تا میانگین نسبی آرای موافق با هر کابینه ای حاصل شود و معیار مناسبی برای مقایسه حاصل شود).

روحانی با کسب میانگین 220 رای موافق برای هر وزیر پیشنهادی در صدر قرار دارد. به این ترتیب او رکورد دولت قبلی خود را هم شکست. او چهار سال پیش با کسب میانگین 204 رای برای هر وزیر تفاوت نامحسوسی با کابینه اول خاتمی داشت که هر یک از وزرایش میانگین 207 رای کسب کرده بودند. دولت پنجم که نخستین دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی است در رتبه بعد از دولت‎های مذکور جای دارد.

 (البته قابل ذکر است که این جداول بر اساس نخستین فهرستی که برای وزرای هر کابینه به مجلس ارائه شده، تنظیم شده و چنان‌چه وزیری رای اعتماد لازم را کسب نکرده و در مقاطع زمانی بعدی فرد دیگری جایگزین او شده، در این جداول قید نشده است.)

رای اعتماد 12 کابینه پس از انقلاب اسلامی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید