ظریف به آمانو نامه نوشت / هشدار صریح وزیر خارجه ایران به مدیرکل آژانس بین المللی اتمی

کدخبر: ۱۸۰۷۸۴
آمریکا در ادامه فضاسازی های خود علیه ایران و توافق هسته ای، نماینده خود در سازمان ملل را به وین اعزام کرده تا گفت وگوهایی را با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران با استفاده از موضوع بازرسی از سایت های نظامی صورت دهد؛ مسأله ای که با واکنش وزیر خارجه کشورمان روبه رو شد و محمد جواد ظریف، با ارسال نامه ای به آمانو نسبت به جوسازی های منفی آمریکا هشدار داد.
ظریف به آمانو نامه نوشت / هشدار صریح وزیر خارجه ایران به مدیرکل آژانس بین المللی اتمی

به گزارش «تابناک»؛ «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تبعات منفی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل به وین بر اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) هشدار داده است. 

این خبر را روزنامه واشنگتن‌پست در خلال مصاحبه‌ای با نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گزارش داده است.

در این نامه، ظریف تأکید کرده است برنامه ریزی، تبلیغات و پیام این سفر، پیامدهای منفی بر اجرای برجام خواهد داشت.

به گزارش رویترز، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است می خواهد در دیدار روز چهارشنبه (یکم شهریور/۲۳ اوت) خود با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این مسأله اطمینان حاصل کند که آیا آن‌ها امکان راستی‌آزمایی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران و میزان پایبندی این کشور به توافق سال ۲۰۱۵ را دارند یا نه!

مأموریت جدید نیکی هیلی برای جوسازی منفی علیه برجام و نامه هشدارآمیز ظریف به آمانو

او در مصاحبه با رویترز، با اشاره به «رفتارهای گذشته ایران» مدعی شد، سابق بر این، ایران فعالیت‌های پنهانی در سایت‌های نظامی، دانشگاه‌ها و در دیگر مراکز انجام داده و در این مراکز مسائلی وجود داشته است.

 

او همچنین گفته که می‌خواهد بداند، آیا آژانس همه چیز را زیر نظر دارد یا نه. نیکی هیلی به رویترز گفته که می خواهد در دیدار با مقام‌های آژانس از آنها بپرسد، آیا بازرسان آژانس از این قدرت برخوردارند که از هر «سایت مشکوکی» بازرسی کنند؟» و «آیا در حال حاضر این کار را می‌کنند؟».

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است که می‌خواهد بپرسد، آیا بازرسان آژانس می‌توانند به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند یا آنکه مانعی در برابرشان بوده و یا بازرسی به تأخیر افتاده است؟

او تأکید کرده است، قصدی جز طرح سؤال ‌ندارد و هدفش تحت فشار گذاشتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اقدام خاصی نیست.

حدود سه هفته پیش، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد، دولت ترامپ تلاش می‌کند برای سنجش کم و کیف توافق هسته‌ای، ایران را وادار به پذیرش بازرسی برخی تأسیسات نظامی این کشور توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی کند.

او همچنین گفته بود، یکی دیگر از مؤلفه‌های این رویکرد تلاش برای جلب موافقت کشورهای اروپایی برای مذاکره بر سر افزودن یک متمم به توافق هسته‌ای است تا مانع ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از پایان دوره محدودیت‌های برجام شود.

در همین زمینه، وزیر خارجه ایران در نامه‌اش نوشته است: «حتی پیش از انجام این سفر، نحوه برنامه‌ریزی و عمومی کردن آن و پیامی که مخابره می‌کند، تبعات مخرب قابل توجهی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام دارد.»

در مقابل، سفیر آمریکا در واکنش به این نامه گفته است: «برای من جالب است که ایران نسبت به سفر من به وین نگرانی داشته باشد. اگر آنها چیزی برای پنهان کردن ندارند، نباید از اینکه من سؤالاتی از آژانس می پرسم، احساس نگرانی کنند.»

ناظران می گویند: قرار است، آمریکا تا پیش از اکتبر که مهلت اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای است، بهانه های برای خروج از برجام و متهم کردن ایران به دست آورد. یکی از ابزارها و مسیرهای آمریکا برای بهانه جویی جهت خروج از برجام، بازرسی های سخت تر و شدیدتر به ویژه در قبال سایت های نظامی ایران است که یکی از محورهای سفر نیکی هیلی به وین بوده.

همچنین به تازگی آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده‌اند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است، با درخواست برای دسترسی به سایت‌های نظامی ایران ـ که با مخالفت تهران رو به رو خواهد شد ـ تهران را به خروج از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 وادار کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید