روحانی و «برند»های کابینه اش / پاسخ رئیس جمهوری به شایعات در مورد جهرمی

کدخبر: ۱۸۰۳۷۲
حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، ملاک‌های وزرای شاخص کابینه‌‌اش را برشمرد. برند بودن، چهره‌ای جذاب بودن در عالم سیاست و وزیری با شهامت از جمله خصایصی بود که او روز گذشته برای سه وزیر کابینه دوازدهم (بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی) برشمرد.
روحانی و «برند»های کابینه اش / پاسخ رئیس جمهوری به شایعات در مورد جهرمی

به گزارش اقتصادنیوز ، روحانی با اشاره به اصرار برای تصدی وزارت نفت از سوی مهندس زنگنه خاطرنشان کرد: البته در ابتدا مهندس زنگنه پیشنهاد دیگری به من داشت، جوانی را به من معرفی کرده بود تا به‌عنوان وزیر نفت انتخاب کنم همان‌جا به ایشان گفتم که من صد میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌خواهم، این جوان می‌تواند بیاورد؟ به تردید افتاد. من یک وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد. برای جذب سرمایه و من این را تعارف و شوخی نمی‌کنم اسامی‌ برخی از وزرای ما در دنیا برند جذاب است. روحانی افزود: امروز دکتر ظریف در دنیای سیاست یک چهره جذاب است همه افتخار می‌کنند با آقای ظریف صحبت کنند و این برای حیثیت و کشورمان مهم است. برای من مهم است که وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی بیاورد و وزیر راه من کسی باشد که بتواند 18 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چطوری بازپرداخت شود. وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم پول و بودجه کشور را نیاز ندارم، خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم، قرارداد بزرگ می‌بندم دنیا هم اعتماد می‌کند. درست است که دنیا به ملت و به دولت یازدهم اعتماد کرد و به دولت دوازدهم اعتماد می‌کند، اما وزیر در جای خودش نقش بسیار ارزشمندی دارد. این‌طور نیست که وزیر یا معاون رئیس‌جمهور در امری که به او واگذار می‌شود، بی‌نقش باشد او می‌تواند با نقش خودش سرمایه خارجی را جذب کند. روحانی دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه معتقدم براساس سیاست‌های کلی باید این بنگاه‌های اقتصادی را سریع‌تر آماده کرده و در بازار بفروشیم، تا بار مسوولیت وزارتخانه‌ها سبک شوند، گفت: بنگاهداری هیچ تناسبی با تخصص وزارتخانه‌ها ندارد و یک کار نادرست و غیردقیقی بوده که قبلا انجام گرفته و قدم به قدم باید در این راستا گام برداریم.همچنین اولین جلسه هیات دولت دوازدهم عصر روز گذشته تشکیل شد.

قدردانی از مجلس

رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم، با قدردانی از کار حرفه‌ای و نگاه کارشناسی رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی تصریح کرد: همه ما در دولت و مجلس می‌دانیم که شرایط ما شرایط آسانی نبوده و راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. رئیس‌جمهور با بیان اینکه کل بودجه دولت حدود 300 هزار میلیارد تومان است و بر مبنای محاسبات اخیر سازمان برنامه و بودجه باید شرایط جدید را به همه وزرا ابلاغ کند،گفت: سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شده و این درحالی است که این صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خود صندوق باید متکفل باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: زمانی که می‌گفتیم خزانه خالی را تحویل گرفتیم، در حقیقت صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود به گونه‌ای که هیچ صندوقی امروز، قادر نیست به تعهدات خودش عمل کند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: وقتی دولت ناچار است در بودجه 300 هزار میلیارد تومانی، 40 هزار میلیارد تومان به صندوق‌ها پرداخت کند، بیش از 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی بدهد و تقریبا براساس مصوبه مجلس 60 هزار میلیارد تومان هم به صندوق توسعه واریز کند، در حقیقت نیمی از بودجه دولت را این‌گونه مصرف کرده است و اگر بخواهیم بدهکاری دولت به بخش‌خصوصی، پیمانکاران، بانک‌ها و بانک مرکزی را هم حساب کنیم، دیگر هیچ چیزی باقی نمی‌ماند؛ پس ما شرایط آسانی پیش‌رو نداریم.

اهمیت دادن به اصول، اصلاح و اعتدال

رئیس‌جمهور ضمن ابراز امیدواری از اینکه نمایندگان مجلس به همه 17 وزیر رای قاطع دهند تا دولت کارش را زودتر شروع کند، تاکید کرد: نمی‌خواهم بگویم وزیری که معرفی شده بی‌نقص است. هیچ‌کدام از ما بی‌نقص نیستیم. همه ما بشریم و نقاط قوت و ضعف داریم اما همه تلاشم را به‌کار گرفتم و با همه آنهایی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را به‌جان خریدم و گوش کردم. با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس نشستیم و نکات مهمی که آنها داشتند برای من ارزشمند بود. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: همه را در کنار هم قرار دادیم، بهترین‌هایی که توانستیم انتخاب کنیم همین‌هایی است که به مجلس عرضه کردیم. خدا را گواه می‌گیرم که اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی قوی‌تر، صالح‌تر، توانمندتر و کارآمدتر پیدا می‌کردم، تردید به خودم راه نمی‌دادم.روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم فرااصولگرایی، فرااصلاح‌طلبی و فرااعتدال‌گرایی است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد و دولتی است که با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن میانه‌روی را که مورد انتظار است، به‌کار بگیرد. روحانی با بیان اینکه امید ما بر این است که هرچه سریع‌تر کابینه کارش را شروع کند، گفت: اگر یک وزیری شروع به کار نکند، ناچار رئیس‌جمهور باید یک سرپرست بگذارد و دو، سه ماه، آن وزارتخانه با سرپرست اداره شود تا دوباره فرد جدید به مجلس معرفی شود، با این‌کار خود به خود 3 تا 5 ماه کار به تاخیر می‌افتد. بنابراین باید مجموعه مصالح را کنار هم بچینیم و در نظر بگیریم، شاید اولویت نخست، سرعت کار امروز ما است.

اهمیت موضوع اشتغال

روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال گفت: در مساله اشتغال، گرچه دولت یازدهم توفیق نسبی داشته، اما گام‌های بسیار بلندی باید برداشته شود. چه کنیم که در طول 5 سال قبل از دولت یازدهم، آمار اشتغال خالص، صفر بود و از آن فرصت استفاده نشد و همه این بار به دوش دولت یازدهم افتاد. اینکه در یک سال بیش از 600 هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم، اشتغال غیرخالص ما بالای 800 هزار نفر باشد، این کار کمی نیست ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم، هنوز عقب هستیم. روحانی تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال راهی جز امنیت، آزادی و آرامش نیست. برنامه دولت دوازدهم هم امنیت، آزادی، آرامش و پشت‌سر آن ایجاد پیشرفت است. براساس چشم‌انداز باید در 1404 کشور پیشرفته باشیم و بیش از نیمی از زمان چشم‌انداز از دست رفته است. تقریبا 12 سال آن گذشته و 8 سال بیشتر باقی نمانده است بنابراین باید گام‌های بلندتری برداریم.

شکسته شدن قفل تحریم

رئیس‌جمهور با اشاره به برطرف شدن مشکل تحریم‌ها اظهار کرد: یک وقتی بود می‌خواستیم بدویم روبه‌روی ما در قفل‌شده‌ای به نام تحریم وجود داشت و امروز این در باز شده و این قفل شکسته شده است، بعضی‌ها می‌خواهند همان جای اول بایستند و بگویند ما که به نتیجه‌ای نرسیدیم. برای دستیابی به اهداف و نتیجه لازم است از جایی که محترمانه ایستادی حرکت و تلاشی انجام شود.

انتقاد از وابستگی به نفت

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه باید در راستای جذب سرمایه داخلی و خارجی و فناوری‌های جدید تلاش کنیم، گفت: با وجود آنکه 50 سال است خودروساز هستیم و یکی از صنعت‌هایی که قبل و بعد از انقلاب در آن خیلی کار کردیم خودرو است، اما نتوانستیم با خودروی داخلی بازار صادراتی آسیا، اروپا، شرق و غرب را به‌دست آوریم. وی افزود: این به‌خاطر آن است که یک ماشین و خودرو را می‌آوریم و برای فناوری امروز درست می‌کنیم اما بعد از 10 سال این فناوری تغییر می‌کند و دیگر با آن فناوری کسی خودرو با مصرف زیاد را نمی‌خرد، چراکه امروز در دنیا مصرف و استهلاک کاهش یافته و سرعت بیشتر و بدنه و موتور بهتر شده است؛ خودروها دوگانه‌سوز، گازی و غیرگازی و برقی شده است. رئیس‌جمهور ادامه داد: مگر می‌شود در یک تکنولوژی بایستیم و بگوییم این تکنولوژی بومی خودمان است و تکان نمی‌خوریم. پس خودمان باید مصرف کنیم و آن وقت دیگر نمی‌توانیم بازار صادراتی داشته باشیم. روحانی با تاکید بر اینکه تحول در کشور جز از طریق صادرات غیرنفتی امکان‌پذیر نیست، گفت: نمی‌توانیم همواره به نفت‌ و درآمد نفت متکی باشیم، بلکه باید با توسعه صادرات، ارزآوری داشته باشیم.

نیازمند تکنولوژی و سرمایه هستیم

روحانی با بیان اینکه بدون تکنولوژی نمی‌توان با دنیا رقابت کرد، چراکه امروز در یک جاده‌ای راه نمی‌رویم که تنها باشیم بلکه در یک میدان رقابت در حال حرکت هستیم، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم از منابع نفتی‌مان درست استفاده کرده و منابع گازی و نفتی ما تحرک پیدا کند، نیازمند تکنولوژی و سرمایه هستیم. روحانی با اشاره به اینکه ما امروز به جذب توامان سرمایه و تکنولوژی نیاز داریم، به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: چرا وقتی کاربران شبکه اجتماعی ایرانی، به یک میلیون نفر می‌رسد آن شبکه هنگ می‌کند و نمی‌تواند آن را اداره کند و یک شبکه اجتماعی خارجی 40 الی 100 میلیون کاربر را تحمل می‌کند؟ این به‌خاطر تکنولوژی است.

بزرگ‌ترین ماموریت وزارت خارجه

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بزرگ‌ترین وظیفه وزیرخارجه در این دوره، اولا این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند. آن کسی که برای برجام سینه سپر می‌کند یعنی در برابر دشمنان ایران و در برابر آمریکا و اسرائیل و برخی از کشورهای کوچک منطقه که اخلال می‌کنند، می‌ایستد و ما این افراد را قهرمان میدان مبارزه در برابر استکبار می‌دانیم. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز بزرگ‌ترین ماموریت وزارت‌خارجه حراست از نهال نوپای برجام است، گفت: دومین وظیفه وزارت‌خارجه که شاید در این مقطع، مهم‌ترین وظیفه باشد، فعالیت در بخش اقتصادی است؛ وزارت‌خارجه باید راه را باز کند و جذب سرمایه و فناوری خارجی را تسهیل کند.

دنبال معرفی قهرمان نبودیم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه یکی از اهدافش در تیم دولت دوازدهم این بوده که این تیم به همدیگر کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند، گفت: به‌دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم و هیات وزیران هماهنگ بودم.

لزوم کوچک‌تر کردن وزارتخانه‌ها

رئیس‌جمهوری با اشاره به لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای‌اسلامی مبنی بر جداسازی بخش‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وظایف ربیعی را درحال‌حاضر در این وزارتخانه بسیار سنگین برشمرد و گفت: وظیفه دولت در راستای اینکه وزارتخانه‌ها را چابک‌تر، کوچک‌تر و فعال‌تر کنیم ارائه لایحه به مجلس شورای‌اسلامی بود و شما هم هرچه که به مصلحت کشور است، انجام دهید. رئیس‌جمهوری ادامه داد: با آقای ربیعی صحبت کردیم که یکی از چهره‌های بنام صنعتی مدیریت شستا را بر عهده بگیرد و ایشان نیز با برخی افراد مذاکره کرده که این‌بار تقریبا کمی بار این مسوولیت از دوش ایشان برداشته شود.

پاسخ به شایعات در مورد جهرمی

رئیس‌جمهوری با اشاره به معرفی آذری جهرمی برای وزارت ارتباطات گفت: همیشه بعضی‌ها فکر می‌کردند بین امنیت و آزادی سازگاری نیست و درحالی که قانون اساسی بر این تاکید دارد که استقلال، امنیت و آزادی باید در کنار هم باشند، اما بعضی‌ها می‌گویند که اگر امنیت می‌خواهیم باید آزادی را برایش قربانی کنیم. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اینکه تا این قربانی نشود دعای ما مستجاب نمی‌شود و امنیت به‌وجود نمی‌آید ما این را قبول نداریم. ما قبول نداریم که آزادی به‌خاطر امنیت یا امنیت، به‌خاطر آزادی ذبح شود؛ این دو باید در کنار هم قرار بگیرند. امنیت تنها با تفنگ و اسلحه نیست؛ با اعتماد، حضور و مشارکت اجتماعی است، البته سلاح هم نیاز داریم دنبالش هستیم و خواهیم بود. روحانی با بیان اینکه آذری‌جهرمی همیشه در مساله امنیت و آزادی این دو را با هم درنظر می‌گرفت، گفت: این حرف نسبت به ایشان ناحق است، اگر کسی فکر کند، ایشان آزادی را به مذبح می‌برد، این‌طور نیست، علت اینکه اصرار کردم ایشان بیاید به‌خاطر اینکه مسائل پیچیده فراوانی در این بخش داریم.

دلیل معرفی علوی

روحانی ادامه داد: من به آقای علوی اصرار کردم که به وزارت اطلاعات بیاید و کارشان را ادامه دهد،‌ چون ایشان از آنهایی است که آزادی را نمی‌برد هر روز پای درخت امنیت قربانی کند! من وزیر اطلاعاتی می‌خواهم که مردم از او و نیروی اطلاعات نترسند و خائنان و ضدنظام از آنها بترسد. منتقد که نباید از وزیر اطلاعات بترسد. حالا وزیر اطلاعات در این 4 سال به کسی کاری نداشت، دیگران به‌کار او کار داشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید