در تهران ۳۷جایگاه عرضه دام تعبیه شده است

کدخبر: ۱۸۱۵۸۰
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار گفت: از فردا ۳۷ جایگاه عرضه دام در سطح شهر تهران دایر خواهند بود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین رحیمی در نشست خبری با بیان این مطلب که با شعار «سلامت مردم قابل معامله نیست» تلاش کردیم در زمینه عرضه دام کاملا بهداشتی بهترین عملکرد را داشته باشیم.

وی افزود: عید قربان از سنت های حسنه بین مسلمان های جهان است و میزان قربانی ها در این روز معمولا قابل توجه است، لذا ما دو وظیفه اصلی داریم. اول ارائه مناسب دام و دوم تاکید بر بهداشتی بودن آنها.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار اضافه کرد: به دلیل وجود بیماری های مشترک دام و انسان هر ساله تلاش می کنیم در راستای تحقق شعار اصلی مان و توجه به سلامت شهروندان شاخص ها را ارتقا دهیم.

۷۵ درصد بیماری ها منشا دامی دارند

رحیمی با بیان این مطلب که بیماری های مشترک دام و انسان بسیار زیاد است گفت، ۷۵ درصد بیماری ها منشا دامی دارند، بنابراین ضروری است کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند به مسائل بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

امسال ۳۷ جایگاه عرضه دام در شهر تهران ایجاد شده است

وی با اشاره به تب کریمه کنگو گفت: این بیماری بسیار خطرناک است و ما برای جلوگیری از هر گونه آسیب در گام اول نسبت به توسعه جایگاه ها اقدام کردیم و آنها را از عدد ۱۹ به ۲۵ جایگاه رساندیم و جایگاه های خیریه نیز به ۱۳ عدد رسیده است در واقع ما جایگاه هایمان را در سطح شهر تهران به عدد ۳۷ رسانده ایم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار افزود: در جایگاه ها خدمات قابل توجهی ارائه می شود، از معاینات دامپزشکی گرفته تا قربانی کردن، قطعه قطعه کردن و... و. که همه این خدمات رایگان است.

وی تاکید کرد: برای اینکه اطمینان مردم جلب شود ما فعالیت مان را از دوماه قبل آغاز کردیم، فراخوان هایمان را ارائه دادیم و غرفه ها را آماده سازی کردیم.

رحیمی گفت: دام به محض ورود به جایگاه از سوی دامپزشک معاینه می شود و اگر به هر نوع بیماری مشکوک باشیم آن دام بلافاصله ضبط و قرنطینه می شود.

وی افزود: اگر دام سالم باشد، یک پلاک روی گوش او کوبیده می شود و به قربانگاه می رود، آنجا نیز با حضور یک دامپزشک و ناظر شرعی ذبح می شود. پس از پوست گیری لاشه مجدد توسط دامپزشک کنترل می شود و اگر بخش یا تمام لاشه دچار بیماری باشد وجه آن عینا به خریدار بازمی گردد.

۲۵۰ دامپزشک در جایگاه ها حضور دارند

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با اشاره به دو توصیه اکید گفت: توصیه اولم این است که به دلیل مسائل بهداشتی گوشت ذبح شده ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود تا سالم تر باشد. توصیه دوم هم این است که با توجه به حساس بودن موضوع مردم حتما دام مورد نظر را از جایگاه ها تامین کنند. من اطمینان می دهم شهرداری هیچ منفعتی از بابت این اتفاق نمی برد.

وی تاکید کرد: جایگاه های پراکنده به لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند، به لحاظ بهداشتی هم مورد تایید نیستند، این در حالیست که ما حدود ۲۵۰ دامپزشک مستقر برای نظارت دام تعیین کردیم.

قیمت ها فردا نهایی می شود

رحیمی با بیان اینکه ما در هر ۲۲ منطقه جایگاه داریم گفت: این در حالیست که ما در مناطق ۴، ۱۵ و ۱۸ جایگاه ثابت داریم که در طول سال فعال هستند. بقیه جایگاه ها فعالیت شان از صبح فردا آغاز می شود و اصل فعالیت مربوط به روز جمعه است. قیمت ها تابع عرضه و تقاضا است، ما قطعا بر قیمت ها نظات خواهیم داشت و قیمت ها فردا نهایی می شود.

وی افزود: در این دو روز بین ۲۳ تا ۲۵ هزار راس خریداری می شود که حدود ۱۱ هزار دام در محل ذبح می شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در خاتمه گفت: کارگروهی در شهرداری برای دام های سرگردان تشکیل شده که با  کمک نیروی انتظامی دام های سرگردان را جمع آوری می کنند البته ما غرفه های خالی برای انتقال دام ها به جایگاه داریم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید