چرخش حماس به سمت تهران و دمشق

کدخبر: ۱۸۱۴۸۱
روزنامه «الاخبار» لبنان در تحلیلی با اشاره به سخنان روز گذشته «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پیش بینی کرد که این جنبش از طریق حزب الله برای از سرگیری روابط با دمشق تلاش کند.
چرخش حماس به سمت تهران و دمشق

ایرنا؛ تعیین رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش حماس و انتخاب کادر جدید برای آن، منجر به پاره ای تحولات در راهبرد این جنبش شد. بعد از بروز تنش در روابط حماس با تهران به خاطر بحران سوریه، رهبران حماس تصمیم دارند این روابط را به وضعیت پیش از سال 2011 بازگردانند؛ همزمان اشاره هایی وجود دارد که نشان می دهد حماس مشکلی با برقراری ارتباط با دمشق ندارد.

روز گذشته یحیی السنوار یکی از مقامات بلندپایه حماس در غزه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ایران بیش از همه از شاخه نظامی حماس حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است.

وی افزود: بحران سوریه باعث بروز تنش در روابط با ایران شد اما امروز این روابط به وضعیت پیشین بازمی گردد و این مساله در توسعه طرح های مقاومت حماس تاثیر خواهد داشت.

روزنامه «الاخبار» با نقل این سخنان السنوار، آن را نشانه ای از رویکرد جدید رهبران حماس دانست. علاوه بر اینکه اخیرا یک هیات به نمایندگی از حماس و به ریاست «عزت الرشق» که از مخالفان سرسخت روابط با تهران بود برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهوری به ایران سفر کرد و با چند تن از مسئولان و شخصیت های ایرانی از جمله «علی لاریجانی» رئیس مجلس و «علی اکبر ولایتی» مشاور رهبری دیدار و گفتگو کرد.

به نوشته الاخبار، دیدارهای مقاومت فلسطینی در تهران محدود به شخصیت های سیاسی نبوده و شامل دیدار با فرماندهان نظامی که مسئولیت حمایت از مقاومت در نوار غزه و کرانه باختری را بر عهده دارند شده است.

این روزنامه به نقل از برخی منابع وابسته به حماس نوشت: دیدارهای صورت گرفته تاثیر مثبتی در عملکرد مقاومت خواهد داشت و حاضران در نشست تاکید داشتند که آتشی که دشمن در منطقه روشن کرده باید دامن خود او را بگیرد.

در همین راستا حماس قصد دارد با برگزاری جلساتی در غزه و خارج از فلسطین، طرفداران خود را در جریان ائتلاف های جدید قرار دهد.

به نوشته الاخبار برخی منابع وابسته به حماس می گویند که در بحث های داخلی این جنبش «به تاثیر نقش سوریه در توسعه حماس اعتراف می کنیم و منکر کمک های دمشق به این جنبش نیستیم. ما از خواسته های مردمی در سوریه حمایت می کنیم اما این خواسته ها به نزاع مذهبی و طائفه ای تبدیل شده که به ضرر فلسطین تمام می شود.»

در همین رابطه السنوار در نشست روز گذشته خود تصریح کرد که حماس مشکلی با از سرگیری روابط با سوریه ندارد.

وی گفت: در این قضیه فعلا اتفاق تازه ای نیفتاده اما ما مشکلی با از سرگیری روابط با هیچ کس نداریم. مهم زمان این مساله است و نباید وارد بازی محورها شویم.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: گشایش های در بحران سوریه در حال رخ دادن است و این مساله منجر به بهبود و از سرگیری روابط خواهد شد.

الاخبار در پایان به نقل از برخی منابع افزود: ارتباط جنبش حماس با دمشق در مرحله پیش رو از طریق حزب الله صورت خواهد گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید